نسل اول اف‌تایپ در سال ۲۰۱۳ معرفی شد و تا امروز به حیات خود در خط تولید جگوار ادامه داد. این خودروی اسپرت کامپکت انگلیسی، از مدل ۲۰۲۱ متحول خواهد شد تا شاید سهم بیشتری در بازار جهانی داشته باشد. پورشه 718 (کیمن و باکستر)، شورولت کوروت و محصولات متنوع ساخت مرسدس بنز و بی‌ام‌و، مهم‌ترین رقبای اف‌تایپ محسوب می‌شوند.

Jaguar F-Type

در مقایسه با نسل قبل، اف تایپ ۲۰۲۱ بزرگ‌تر و زیباتر به‌نظر می‌رسد. کشیدگی چراغ‌های اصلی به طرفین، حالت تهاجی و اسپرت خودرو را تقویت می‌کند. جلوپنجره و حفره‌های ورودی هوا در سپر جلو هم بزرگ‌تر شده‌اند. از نمای پشت، تفاوت چندانی بین نسل جدید و قدیم دیده نمی‌شود؛ اما کماکان می‌توان چراغ‌های باریک و شیشه‌ی عقب کشیده شده تا انتهای بدنه را تحسین کرد.

Jaguar F-Type

مدل ۲۰۲۱، مجهز به اگزوزهای چهارگانه با چیدمان جفت در طرفین سپر عقب خواهد بود که البته زیباتر از مدل قبلی به‌نظر می‌رسد. در فضای داخلی اف‌تایپ ۲۰۲۱ هم، تفاوت بنیادین با نسل اول دیده نمی‌شود. پنل دیجیتال ۱۲.۳ اینچ پشت فرمان و نمایشگر لمسی ۱۰ اینچ وسط داشبورد، تغییراتی مختص نسل دوم هستند.

Jaguar F-Type

نسخه‌ی پایه از اف‌تایپ ۲۰۲۱، مجهز به پیشرانه‌ی ۲ لیتری توربوشارژ با قدرت ۳۰۰ اسب‌بخار است که رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت در زمان ۵.۴ ثانیه را ممکن می‌کند. دیگر مدل اف‌تایپ با پیشرانه‌ی ۶ سیلندر ۳ لیتری سوپرشارژ، ۳۸۰ اسب‌بخار قدرت و ۴۶۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد؛ اما قدرتمندترین نمونه، مجهز به پیشرانه‌ی V8 خواهد بود. نسخه‌ی R از اف‌تایپ جدید با موتور ۵ لیتری سوپرشارژ تولید خواهد شد تا قدرت ۵۷۵ اسب‌بخار و گشتاور ۷۰۰ نیوتن‌متر از ۲۵۰۰ دوربردقیقه داشته باشد. این مدل، تنها ۳.۵ ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت می‌رسد و نهایت سرعت ۳۰۰ کیلومتربرساعت خواهد داشت.

Jaguar F-Type

آستانه قیمت جگوار اف‌تایپ در بازار جهانی، ۶۲ هزار دلار خواهد بود. نسخه‌ی R هم با قیمتی بیش از ۱۰۲ هزار دلار فروخته خواهد شد. مدل‌های مختلف اف‌تایپ با جعبه‌دنده‌ی خودکار ۸ سرعته، سیستم انتقال نیرو به چرخ‌های عقب و امکان سفارش فناوری دو دیفرانسیل جگوار تولید می‌شوند.



تاريخ : چهار شنبه 13 آذر 1398برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

پس از الزامی‌شدن استفاده از کارت سوخت شخصی خودرو در کشور و اصلاح قیمت بنزین، هرروز با راهکارهایی در فضای مجازی و نشریات زرد مواجه می‌شویم که عموما ظاهری بسیار فریبنده دارند. برخی از این راهکارها، اغلب افرادی را هدف قرار می‌دهند که اطلاعات چندانی درزمینه‌ی خودرو و مباحث مرتبط با سوخت و انرژی ندارند. همین بی‌اطلاعی زمینه‌ی سودجویی افراد عوام‌فریب و متقلب را فراهم می‌کند. 

آیا ساخت خودروی آب سوز ممکن است؟

مدتی است که درزمینه‌ی آب‌سوزکردن خودروهای سواری تبلیغات می‌شود و سایتی دراین‌زمینه برای ثبت‌نام ایجاد شده است. در این سایت، ادعا شده است با خرید و نصب تجیهزاتی به‌قیمت ۴/۵ میلیون تومان، می‌توان خودرو معمولی را آب‌سوز کرد و دیگر به استفاده از سوخت بنزین نیازی نیست.

پیش‌از‌این امیرحسین کاکایی، عضو هیئت‌علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت، در‌این‌باره اظهار کرده بود:

این موضوع پایه‌ای علمی دارد؛ اما کاربرد روزمره ندارد و کسی هم کارکردش را تضمین نمی‌کند؛ بنابراین به مردم توصیه می‌کنیم به‌هیچ‌وجه گول این تبلیغات را نخورند. کسانی که ادعا می‌کنند خودروهای آب‌سوز دارند، در هیچ‌یک از مراجع معتبر صنعتی و رسمی کشور بررسی نشده‌اند و حتی در کشورهای پیشرفته‌ای همچون آمریکا نیز نمونه‌ی خودرو آب‌سوز وجود ندارد. برای ما عجیب است که چگونه اجازه‌ی تبلیغات چنین ادعاهایی داده می‌شود.

به‌گفته‌ی این استاد دانشگاه، حتی ترکیب سوخت با آب بعد از مدتی به تمام اجزای فنی آسیب می‌زند و باید مبلغ کلانی بیشتر از هزینه‌ی سوخت و بنزین، برای تعمیر خودرو خرج کرد.

خودرو آب سوز

همچنین، سیدرضا مفیدی، مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت و نیز سازمان ملی استاندارد ایران در‌این‌باره اعلام کرده‌اند تاکنون مجوزی درباره پیش‌فروش تجهیزات خودروهای آب‌سوز صادر نشده است.



تاريخ : چهار شنبه 13 آذر 1398برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

هفته‌ی تهران هوشمند از ۱۲ تا ۱۹ آذر برگزار می‌شود. این رویداد از امروز آغاز شده و برنامه‌های گوناگونی را شامل می‌شود. روزهای ابتدایی هفته‌ی تهران هوشمند، ۱۳ تا ۱۵ آذر، به برگزاری سومین چالش نوآوری تهران هوشمند (هکاتون) اختصاص خواهد داشت. افتتاح مراکز نوآوری، برپایی گذر نوآوری در پایتخت، برگزاری رویداد دیگری از سلسله‌رویدادهای اینوتهران و رونمایی پروژه‌های تهران هوشمند ازجمله برنامه‌های این هفته است.

