بدون تردید سیاهچاله میتواند عمق بیاطلاعی و ناآگاهی ما را در مورد جهان هستی به تصویر بکشد. ما نمیتوانیم سیاهچاله را ببینیم چراکه حتی نور نیز در کمند جاذبهی غیرقابلتصور آن اسیر میشود. ما هیچ اطلاعی در مورد ماهیت حقیقی اجزاء سازندهی سیاهچاله نداریم و بههیچعنوان نمیدانیم که بعد از نابودی سیاهچاله چه سرنوشتی در انتظار چیزهایی است که به درون آن کشیده شدهاند.
حتی فیزیکدانها به طور قطع نمیدانند که سیاهچاله واقعا یک پدیدهی فوقالعاده عظیم سهبعدی است یا فقط از یک سطح دوبعدی تشکیل شده که در قالب یک هولوگرام سهبعدی به محیط اطراف تابانده میشود.
ولی اخیرا نتیجهی یک تحقیق با موضوع محاسبهی آنتروپی (آشفتگی) یا بینظمی داخل سیاهچاله نظریهی هولوگرام بودن آن را قوت بخشیده است و به نوعی نشان میدهد که این پدیدهی جذاب و اسرارآمیز طبیعی چیزی جز یک توهم دیداری نیست.
نظریهی هولوگرام بودن سیاهچاله ابتدا در آخرین دههی قرن بیستم توسط فیزیکدانی به نام لئونارد ساسکیند (Leonard Susskind) مطرح شده است. در این نظریه با اتکا به استدلال ریاضی محض پیشبینی شد که طبیعت برای پیروی از قوانین فیزیک و برقراری جاذبه به شکل شناختهشده و قابل درک تنها به دو بعد نیاز دارد. از دیدگاه ما همهچیز در کائنات در حقیقت تصاویر سهبعدی از فعلوانفعالات دوبعدی است که به افق بیانتهای کیهان تابانده میشود.
این نظریه شاید بسیار دیوانهوار و دور از ذهن به نظر برسد ولی بهواقع توانسته است چندین تناقض بزرگ بین نظریههای نسبیت اینشتین و مکانیک کوانتومی را برطرف کند؛ ازجمله تناقض بین اینکه هیچچیز نمیتواند از جاذبهی سیاهچاله بگریزد (نسبیت) و ماده هیچوقت به معنای واقعی از بین نمیرود (مکانیک کوانتومی) که به نام پارادوکس اطلاعات مشهور است.
به گفتهی فیونا مکدونالد (Fiona MacDonald)، فیزیکدانی که با استفاده از دو بعد مکانی به موفقیتهای چشمگیری در ایجاد هماهنگی بین پدیدهی گرانش و رفتار کوانتومی ذرات دست یافته: از سال ۱۹۹۷ تقریبا ۱۰ هزار مقاله در حمایت از این نظریه منتشر شده است.
در این مقاله از بررسی تأثیر نظریهی فوق در تمام جهان هستی صرفنظر میکنیم و فقط به سیاهچاله میپردازیم.
فیزیکدانها معتقدند دلیل بیاطلاعی محض از سرنوشت چیزهایی که از افق رویداد سیاهچاله عبور میکنند و در درون آن ناپدید میشوند این است که در حقیقت سیاهچاله چیزی به نام فضای داخلی سهبعدی یا به تعبیری «درون» ندارد و در عوض همهی آنها در نوسانات گرانشی سطح دوبعدی آن گرفتار میشوند.
اخیرا گروهی فیزیکدان به سرپرستی دنیل پرانزتی (Daniele Pranzetti) از موسسهی فیزیک تئوری مکس پلانک آلمان به برآورد جدیدی در مورد مقدار آنتروپی یک سیاهچاله دستیافتهاند که بهنوعی نظریهی دوبعدی بودن آن را تائید میکند. پرانزتی میگوید:
ما توانستیم از مدلی کاملتر و حاوی اطلاعات بیشتر نسبت به نمونههای قبلی استفاده کنیم ... و به نتایجی بسیار واقعگرایانهتر و چشمگیرتر دست بیابیم. این مزیت به ما اجازه داد که ابهامات متعدد محاسبات قبلی را حل کنیم.
