دنیای باورنکردنی فرمول یک - قسمت ششم: پیست مسابقه
پیست مسابقه 
 
در حال حاضر مسابقات فرمول یک در ۱۹ پیست برگزار می شود. این پیستها در کشورهای استرالیا، مالزی، چین، بحرین، اسپانیا، موناکو، کانادا، بریتانیا، مجارستان، بلژیک، ایتالیا، سنگاپور، کره، ژاپن، هند، امارات، آمریکا و برزیل قرار دارند. این مسیرها همه به صورت مدارهای بسته طراحی می شوند. تعداد دورهای لازم برای اتمام مسابقه به این صورت تعیین میشود که حداقل ۳۰۵ کیلومتر توسط اتومبیلها طی شود.
 

کشورهایی که در آن‌ها مسابقات فرمول یک برگزار می شود با رنگ سبز نشان داده شده اند.

 
نکته جالب آن است که هفت کشور از این مجموعه در آسیا واقع شده و دو کشور امارات و بحرین نیز در همسایگی ما هستند. به امید آنکه روزی این پیستها در کشور ما نیز ساخته شود و ما در کشور خودمان نیز شاهد برگزاری مسابقات فرمول یک باشیم.
 

مسابقه در کویر

 

قوس ۱۸۰ درجه در پیست موناکو

 
به دلیل کمبود فضا، مسابقات در پیست‌های موناکو و سنگاپور در راه‌های شهری انجام می‌شود. قبل از برگزاری مسابقات در این شهرها، تمام درپوش‌های فلزی در سطح راه (منهول‌ها) به قابشان جوش داده می‌شوند، چرا که مکش ایجاد شده توسط نیروی رو به پایین در اتومبیلهای فرمول یک به حدی است که می تواند این درپوش‌ها را از جا بکند.
 
از آنجا که وجود هر گونه خرابی روسازی در این پیست‌ها بسیار خطرناک است، می توان نتیجه گرفت که شرایط روسازی راه در این شهرها آنقدر عالی است که حتی با در نظر گرفتن استاندارد‌های بسیار سختگیرانه فرمول یک نیز مورد تایید قرار می گیرد.
 
وجود تونلی در پیست موناکو که شرایط نوری در آن از روشن به تاریک و بالعکس به شدت تغییر می‌کند، فشار زیادی را به چشم رانندگان وارد می‌کند. تصور کنید که در یک لحظه با سرعت بسیار زیادی از یک فضای روباز به فضای نسبتاً تاریک وارد می‌شوید. به دلیل آنکه در محیط روشن مردمک چشم شما جمع شده است، با ورود به تونل نور کمی به چشم می‌رسد و قدرت دید محدود می‌شود (تا تطبیق نهایی، همه چیز بسیار تاریک‌تر از معمول دیده می‌شود).
 
همین اتفاق در خروج از تونل نیز می‌افتد و در یک لحظه نور شدیدی به چشم تابانده می‌شود (همه چیز بسیار روشن‌تر از حد معمول دیده می‌شود). این مسئله تصمیم‌گیری و واکنش را در فرصت‌های بسیار کوتاه با مشکل مواجه می‌کند. در سال ۲۰۰۱، روشنایی این تونل تصحیح شد، ولی هنوز هم رانندگی در این تونل با فشاری که به چشم وارد می‌کند، یکی از چالش‌های جدی در فرمول یک به شمار می‌رود.
 

دهانه تونل در پیست موناکو، تغییر نوری شدید در این دهانه محسوس است.

 
به مجموعه‌ای از پیچ‌ها که در کنار هم قرار گرفته‌اند، شیکان گفته می‌شود. برای مثال از ترکیب دو قوس افقی در خلاف جهت، شیکان S شکل به وجود می‌آید. شیکان‌ها عموما برای کاهش سرعت رانندگان قبل از یک مسیر مستقیم طولانی به کار گرفته می‌شوند. شدید‌ترین ترمزها در پیست مونتزا در ایتالیا گرفته می‌شود. در پیچ اول این پیست سرعت خودروها ظرف دو ثانیه از ۳۲۰ کیلومتر به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت کاهش می‌یابد.
 

تقویم برگزاری مسابقات و پلان پیست‌های مختلف

 
جلوترین موقعیت شروع مسابقه موقعیت پل (Pole position) گفته می‌شود. این موقعیت به راننده‌ای داده‌ می‌شود که توانسته در مسابقه مقدماتی که یک یا دو روز قبل از مسابقه اصلی برگزار می‌شود، سریعترین زمان را به خود اختصاص داده باشد. از آنجایی که سبقت گرفتن در مسابقات فرمول یک به ندرت اتفاق می‌افتد، اتومبیلی که در این موقعیت قرار می‌گیرد بخت بالایی برای برنده شدن در مسابقه دارد.
 


نمایی از پیست مسابقه قبل از شروع

 
قبل از شروع مسابقه اصلی رانندگان یک بار در پیست بسته گردش می کنند که به آن دور آرایش گفته می‌شود. در این لپ رانندگان با ترمزهای نسبتا شدید و حرکت مواج، دمای خودرو، دیسک ترمز و تایر را به حد مطلوب می‌رسانند. سپس به محل شروع مسابقه رفته و در موقعیت خود قرار می‌گیرند.
 

اتومبیل‌های فرمول یک در خط شروع

 

زاویه دید تماشاچیان مشتاق فرمول یک





تاريخ : سه شنبه 9 مهر 1392برچسب:, | | نویسنده : مقدم |