از دیگر بخش‌های در نظر گرفته‌شده برای هفته‌ی تهران هوشمند، افتتاح مرکز زندگی هوشمند، برپایی نمایشگاه نیازهای فناورانه شهرداری، رونمایی فن بازار شهری، تور بازدید از رصدخانه‌ی شهری و موزه‌ی نقشه‌ی تهران، نشست مدیران کلان‌شهرها و گردهمایی رؤسای شورایاری‌ها است. اولین کنفرانس تهران هوشمند نیز در این هفته و در روزهای ۱۸ و ۱۹ آذر با همکاری دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار خواهد شد. هدف از برگزاری این کنفرانس ارتقای سطح علمی رویداد مذکور و بررسی روش‌های هوشمند مدیریت شهری با شیوه‌های داده‌محور است.

همایش و نمایشگاه دوروزه «تهران هوشمند» نیز در روزهای هجدهم و نوزدهم آذر در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار خواهد شد. محورهای این همایش داده‌‌‌ی باز و حکمروایی هوشمند شهری آگاه‌سازی، آموزش و توانمندسازی شهروندان در حوزه‌ی شهر هوشمند، مشارکت ذی‌نفعان، بهره‌وری و اقتصاد پایدار مبتنی‌بر داده‌ی شهر نوآور و توسعه‌ی کسب‌و‌کارهای فناورانه برپایه‌ی داده است. از دیگر محورهای این همایش می‌توان به کلان‌داده، داده‌کاوی و استخراج داده‌های سودمند و مطمئن شهر هوشمند و شاخص‌های ارتقای کیفیت زندگی در شهرها توسعه پایدار و مسائل محیط‌زیست شهری جابه‌جایی هوشمند، مدل‌سازی و تحلیل داده‌های حمل‌و‌نقل شهری و کاربردها و روندهای مبتنی‌بر هوش مصنوعی در خدمات شهر هوشمند اشاره کرد.

افتتاحیه‌ی همایش دوروزه‌ی «تهران هوشمند» با حضور مدیران ارشد شهری و دولتی همراه است. ناگفته نماند برگزاری پنل‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی، مسابقات استارتاپ‌ها در حوزه‌ی مدیریت شهری و شهر هوشمند، نشست تجربه‌ی فناوری و درس‌های استارتاپی، نشست مدیران کلان‌شهرها، سیتی‌تاک (City Talk)، کافه‌سرمایه و برپایی نمایشگاه استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآور از دیگر برنامه‌های همایش گفته‌شده است.

نشست تخصصی اقتصاد دیجیتال چگونه بر شکل‌گیری تهران جدید مؤثر خواهد بود؟

ازجمله نشست‌هایی که قرار است در هفته‌ی تهران هوشمند برگزار شود، نشست تخصصی «اقتصاد دیجیتال چگونه بر شکل‌گیری تهران جدید مؤثر خواهد بود؟» روز ۱۸ آذر و در سومین همایش و نمایشگاه تهران هوشمند برگزار خواهد شد. محمود میرلوحی، عضو شورای اسلامی شهر تهران، یاسر رضاخواه، مدیرعامل شرکت رایتل، علی یقطین، سرپرست مرکز تهران هوشمند، علی فیروزی، رئیس مرکز مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب‌و‌کار وزارت اقتصاد و دارایی، نیما نامداری، معاون طرح و توسعه‌ی شرکت ارتباط و حسین حمیدی، کارآفرین مقیم مؤسسه‌ی دانش‌بنیان برکت، به‌عنوان مدیر پنل در این نشست حضور خواهند داشت.

گفتنی است در همایش دوروزه‌ی گفته‌شده، حدود ۲۰ نشست تخصصی و کارگاه آموزشی داخلی و بین‌المللی با هدف بررسی مشکلات حوزه‌ی مدیریت هوشمند شهری و ارائه‌ی راهکارهای کارآمد در این حوزه با حضور صاحب‌نظران، سیاست‌گذاران، برنامه‌ریزان و استادان داخلی و بین‌المللی برگزار خواهد شد.

تهران هوشمند

اولین «گذر نوآوری» در تهران؛ پلازای میدان هفت‌تیر، میزبان استارتاپ‌های برتر حوزه‌ی شهری

هم‌زمان با برگزاری سومین رویداد بزرگ تهران هوشمند، برای نخستین‌بار در تهران «گذر نوآوری» برگزار می‌شود. از ۱۲ تا ۱۴ آذر در پلازای میدان هفت‌تیر، استارتاپ‌های خدمت‌رسان در حوزه‌ی شهری فضایی را به‌رایگان دراختیار خواهند داشت تا به جمع مردم بیایند و تازه‌ترین سرویس‌های برخط و هوشمند خود را به شهروندان معرفی کنند. مسئولان شهری نیز براساس نیازهای حوزه‌ی مدیریتی خود، با صاحبان استارتاپ‌ها مذاکره و درصورت توافق، با آن‌ها همکاری تجاری می‌کنند. شایان ذکر است نام استارتاپ‌هایی که قبلا درخواست خود را برای حضور در این بخش اعلام کرده بودند، ۱۰ آذر اعلام شده است. همچنین، گروه‌های منتخب از ۱۲ تا ۱۴ آذر در پلازای میدان هفت‌تیر محصولات و سرویس‌های خود را نمایش خواهند داد. 

تهران هوشمند

بازدید رایگان از رصدخانه‌‌ی شهری و موزه‌ی نقشه

هم‌زمان با هفته‌ی تهران هوشمند، از ۱۲ تا ۱۹ آذر امکان بازدید رایگان از رصدخانه‌‌ی شهری و موزه‌ی نقشه تهران برای عموم مردم و علاقه‌مندان به موضوعات حوزه‌‌ی مدیریت شهری، آمار و اطلاعات جغرافیایی و نقشه‌های تاریخی تهران فراهم شده است. جلسات معرفی این دو مجموعه و بازدید از آن‌ها از ۱۲ تا ۱۷ آذر در ساعت‌های مشخص برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان می‌توانند برای ثبت‌نام به نشانی smart.tehran.ir مراجعه کنند و با ثبت‌نام در فرم ویژه این رویداد، از این امکان بهره‌مند شوند.

بازدید مذکور شامل آشنایی با رصدخانه‌ی شهری تهران و مروری بر توسعه‌ی کالبدی شهر در یک قرن گذشته، بررسی اطلاعات جمعیتی به‌صورت مکان‌محور و آشنایی با مدل سه‌بعدی شهر تهران و داشبوردهای مدیریتی مرکز آمار و رصد شهری و آشنایی و بازدید از موزه‌ی نقشه تهران و نقشه‌های تاریخی موجود در گنجینه آن است.

گفتنی است در رصدخانه شهری تهران به‌عنوان مرکز تخصصی مانیتورینگ و پایش شاخص‌های مدیریت شهری و پایگاهی برای ارائه‌ی اطلاعات شاخص به‌تفکیک پهنه‌های مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، در هفته‌ی تهران هوشمند به‌روی اقشار مختلف مردم، به‌ویژه دانشجویان و پژوهشگران بازمی‌شود تا درکنار متخصصان و صاحب‌نظران، مردم هم بتوانند از این امکان مهم شهری دیدن کنند و با کارکردهای مختلف آن آشنا شوند.