فعالیت این گروه بر روی آنتروپی متمرکز شده بود. آنتروپی یک خصوصیت فیزیکی است که نظم یا بینظمی یک پدیده را نشان میدهد. درگذشته استیون هاوکینگ پیشنهاد کرده بود آنتروپی سیاهچاله باید به نسبت سطح آن محاسبه شود و تناسبی با حجم آن ندارد. این ایده اولین گمانهزنیها در مورد امکان هولوگرام بودن سیاهچاله را پایهگذاری کرد.
فیزیکدانها بارها در مورد وجود آنتروپی در سیاهچاله به توافق رسیدهاند و معتقد هستند که نبود آنتروپی در سیاهچاله، قانون دوم ترمودینامیکرا نقض میکند، با این حال، هیچ راه مشخص و مورد قبول عمومی جوامع علمی برای یافتن منبع آنتروپی یا چگونگی محاسبه حجم آن وجود ندارد.
پرانتزی و همکارانش برای حل این مشکل نگاه جدیدی دارند که در آن از نظریهی گرانش کوانتومی حلقه برای توضیح مفهوم گرانش کوانتومیاستفاده میشود. مبحث گرانش کوانتومی در فیزیک نظری به دنبال یافتن توضیحی برای نیروی گرانش بر اساس اصول مکانیک کوانتومی است. این مبحث پیشبینی میکند که بعد فضا-زمان گسترهای درهمتنیده متشکل از دانههای ریز به نام کوانتا است که به تعبیری میتوان آنها را اتمهای فضازمان در نظر گرفت.
گروه پرانزتی متوجه شدند همانطور که در کوزهای پر از آب با بررسی اتمهای تشکیلدهندهی یکی از مولکولهای آب میتوان خصوصیات فیزیکی همهی مولکولهای آب درون کوزه را شناسایی کرد؛ در سیاهچاله که از مجموعههای کوانتای هم چگال (condensates) ساخته شده است نیز میتوان رویهای مشابه در پیش گرفت. بهاینترتیب که با مطالعهی یک کوانتا در یک مجموعه کوانتای هم چگال در سیاهچاله میتوان به خصوصیات فیزیکی، رفتار کوانتومی جمعی و تأثیرات متقابل گرانشی همهی مجموعههای تشکیلدهندهی آن پی برد.
این گفته به آن معنی است که اگرچه هیچ راهی برای مطالعهی ماورای افق رویداد سیاهچاله و بهطور خاص آنتروپی وجود ندارد، ولی با توجه به اینکه بررسی همهی «اتمها»ی تشکیلدهندهی آن با مطالعهی یکی از اتمها امکانپذیر است، پس در حقیقت مانعی برای مطالعهی سیاهچاله وجود ندارد.
بر اساس گفتههای گروه پرانزتی در یک اجلاس خبری:
همانطور که مایعات در مقیاسهای کوچک و قابلدرک و صرفنظر از تعداد بسیار زیاد اتمهای تشکیلدهنده، موادی یکدست و یکپارچه به نظر میرسند؛ در گرانش کوانتومی نیز میتوان اتمهای تشکیلدهندهی فضا را نوعی مایع در نظر گرفت که بهصورت پیوسته و ممتد گسترهی فضازمان را تشکیل داده است. این گستره با هندسهای همگن و پیوسته (مشابه آنچه در یک سیاهچالهی کروی متقارن انتظار داریم) میتواند بهعنوان یک کمیت همچگال توصیف شود.
حال باید دید که این تلاشها چه نقشی در اثبات تئوری هولوگرام بودن سیاهچاله دارد. ابتدا سیاهچاله را به شکل یک سبد بسکتبال سهبعدی در نظر بگیرید که حلقهی فلزی افق رویداد است و تور فضای داخلی یا چالهای که همهچیز به درون آن کشیده میشود. حال تور را به داخل حلقهی فلزی بکشانید تا سبد به یک دایرهی دوبعدی تبدیل شود و بعد تجسم کنید که کل سبد بهجای نخ و فلز از آب تشکیل شده است. اکنون میتوانید هر محاسبهای را که در مورد حلقه انجام دادهاید به تور و محتویات آن تعمیم بدهید.