همچنین، موزه‌ی نقشه تهران نیز به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز حفظ تاریخچه‌ی شهر تهران و دربردارنده‌ی قدیمی‌ترین نقشه‌های موجود از تهران و شهرستان‌ها و ایران شناخته شده است. در این موزه، علاوه‌بر نقشه‌ها، تعداد زیادی کتاب، نشریه، ابزار و ادوات قدیمی تهیه‌ی نقشه نیز نگه‌داری می‌شود و وجود نقشه‌های منحصر‌به‌فرد، این مجموعه را در نوع خود بی‌نظیر کرده است.



تاريخ : چهار شنبه 13 آذر 1398برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

در آخرین گزارش CNBC، جی. پی. مورگان، تحلیلگر و سرمایه‌گذار بزرگ آمریکایی، پیش‌بینی کرده است اپل استراتژی‌های جدیدی در معرفی گوشی‌های آيفون در سال ۲۰۲۱ دنبال خواهد کرد. مورگان در یادداشتی، با استناد به اطلاعات مربوط به زنجیره‌ی تأمین پیش‌بینی، کرده است اپل قصد دارد دوبار در سال گوشی هوشمند جدید آیفون معرفی و به بازار عرضه کند. شایان ذکر است سال‌ها است که کوپرتینونشین‌ها در اوایل فصل پاییز گوشی آیفون جدید را وارد بازار می‌کنند.  

آیفون 11 پرو مکس / iPhone 11 Pro Max

براساس اطلاعات گزارش اخیر، اپل استراتژی‌های سنتی خود را تغییر خواهد داد و احتمالا هر ۶ ماه یک‌بار شاهد معرفی گوشی آیفون جدیدی به بازار خواهیم بود. در‌این‌صورت، کوپرتینونشین‌ها می‌توانند با سایر تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند بازار رقابت کنند که دوبار در سال دستگاه جدیدی رونمایی می‌کنند.

جی. پی. مورگان، تحلیلگر معروف، در یادداشت خود اضافه کرد:  

براساس بررسی‌های زنجیره‌ی تأمین احتمالا شاهد معرفی دو مدل گوشی آیفون در ۶ ماهه‌ی اول ۲۰۲۱ و دو مدل گوشی آیفون جدید دیگر ۶ ماهه‌ی دوم ۲۰۲۱ به بازار خواهیم بود. درواقع، اپل استراتژ‌ی‌های جدیدی را دنبال می‌‌‌کند.

سایر شرکت‌های تولیدکننده گوشی هوشمند همچون هواوی و سامسونگ نیز رویکرد مشابهی برای معرفی پرچم‌داران خود دارند و سالی دوبار دستگاه‌های جدید خود را به بازار معرفی می‌کنند؛ اما اپل نه‌تنها سالی یک‌بار گوشی هوشمند پرچم‌دار به بازار معرفی می‌کند؛ بلکه در طول یک سال مالی نیز، به عرضه‌ی گوشی‌های هوشمند اقتصادی تمایلی ندارد که ظاهرا این استراتژی‌ها تغییر خواهد کرد.

براساس پیش‌بینی تحلیلگر معروف اپل، سال ۲۰۲۱ شاهد معرفی چهار مدل گوشی آیفون با بهره‌مندی از نمایشگر OLED و پشتیبانی از شبکه‌ی 5G خواهیم بود. همچنین، احتمال دارد برخی مدل‌ها از فناوری mmWave پشتیبانی نكنند. 

انتظار می‌رود آیفون‌های جدید در اندازه‌های جدیدی به بازار عرضه شوند: یک مدل آیفون با نمایشگر ۵/۴ اینچی و دو مدل دیگر با نمایشگر ۶/۱ اینچی و نسخه‌ی بزرگ‌تر با نمایشگر ۶/۷ اینچی. دو نسخه‌ی پرچم‌دار آیفون از شبکه‌ی 5G و فناوری mmWave به‌همراه دوربین سه‌گانه و World 3D Sensing دردسترس کاربران قرار خواهند گرفت. در‌حالی‌که سایر مدل‌ها با دوربین دوگانه و بدون پشتیبانی از World 3D Sensing معرفی می‌شوند. تحلیلگران بازار معتقدند اگر اپل سال آینده گوشی هوشمند آیفون 5G به بازار عرضه کند، کاربران تشویق می‌شوند دستگاه‌های جدید را بخرند و جایگزین گوشی‌های آیفون قبلی خود کنند.

اگر کوپرتینونشین‌ها تمامی آیفون‌های ۲۰۲۰ را با پشتیبانی از شبکه‌ی 5G به بازار عرضه کنند، گزینه‌‌های بسیار مناسبی برای جایگزینی آیفون‌های قدیمی‌تر خواهند بود. سال ،۲۰۲۰ زمان مناسبی برای عرضه‌ی دستگاه‌هایی با پشتیبانی از شبکه‌ی 5G است. پیش‌تر گفته شده بود اپراتور تلفن همراه تی‌موبایل از شبکه‌ی 5G در سراسر آمریکا پشتیبانی می‌کند. پس، انتظار می‌رود سایر اپراتورهای تلفن همراه آمریکا نیز در سال ۲۰۲۰ از 5G پشتیبانی کنند.



تاريخ : سه شنبه 12 آذر 1398برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

استارتاپ کارما واقع در کالیفرنیا به تولید خودروهای الکتریکی مشغول است. این شرکت در نمایشگاه خودرو لس‌آنجلس علاوه‌بر سدان ریورو GTS که نسخه‌ی بهبودیافته‌ی ریورو GT محسوب می‌شد، مدل مفهومی CS2 را رونمایی کرد.

طرح مفهومی CS2 با داشتن کاپوت بلند و کابینی کوتاه، شبیه مدل گرند تور کلاسیک به‌نظر می‌رسد. این محصول یکی از بزرگ‌ترین درهای پروانه‌ای را در بین خودروها دارد؛ کابینی باریک که دو صندلی زیبا در داخلش آن را بسیار جذاب جلوه می‌دهد. مشابه دیگر خودرو مفهومی کارما، یعنی رودستر CS1 ویژن که اوایل امسال معرفی شد، CS2 هم پیشرانه‌ی زیر بدنه دارد.

کارما CS2 کانسپت

مدل مفهومی CS2 الکتریکی است و موتورهای قرار گرفته در جلو و عقب آن ۱،۰۸۵ اسب‌بخار قدرت و گشتاور باورنکردنی ۱۳,۵۰۰ نیوتن‌متر را به هر چهار چرخ منتقل می‌کنند. زمان رسیدن از سکوت به سرعت ۹۶ کیلومتربرساعت ۱/۹ ثانیه اعلام شده است که تقریبا هم‌ردیف تسلا رودستر آینده و اسپارک Owl است. باتری CS2 از نوع ۱۲۰ کیلووات‌ساعتی است و زیر تونل مرکزی و داشبورد و صندلی‌ها قرار دارد و خودرو با هربار شارژ تقریبا ۵۶۴ کیلومتر را طی می‌کند. از فیبرکربن در بخش‌های مختلفی از خودرو استفاده شده است و ترمزهای سرامیکی و سیستم تعلیق مسابقه‌ای از دیگر امکانات جالب این خودرو هستند.

کارما CS2 کانسپت

کارما CS2 کانسپت

فناوری Play and Drive کارما ظاهرا به صاحبان خودرو اجازه می‌دهد رانندگی‌های قبلی را با استفاده از تجربه‌ی شبیه‌سازی‌شده‌ی داخل اتومبیل، دوباره زنده کنند. این کار به‌لطف دوربین باکیفیت زیر شیشه‌ی جلو و حسگرهای لیدار امکان‌پذیر خواهد بود تا ضبط ۳۶۰ درجه‌ای از محیط اطراف خودرو انجام شود. لیدار فناوری سنجش از راه دور است که با تاباندن لیزر به هدف و تجزیه‌وتحلیل نور بازتابیده‌شده، فاصله را اندازه می‌گیرد.

 

کارما CS2 کانسپت

کارما CS2 کانسپت

هنگامی‌که راننده پارک می‌کند، پروژکتور لیزری CS2 سفر را به‌صورت شبیه‌سازی‌شده تکرار می‌کند و از تلفن‌هوشمند متصل به دوربین پشت خودرو، به‌عنوان آینه‌ی عقب استفاده می‌کند. به‌گفته‌ی کارما، این قابلیت به رانندگان امکان می‌دهد مهارت‌های خود را به‌مرور بهتر کنند.



تاريخ : سه شنبه 12 آذر 1398برچسب:, | | نویسنده : مقدم |
در بحث قدرت نظامی این روز‌ها جمهوری اسلامی ایران یکی از ابرقدرت‌های منطقه و حتی جهان شده و در زمینه ساخت تجهیزات به چنان پیشرفتی رسیده که تمام قدرت‌های جهان از این قدرت بازدارنده در هراس هستند.
 
ایران که روزی با تکیه بر غرب و با سلاح‌های آن‌ها پنجمین ارتش جهان بود، پس از سال ۵۷ تا جایی تحت فشار قرار گرفت که حتی نمی‌توانست سیم خار دارد وارد کند و کشور با یک تهدید جدی رو‌به‌رو شد، اما از آنجایی که ملت و نیرو‌های مسلح ایران اسلامی همواره مرد روز‌های سخت هستند، این تهدید را به فرصت تبدیل کردند.
 
اوج گرفتن جنگنده‌های بومی با موتور ملی اوج + تصاویر و فیلم
 
در آن زمان نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران توانستند بسیاری از دانش‌های تولید جنگ‌افزار‌ها را بومی کنند، اما شاید کمتر کسی تصور می‌کرد ایران با چنان سرعتی پیش برود که امروز در لبه تکنولوژی حرکت کند و انواع تسلیحات مدرن مانند انواع پهپادها، جنگنده‌ها و سایر ادوات را بسازد، جوانان ایران امروز حتی بیشتر پیش رفته و در زمینه ساخته زیرساخت‌های مورد نیاز یک سلاح مانند ساخت موتور مورد نیاز پرنده‌ها و شناور‌های زیرسطحی هم ورود پیدا کرده‌اند.

ورود ایران به باشگاه ساخت موتور 

جمهوری اسلامی که مدت‌ها بود در زمینه ساخت انواع پرنده‌های با سرنشین و بدون سرنشین وارد صحنه شده بود نیاز داشت تا در زمینه ساخت موتور‌های آن‌ها هم اقدامی را انجام دهد، در نتیجه این موضوع را در دستور کار قرار گرفت و در مدت زمان کوتاهی نتیجه‌های بسیار خوبی بدست پیدا آمد.
 
اوج گرفتن جنگنده‌های بومی با موتور ملی اوج + تصاویر و فیلم
 
جوانان جمهوری اسلامی ایران توانستند در ابتدای راه، موتور توربوجت را برای جنگنده‌های طراحی کنند؛ ساخت موتور‌های هوایی دانش بالایی را می‌طلبد و نیازمند محاسبات دقیقی است که این محاسبات به صورت نظری با بهره گیری از پیشرفته‌ترین رایانه‌های موجود در جهان و متخصصان به نام صورت گرفته و نتیجه آن به صورت عملی نخست بر روی سکو‌های تست موتور و سپس بهره‌برداری بر روی هواگرد خود را نشان خواهد داد، لذا تولید هر نمونه جدید از آن، زمان زیادی را می‌خواهد چرا که کوچک‌ترین اشتباه نیز می‌تواند منجر به آسیب‌های جبران ناپذیر همانند انهدام موتور و در نهایت هواپیما شود.
 
جمهوری اسلامی ایران که از مدت‌ها در زمینه ساخت هواپیما‌ها ورود پیدا کرده بود حال برای توسعه صنعت هوایی خود دست به کار شد و کار طراحی موتور هواپیما را در دستور کار خودش قرار داد تا این که توانست اولین موتور توربوجت خود را طراحی و بسازد؛ موتوری که قادر بود هم در موتور‌های جنگنده‌های موجود ایران قرار گیرد و هم می‌توانست قلب جنگنده‌های ایرانی، چون قاهر و کوثر باشد.
 
اوج گرفتن جنگنده‌های بومی با موتور ملی اوج + تصاویر و فیلم
 
در زمینه ساخت موتور هواپیما اظهارنظر‌های فراوانی در کشور وجود داشت، اما سردار دهقان وزیر سابق دفاع در این باره گفت: گلوگاه ما در حوزه هوایی، موتور‌های هواپیما بود که توانستیم آن را بسازیم و در گام بعدی بناست موتور توربوجت سنگین را در کشور بسازیم، چراکه همه زیرساخت‌ها برای این کار فراهم است و اگر این امر صورت بگیرد، توان طراحی و تولید هرنوع جنگنده‌ای را به دست خواهیم آورد، این موضوع افق‌های بیشتری را در مقابل جمهوری اسلامی ایران باز کرد.

اما این آخرین باری نبود که جوانان کشور با تکیه بر دانش داخلی برای تجهیزات بومی موتور ساخته بودند، پیش‌تر هم متخصصان ایران اسلامی موتور‌های BLDC را برای ادوات کشور بومی‌سازی کرده بودند.
 
در نخستین گزارش از این مجموعه به بررسی موتور BLDC پرداختیم که نوعی از موتور‌های سنکرون هستند، این موضوع به این معنی است که میدان مغناطیسی در روتور و استاتور با یک فرکانس ایجاد می­ شوند. انواع الکترو موتور DC بدون جاروبک دارای لغزش به آن مفهومی که در موتور‌های القایی وجود دارد، نمی ­باشند. موتور‌های BLDC در انواع تکفاز، دو فاز و سه فاز وجود دارند. این موتور در صنایع دفاع کشورمان بومی سازی شده و به تولید انبوه رسیده است.
 