با این پیشفرض پرانتزی و گروهش یک مدل قابلاطمینان و مستدل دارند که میتوانند بهوسیلهی آن نشان دهند که طبیعت سهبعدی سیاهچاله چیزی بهجز توهم نیست. بهصورت تئوری در این مدل بدون نیاز به یک فضای سهبعدی یا «چاله» همهی اطلاعات داخل سیاهچاله میتوانند در یک سطح دوبعدی انباشته شوند. این مسئله به معنای تائید ارتباط آنتروپی با سطح، به جای حجم است.
مدل گروه پرانزتی با وجود قانعکننده بودن باز هم به معنای اثبات قطعی دوبعدی بودن سیاهچاله نیست، ولی بههرحال فیزیکدانهای نظری تلاش بیشتری برای اثبات این تئوری خواهند داشت. این تحقیقات احتمالا میتواند زمینهساز گام بلند بعدی در راه نزدیک شدن به اثبات یکی دیگر از نظریههای جسورانهی فیزیکدانها باشد و چه بسا در آیندهی دور بهعنوان اقدامی ماندگار در تاریخ مدرن ثبت شود.
تمامی خودروهای امروزی به دور موتور سنج مجهز هستند که میزان دورگیری مجاز پیشرانه را به راننده اطلاع میدهند. ولی اگر راننده به آن توجهی نکند و دورگیری پیشرانه را به محدودهی قرمز وارد کند، پیشرانهی خودرو دچار مشکل شده و در نهایت متلاشی میشود. برای جلوگیری از این امر باید رانندهی خودرو گوشهی چشمی به دور موتور سنج داشته باشد مخصوصا در خودروهایی که به جعبهدندهی دستی مجهز هستند. چون در این مدل از خودروها، خود راننده با توجه به سرعت خودرو و دور موتور، دندهی مناسب را انتخاب میکند و اگر در انتخاب دنده خطایی رخ دهد و دور موتور به محدودهی قرمز وارد شود امکان آسیب دیدن پیشرانه نیز دور از ذهن نخواهد بود. برای تعویض دنده در جعبهدندهی دستی ابتدا پدال کلاچ را میفشاریم و دندهی مورد نظر را انتخاب میکنیم و سپس با رها کردن پدال کلاچ و درگیر شدن صفحهی کلاچ، شفت ورودی جعبه دنده به فلایویل (که خروجی پیشرانه است) متصل میشود و این دو با یکدیگر همدور میشوند. درون جعبهدنده نیز به تعداد دندههای موجود، ضرایب دنده نیز وجود دارند که وظیفهی آنها دریافت نیرو از پیشرانه و تغییر دور و نیروی آن و انتقال این نیرو به چرخهاست. در تصویر زیر شاهد خرابی شاتون و پیستونی هستیم که به دلیل ورود دور موتور به محدودهی قرمز به این شکل درآمده است.
پیشرانهی هر خودرو دارای محدودهای است که در آن به بیشترین میزان قدرت و گشتاور خود دست مییابد و در این محدوده پیشرانهی خودرو در بهترین وضعیت قرار دارد، یعنی حداکثر استفاده را از سوخت دریافتی میکند و راننده با اطلاع از این مطلب و انتخاب دندهی مناسب میتواند از حداکثر کارایی پیشرانه بهرهمند شود. تنها ایرادی که در این مورد میتوان مطرح کرد این است که برای قرارگیری دور موتور در محدودهی ذکر شده نمیتوان با هر سرعت دلخواهی حرکت کرد ولی برای این موضوع نیز راه حلی اندیشیده شده و آن، افزودن ضرایب دنده به خودرو است، امروزه شاهد خودروهایی با جعبه دندهی ۸،۷ و ۹ دنده هستیم. تصویر زیر جعبهدندهی ۹ سرعتهی کمپانی مرسدسبنز را نشان میدهد.