اوج گرفتن جنگنده‌های بومی با موتور ملی اوج + تصاویر و فیلم
موتور BLDC
 
دومین گزارش هم از این مجموعه به بررسی موتور ملی اوج می پردازد که در ادامه متن حاصل از آن را مطالعه می‌کنید.
 

موتور ملی اوج

این موتور یکی از انواع موتور‌های توربوجت ساخت وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران است که ۳۱ مرداد سال ۹۵ و همزمان با روز صنعت دفاعی در حضور حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان، سردار سرتیپ پاسدار حسین دهقان وزیر دفاع و جمعی از مدیران ارشد، دانشمندان و متخصصان وزارت دفاع رونمایی شد. در این مراسم، موتور توربوجت رونمایی شده اوج نام گرفت.

اوج گرفتن جنگنده‌های بومی با موتور ملی اوج + تصاویر و فیلم

سردار دهقان درباره این موتور گفت که این محصول یکی از پیچیده‌ترین محصولات هوایی است که بدون هیچگونه مشارکت خارجی چه در حوزه دانشی و چه در حوزه نرم افزاری و سخت افزاری طراحی و ساخته شده است.  

اوج گرفتن جنگنده‌های بومی با موتور ملی اوج + تصاویر و فیلم

مشخصات فنی

هواپیما‌های با وزن ۱۰ تن که موتور اوج بر روی آن‌ها نصب می‌شود می‌توانند تا ارتفای ۵۰ هزارپایی اوج بگیرند. این موتور با دارابودن بیش از ۱۴ هزار قطعه  یکی ازپیشرفته‌ترین موتور‌های سطح جهان است که ساخت آن ایران را در زمره ۸ کشور پیشرفته در زمینه ساخت موتور قرار می‌دهد. موتور اوج در حالت خشک (بدون پس سوز)  ۳۵۰۰ پوند رانش ایجاد می‌کند.

 
 

مراحل ساخت موتور ملی اوج

پره‌های این موتور با فناوری ریخته گری دقیق در خلاء ساخته شده که امروزه یکی از دقیق‌ترین فناوری‌های ریخته گری و تراشکاری در دنیاست که با بومی سازی سوپر آلیاژ‌های خاص صنعت هوایی طراحی و ساخته شد.

اوج گرفتن جنگنده‌های بومی با موتور ملی اوج + تصاویر و فیلم

دستیابی به دانش بومی طراحی و فناوری ساخت قطعات گردنده موتور توربوجت شامل محور اصلی، دیسک‌های توربین، اسپول‌های جلویی و عقبی کمپرسور و دیسک کمپرسور با همت و تلاش دست اندرکاران و متخصصان صنایع هوایی میسر شده که این مورد درباره موتور ملی اوج نیز صدق می‌کند.

اوج گرفتن جنگنده‌های بومی با موتور ملی اوج + تصاویر و فیلم

پرواز جت آموزشی یاسین 

اوج؛ قلب تپنده یاسین و کوثر

موتور ملی اوج در جنگنده‌های ساخت  صنایع دفاعی کشورمان مانند جت کوثر و جت آموزشی یاسین نیز به کار رفته و به نظر می‌رسد تا مجموعه صنایع دفاعی کشورمان از این موتور بومی در دیگر جنگنده‌های ساخت داخل که در دست طراحی و ساخت است هم بهره ببرند.

اوج گرفتن جنگنده‌های بومی با موتور ملی اوج + تصاویر و فیلم

پرواز جت جنگنده بومی کوثر

موتور اوج؛ صادراتی مطمئن برای صنایع دفاعی جمهوری اسلامی ایران

یکی از جوانبی که همواره باید در تمامی تولیدات بومی و داخل مورد توجه قرارداد، افزایش کیفیت این محصولات برای صادرات به خارج از کشور است که باید در این راه به کشور‌های توسعه نیافته و یا اغلب کشور‌های کمتر توسعه یافته و در حال توسعه توجه کرد چراکه این کشور‌ها به دلیل عدم دارابودن منابع کافی مالی و برخی اوقات هم تحریم بودن از سوی آمریکا و یا کشور‌های اروپایی بازار‌های هدف خوبی برای همه محصولات ساخت کشورمان به خصوص محصولات دفاعی هستند.

اوج گرفتن جنگنده‌های بومی با موتور ملی اوج + تصاویر و فیلم

بازدید رئیس جمهور از خط تولید جنگنده کوثر و موتور ملی اوج

در زمینه ساخت موتور‌های هواپیما و سایر تسلیحات نیز بدین گونه است و باید با توجه به پایین‌تر بودن قیمت این محصولات و همچنین نیاز به بازار‌های برخی کشور‌های آفریقایی و یا جنوب شرق آسیا می‌توان از محصولاتی مانند موتور ملی اوج برای صادرات به این بازار‌ها استفاده کرد.

موتور اوج در رسانه های خارجی

پایگاه خبری Defence Pk در گزارشی به بررسی موتور ملی اوج و سایر ویژگی‌های آن پرداخت.

همچنین پایگاه خبری The Iran Project هم در گزارش‌هایی جداگانه رونمایی و ویژگی‌های آن را مورد تحلیل و بررسی قرارداد.



تاريخ : سه شنبه 12 آذر 1398برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

مینگ چی‌کو، کارشناس مسائل مربوط به اپل، در یادداشتی اطلاعاتی از برنامه‌ی زمانی کوپرتینویی‌ها برای عرضه‌ی محصولاتش با فناوری mini-LED اعلام کرد که باید منتظر آیپد ۱۲/۹ اینچی و مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی با بهره‌مندی از فناوری mini-LED تا اواخر سال میلادی آینده باشیم.

پیش‌بینی مینگ چی‌کو حاکی از آن است که به‌مرور زمان، بین ۴ تا ۶ محصول اپل از فناوری نمایشگر mini-LED بهره خواهند برد. ظاهرا نخستین دستگاهی که با نمایشگر mini-LED و پردازنده‌ی قدرتمند A14X به بازار عرضه می‌شود، آیپد پرو ۱۲/۹ اینچی است که احتمالا فصل سوم ۲۰۲۰ دردسترس کاربران قرار می‌گیرد. 

آیپد پرو 11 2018 اپل / Apple iPad Pro 11 2018

مینگ چی‌کو معتقد است محصول بعدی با نمایشگر mini-LED، مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی خواهد بود که فصل چهارم ۲۰۲۰ شاهد عرضه‌ی آن به بازار خواهیم بود. پیش‌تر نیز، وی اعلام کرده بود آیپد و مک‌بوک پرو کوپرتینونشین‌ها اواخر ۲۰۲۰ یا اوایل ۲۰۲۱ با نمایشگر mini-LED معرفی می‌شوند. آخرین یادداشت وی نشان می‌دهد اواخر ،۲۰۲۰ دستگاه‌های اپل با فناوری mini-LED دردسترس کاربران قرار خواهد گرفت. 

درمجموع، مینگ چی‌کو پیش‌بینی می‌کند اهالی کوپرتینو در دوسه سال آینده بین ۴ تا ۶ محصول با فناوری mini-LED معرفی می‌کند؛ درنتیجه، ظاهرا اپل قصد دارد به‌سرعت از فناوری mini-LED در محصولات خود استفاده کند. باتوجه‌به اینکه نمایشگر با فناوری mini-LED طیف رنگ گسترده (Wide Color Gamut) و نسبت کنتراست درخورتوجه و تاریکی موضعی (localized dimming) ارائه می‌دهد، اپل به استفاده از این نمایشگرها برای محصولات خودش علاقه‌مند است. به‌علاوه‌، نمایشگرهای mini-LED باعث می‌شود پنل دستگاه باریک‌تر شود و مصرف انرژی کمتری داشته باشد و همانند نمایشگرهای OLED، کمتر دچار سوختگی پیکسل می‌شوند. 

یادداشت اخیر مینگ چی‌کو نشان می‌دهد ظاهرا اپل با سرعت بیشتری به‌دنبال استفاده از فناوری چنین نمایشگرهایی برای محصولاتی همچون آیپد و مک‌بوک پرو است. البته در نظر داشته باشید زمان زیادی تا عرضه‌ی نخستین آیپد پرو با نمایشگر mini LED باقی مانده است و باید صبر کنیم و ببینیم درنهایت این شرکت آمریکایی چنین برنامه‌ی زمانی را رعایت می‌کنند یا خیر.

درواقع، هنوز نمی‌توان به‌صورت قطعی درباره‌ی جدول برنامه‌ی زمانی اپل برای تولید آیپد سال ۲۰۲۰ اظهارنظر قطعی کرد. پیش‌تر گفته شده بود کوپرتینونشین‌ها اوایل ۲۰۲۰ آیپد پرو جدیدی معرفی می‌‌کنند. پس، این امکان وجود دارد اپل برای سال آینده دو مدل جدید از آیپد پرو به بازار عرضه کند که احتمالا یکی از آن‌ها آیپد پرو ۱۲/۹ اینچی با نمایشگر جدید خواهد بود. 



تاريخ : سه شنبه 12 آذر 1398برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

نتایج مطالعه‌ی جدیدی که براساس نقشه‌برداری از فعالیت مغز حین خواب حاصل شده است، این ایده را تقویت می‌کند که تجربه‌ی رویدادهای بد در هنگام خواب ما را برای رویدادهای واقعی آماده می‌کند. پژوهشگران دریافتند افرادی که بیشتر خواب‌های بد می‌دیدند، هنگام بیداری بهتر می‌توانستند ترس را مهار کنند. لامپروس پراگاموروس، دانشمند علوم اعصاب دانشگاه ژنو می‌گوید:

برای نخستین‌بار ما همبستگی‌های عصبی ترس را در هنگام دیدن خواب شناسایی کرده و مشاهده کردیم که وقتی ترس را در موقعیت واقعی یا در حالت خواب تجربه می‌کنیم مناطق یکسانی از مغزمان فعال می‌شود.

خواب انسان هنوز بسیار اسرارآمیز است اما بیشتر افراد براساس تجربیات خود می‌دانند که خلق‌و‌خو و خواب ارتباط نزدیکی با هم دارند. اگرچه توضیح چگونگی آن برای دانشمندان دشوار بوده است، اما این ایده که بستن چشم‌ها می‌تواند عواطف ما را تنظیم کند، موضوع جدیدی نیست. درست مانند زمان بیداری، ما انسان‌ها در خواب نیز عواطفی را تجربه می‌کنیم و این تجربیات بر احساسی که هنگام بیدار شدن داریم، تأثیر می‌گذارد.

در حال حاضر و براساس نتایج آزمایش‌های مختلف، چنین تصور می‌شود که مرحله‌ی حرکت سریع چشم به طریقی خاطرات و عواطف منفی ما را تثبیت می‌کند اما اینکه آیا آن عواطف می‌توانند به خواب‌هایی که ما می‌بینیم، رخنه کنند، موضوع دیگری است.

شواهد اولیه نشان می‌دهند که در جریان خواب، مراکز مغزی مرتبط با تنظیم عواطف، مانند آمیگدال فعال هستند. نشان داده شده است زمانی‌که این مناطق دچار اختلال شوند، از شدت عاطفه‌ی خواب‌هایی که می‌بینیم، کاسته می‌شود. البته این می‌تواند یک همبستگی باشد ولی تمام چیزی که ما فعلا درمورد آن‌ها داریم، چند تئوری‌ است. تحت تئوری «شبیه‌سازی تهدید»، مغز ما با تمرین ترس در حین خواب خود را برای رویایی با ترس در زمان بیداری آماده می‌کند. در همین حال، مدل‌های دیگر پیشنهاد می‌کنند که خواب درگیری‌های عاطفی را حل می‌کند و موجب کاهش خلق‌و‌خوی منفی در روز بعد می‌شود. هر دو تئوری موافق این موضوع هستند که تجربه‌ی ترس در خواب منجر به پاسخ بهتر در زمان بیداری می‌شود؛ تنها اختلاف این تئوری‌ها در مورد چگونگی این فرایند است. نتایج مطالعه‌ی جدید حمایت بیشتری را از تئوری شبیه‌سازی فراهم می‌کند. پراگاموروس می‌گوید:

خواب‌ها ممکن است به‌عنوان تمرینی واقعی برای واکنش‌های آینده‌ی ما عمل کرده و ما را برای مواجهه با خطرات در زندگی واقعی آماده کنند.

خواب

پژوهشگران با استفاده از الکتروانسفالوگرافی با تراکم بالا، فعالیت مغز ۱۸ شرکت‌کننده را حین خواب مورد بررسی قرار دادند. هربار که شرکت‌کنندگان از خواب بیدار می‌شدند، از آن‌ها درمورد خواب‌هایی که دیده بودند و اینکه آیا احساس ترس داشتند، سؤال می‌شد. پژوهشگران با تجزیه‌و‌تحلیل نتایج متوجه فعالیت دو منطقه‌ از مغز شدند که در ترس نقش دارند: اینسولا و قشر سینگولیت.

همچون آمیگدال که در کنترل ترس نقش دارد، اینسولا نیز هنگام پریشانی برانگیخته می‌شود و در ارزیابی عواطف در جریان بیداری نقش دارد. در همین حین، قشر سینگولیت نیز بخشی از مغز ما است که بدن ما را برای رویدادهای تهدیدآمیز آماده می‌کند. دانشمندان علوم اعصاب برای آگاهی بیشتر درمورد این مناطق و نقش آن‌ها، دفترچه‌های یادداشتی را به ۸۹ شرکت‌کننده دادند تا آن‌ها به مدت یک هفته و هر صبح درمورد اینکه خواب‌های آن‌ها موجب ایجاد چه احساسی در آن شده است، مطالبی را یادداشت کنند. شرکت‌کنندگان در پایان هفته در دستگاه MRI قرار گرفتند و به آن‌ها تصاویر حاوی عواطف منفی و نیز تصاویر منفی نشان داده می‌شد برای اینکه ببینند آیا عواطفی که آن‌ها در خواب‌های خود تجربه کرده‌اند، موجب تغییر پاسخ آن‌ها دربرابر ترس در زندگی حقیقی می‌شود یا خیر. ویرجینی استرپنیچ، متحصص علوم اعصاب دانشگاه ژنو می‌گوید:

ما دریافتیم هرچه فرد به‌مدت طولانی‌تری در خواب‌های خود احساس ترس می‌کرد، در جریان بیداری و وقتی که به تصاویر منفی نگاه می‌کرد، فعالیت اینسولا، سینگولیت و آمیگدال در مغز او کمتر می‌شد. علاوه‌بر‌این، فعالیت بخش قشر پیش‌پیشانی میانی که در هنگام ترس موجب مهار آمیگدال می‌شود، به‌صورت متناسب با تعداد خواب‌های ترسناک افزایش می‌یافت.

نتایح مطالعه‌ی حاضر از این ادعاهای تئوریکی حمایت می‌کند که تمرین هنگام خواب می‌تواند ازطریق «یادگیری خاموشی» یا دیگر تاکتیک‌ها مغز را مجددا تنظیم کند. با این حال، پژوهشگران می‌گویند این امر احتمالا درمورد کابوس‌های شبانه صدق نمی‌کند. برخلاف خواب‌های بد که در آن‌ها سطوح ترس متوسط است، کابوس‌ها می‌توانند موجب پریشانی بیش از حد و اختلال خواب شده و تأثیر منفی روی عواطف ما در زمان بیداری داشته باشند. پراگاموروس نتیجه‌گیری می‌کند:

ما معتقدیم که اگر خواب از آستانه‌ی مشخصی از ترس رد شود، نقش سودمند خود را به‌عنوان تنظیم‌کننده‌ی عواطف از دست می‌دهد.

پژوهشگران می‌خواهند کابوس‌های شبانه و عواطف مثبت حین خواب را نیز مورد بررسی قرار دهند تا ببینند که آن‌ها در زمان بیداری چه تأثیری روی ما دارند.

نتایج این مطالعه در مجله‌ی Human Brain Mapping منتشر شده است.



تاريخ : سه شنبه 12 آذر 1398برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

ابزار جدید فیسبوک  امکان انتقال تصاویر از فیسبوک به Google Photos را فراهم خواهد کرد. این ابزار ابتدا در ایرلند منتشر می‌شود و در نیمه اول سال ۲۰۲۰ در سراسر جهان در دسترس خواهد بود. استیو ساترفیلد، مدیر حفظ حریم خصوصی و سیاست‌های عمومی در فیسبوک در رابطه با این ابزار توضیح داد:

تقریبا برای یک دهه، ما به مردم این امکان را داده‌ایم تا اطلاعات خود را از فیسبوک بارگیری کنند. ابزار انتقال عکسی که به‌زودی در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت، حاصل مشارکت ما در «پروژه انتقال داده» منبع باز است.

این پروژه در سال ۲۰۱۷ تأسیس و به‌طور رسمی در ژوئیه سال ۲۰۱۸ رونمایی شد. اعضای مؤسس این پروژه شامل گوگل، فیسبوک، مایکروسافت و توییتر بودند و اپل نیز پس از چند ماه به این پروژه پیوست. فیسبوک اعلام کرده که این پروژه را با Google Photos آغاز می‌کند و سایر خدمات در آینده ارائه خواهند شد. اکنون فیسبوک در حال آزمایش این ابزار در ایرلند است و براساس بازخورد کاربران، آن را اصلاح می‌کند.

فیسبوک

ابزار مذکور برای کاربران Google Photos که به‌طور خودکار از گوشی‌های خود نسخه پشتیبان تهیه نمی‌کنند، مفید خواهد بود. اگر از کاربران فیسبوک  و گوگل فوتوز هستید و از عکس‌های خود نسخه‌ی پشتیبانی تهیه می‌کنید، خیالتان راحت باشد که با این ابزار به احتمال زیاد بیشتر عکس‌های ارسال شده در شبکه اجتماعی‌تان در سرویس گوگل آپلود خواهد شد؛ درنتیجه همیشه یک نسخه‌ی پشتیبان از عکس‌های به اشتراک گذاشته در فیسبوک خواهید داشت.



تاريخ : سه شنبه 12 آذر 1398برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

باز هم فصل آنفلوآنزا از راه رسیده و امسال به‌نظر می‌رسد که ویروس این بیماری با شدت بیشتری در کشور ما در حال فعالیت است. براساس گزارش‌های مختلف تعدادی از هموطنان ما از استان‌های مختلف بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

کودکان، افراد سالخورده، زنان باردار، افرادی که مبتلا به بیماری‌های مزمن هستند و کارکنان بخش مراقبت‌های بهداشتی، دربرابر ابتلا به آنفولانزا یا درگیری با مشکلات مرتبطی نظیر ذات‌الریه، برونشیت و عفونت‌های سینوس و گوش آسیب‌پذیر هستند. در این میان، مخصوصا کودکان کمتر از دو سال از آسیب‌پذیری زیادی برخوردار هستند. کودکان دارای سن کمتر از ۶ ماه نمی‌توانند واکسن آنفلوآنزا را دریافت کنند بنابراین برای حفاظت از آن‌ها دربرابر این ویروس بهترین راه این است افرادی که در تماس با آن‌ها قرار می‌گیرند، واکسینه شوند.

افراد بزرگسال ۶۵ ساله و بالاتر، به‌علت ضعف سیستم ایمنی نسبت‌به افراد جوان‌تر سالم در معرض خطر بیشتری قرار دارند. به‌طور معمول، بیشتر مرگ‌و‌میرهای ناشی از انفولانزا و بیش از نیمی از بستری‌های مرتبط با این بیماری مربوط به افراد سالخورده است.

احتمال ابتلا به آنفلوآنزای شدید در زنان باردار و نیز زنانی که طی دو هفته‌ی قبل از ابتلا به بیماری زایمان کرده‌اند، نسبت‌به زنان غیرباردار بیشتر است. احتمال بروز عوارض ناشی از این بیماری در افرادی که دچار مشکل سلامتی مزمن مانند موارد زیر هستند، بیشتر است:

  • آسم
  • دیابت
  • بیماری قلبی
  • چاقی
  • افرادی که در اثر سرطان، HIV یا دیگر بیماری‌ها سیستم ایمنی ضعیفی دارند

آنفلوآنزا

مقاله‌های مرتبط:

علائم شایع آنفولانزا چیست؟

علائم آنفلوآنزا معمولا نسبت‌به علائم سرماخوردگی به‌طور ناگهانی‌تر بروز می‌کند. این علائم شامل تب، لرز، سرفه، گلودرد، آبریزش بینی، درد بدن و عضلات، سردرد و خستگی می‌شود. علائم کمتر شایع آن استفراغ و اسهال است. احتمال بروز اسهال و استفراغ در کودکانی که دچار آنفلوآنزا می‌شوند، بیشتر است. تمام افرادی که به آنفلوآنزا مبتلا می‌شوند، تب را تجربه نمی‌کنند.

اگر فکر می‌کنید دچار آنفلوآنزا شده‌اید:

در خانه بمانید، استراحت کنید و از تماس با دیگران بپرهیزید، مگر اینکه نیاز به مراقبت‌های پزشکی داشته باشید. برای پیشگیری از انتشار آنفلوآنزا، تا حداقل ۲۴ ساعت پس از فروکش کردن تب، از تماس با دیگران خودداری کنید.

درمورد علائم هشداردهنده و جدی‌تر مرتبط با عوارض ناشی از آنفلوآنزا دقت کنید. این علائم در کودکان شامل موارد زیر می‌شوند:

  • تنفس سریع یا مشکل
  • کبود شدن رنگ پوست
  • کج‌خلقی شدید
  • تب همراه‌با بثورات پوستی
  • عدم تعامل
  • عدم نوشیدن مایعات
  • علائمی که بهبود پیدا کرده اما سپس با تب و سرفه‌ی شدیدتر عود می‌کنند

علائم خطرناک در بزرگسالان شامل موارد زیر می‌شوند:

  • دشواری تنفس
  • درد یا فشار در ناحیه‌ی قفسه‌ی سینه یا شکم
  • سرگیجه یا گیجی
  • استفراغ شدید یا مداوم
  • علائمی که بهبود پیدا کرده اما سپس با تب و سرفه‌ی شدیدتر عود می‌کنند

تفاوت سرماخوردگی و آنفلوانزا

تفاوت سرماخوردگی و آنفلوانزا (برای مشاهده تصویر در اندازه بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید)

درمان آنفولانزا چگونه است؟

سازمان غذا و داروی آمریکا در سال ۲۰۱۸، پس از ۲۰ سال، داروی جدیدی برای آنفلوآنزا تأیید کرد: بالوزاوير ماربوكسيل. داروی جدید به سه داروی ضدویروسی موجود برای درمان آنفلوآنزا اضافه شد: اسلتامیویر، پرامیویر و زانامیویر.

داروهای ضدویروسی موجب کاهش علائم آنفلوآنزا شده و طول مدت بیماری را کاهش می‌دهند. این‌ داروها، داروهای تجویزی هستند که به شکل‌های مختلفی مانند قرص‌ها، مایعات، پودر استنشاقی و محلول وریدی ارائه می‌شوند و پزشک گزینه‌ی مناسب را برای بیمار تجویز می‌کند. این داروها ممکن است عوارض جانبی نیز داشته باشند.

یک موضوع مهم این است که باید مصرف داروها را زود آغاز کرد زیرا مطالعات نشان می‌دهند که آن‌ها بهترین عملکرد را طی دو روز نخست بیماری دارند.

به‌خاطر داشته باشید که آنتی‌بیوتیک‌ها در درمان آنفلوآنزا مؤثر نیستند، پس از مصرف خودسرانه‌ی این داروها برای درمان آنفلوآنزا پرهیز کنید.

پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا

علاوه‌بر واکسیناسیون، اقدامات پیشگیرانه‌ی روزمره مهم هستند. از افرادی که بیمار شده‌اند دوری کنید و نکات بهداشتی مانند شستن مکرر دست‌ها را رعایت کنید. بهترین زمان دریافت واکسن آنفلوآنزا قبل از شروع انتشار بیماری در جامعه است، زیرا پس از واکسیناسیون حدود دو هفته طول می‌کشد تا آنتی‌بادی‌ها در بدن ایجاد شده و محافظت در برابر آنفلوآنزا حاصل شود.

واکسن آنفلوآنزا

واکسن آنفلوآنزای امسال تا چه حد با ویروس مطابقت دارد؟

سویه‌های زیادی از دو نوع ویروس آنفلوآنزا وجود دارند (A و B) که انسان‌ها را آلوده می‌کنند. به‌منظور اینکه واکسن‌های آنفلوآنزا برای فصل آنفلوآنزا آماده شوند، کارشناسان باید ماه‌ها قبل از آغاز فصل شیوع درمورد آن تصمیم بگیرند. از آن‌جایی که سویه‌های این ویروس به‌سرعت تغییر می‌کنند، واکسن با سویه‌ی ویروس آنفلوآنزا تطابق کامل ندارد. اسکات اپرسون از مرکز مدیریت و پیشگیری بیماری (CDC) می‌گوید که واکسن امسال تطابق خوبی دارد و دربرابر سویه‌های H1N1 و H3N2 که در حال گردش هستند، محافظت فراهم می‌کند.

حتی زمانی‌که یک واکسن مطابقت خوبی داشته باشد، نحوه‌ی تولید آن ممکن است عملکردش را محدود کند. بیشتر واکسن‌ها با استفاده از تخم‌مرغ به‌عنوان محیط کشت تولید می‌شوند که ممکن است موجب تغییر ویروس شود و بر عملکرد واکسن تأثیرگذار باشد.

در جریان فصل شیوع آنفلوآنزا، کارشناسان نمونه‌های ویروس را که در گردش هستند، مورد مطالعه قرار می‌دهند تا دریابند که واکسن تا چه حد در برابر آن ویروس‌ها محافظت می‌کند. آن‌ها از این اطلاعات برای تصمیم‌گیری درمورد ساخت واکسن بعدی استفاده می‌کنند. امسال بیشتر واکسن‌ها در برابر دو سویه‌ی A (H1N1 و H3N2) و دو سویه‌ی B محافظت می‌کنند. تمام دوزهای معمول واکسن‌های آنفلوآنزای امسال چهارگانه هستند، یعنی در برابر چهار سویه محافظت می‌کنند. مرکز مدیریت و پیشگیری بیماری می‌گوید همچون دیگر واکسن‌ها، واکسنی که برای آنفلوآنزا ساخته می‌شود، کامل نیست ولی در جمعیت عمومی، خطر بیماری را از ۳۰ درصد به ۶۰ درصد کاهش می‌دهد.

اخیرا مؤسسه‌ی ملی بهداشت آمریکا ۸ میلیون دلار اعتبار اولیه را در اختیار دانشگاه جورجیا قرار داده است تا واکسنی را توسعه دهد که بتواند چندین سویه‌ای از ویروس آنفلوآنزا را در یک دوز واحد پوشش دهد. این دانشگاه دراین‌زمینه درحال همکاری با ۱۴ دانشگاه دیگر است.

چه کسانی نباید واکسن آنفلوآنزا دریافت کنند؟

افرادی که طی ۶ هفته پس از واکسیناسیون قبلی آنفلوآنزا دچار سندرم گیلن‌باره شده باشند، نباید واکسینه شوند؛ همچنین کسانی که دارای آلرژی شدید و مرگ‌بار به یکی از اجزای واکسن هستند.



تاريخ : سه شنبه 12 آذر 1398برچسب:, | | نویسنده : مقدم |
صفحه قبل 1 ... 3 4 5 6 7 ... 3356 صفحه بعد