همچنین برخی خودروسازان برای این منظور از جعبهدنده با ضریب متغیر که به CVT شهرت دارد، استفاده میکنند که سیستم آن بدین شکل است که دور موتور را در محدودهی مورد نظر که پیشرانه بهترین عملکرد خود را دارد ثابت نگه داشته ولی با تغییر مداوم در ضرایب، سبب افزایش سرعت خودرو میشود. البته از CVT در تعداد کمی از خودروها استفاده میشود و علت آن ضعف جعبه دندهی CVT در تحمل قدرت و گشتاور بالای پیشرانه و استهلاک بالای آن نسبت به جعبهدندههای اتوماتیک است. با این حال مزیتی که جعبهدندهی مذکور دارد، کاهش فشار بر روی پشرانه است.
تنها چیزی که آدمی از تماشا کردن و دیدن آن هیچ گاه خسته نخواهد شد، زیبایی هاست. تامل و فوکوس روی جزئیات حاضر در این تصاویر که از سرتاسر دنیای زیبایمان گرد آوری شده است، بار دیگر ذکر «فتبارک الله احسن الخالقین» را بر زبانتان می آورد.
تصویری از قلعه آشیانه پرستو در پایتخت کیف.
تصویری زیبا از جمهوری سن مارینو (Republic of San Marino) واقع در جنوب اروپا در شبهجزیره ایتالیا و در بخش شرقی کوههای اپناین.
توضیح: سان مارینو به دلیل داشتن قانون اساسی فوق العاده اش معروف و مشهور است. علت اصلی ثروت این کشور صنعت توریست قوی و صنایع تولیدی می باشد.
قلعه و استحکامات نظامی ستاره شکلی که در تصویر مشاهده میکنید در سال 1593 و در طول جنگ هشتاد ساله ساخته شد آن هم زمانی که ویلیام اول قصد داشت تنها جاده بین آلمان و شهر گرونینگن (Groningen) را تحت کنترل داشته باشد.
هم اکنون این روستا به عنوان یک موزه فضای باز شناخته میشود.
در این بین تنها تیونر ها حضور ندارند و خودروسازان نیز آنچه که در چنته دارند و رو نکرده اند را نیز به سما می آورند. محصولاتی که بعید است به تولید انبوه برسد و تنها برای نمایش توانایی های آن خودروساز نمایش داده می شود.
امسال نکته ای که بیش از پیش خودنمایی می کرد ، حضور بیشتر SUV های تیونینگ شده بود و به نظر می رسد سلیقه تیونر ها نیز مانند بازار عادی خودرو ، به سمت و سوی این بخش از دنیای اتومبیل ها کشیده شده است. در ادامه می توانید بهترین های امسال را در SEMA 2016 ببینید.
تویوتا Land Cruiser
خودرویی محبوب و جان سخت که بازار خوب آن شامل ایران نیز می شد و پس از اجرای قانون منع واردات ، نسل آن نیز منقرض شد. نسل جدید آن به تعداد انگشت شمار وارد مناطق آزاد شده ، اما این نسخه مشکی که در تصویر می بینید ، یک هیولای به تمام معنا محسوب می شود و تمام قوانینی که برای SUV ها وضع شده را نادیده گرفته است.
باید در این مورد آخر داستان را اول گفت و چیزی که آن را بسیار خاص می کند ، قدرت 2000 اسب بخار آن است که برخلاف تصور این قدرت از همان موتور هشت سیلندر همیشگی لندکروزر با 5.7 لیتر حجم با کمک دو توربو Garrett به اندازه توپ والیبال خارج می شود.
درست شنیده اید. 500 اسب بخار بیشتر از بوگاتی شیرون ، اما نه با همان حداکثر سرعت! حداکثر سرعتی که برای این لندکروزر اعلام شده بیش از 350 کیلومتر بر ساعت است. تصور کنید که در صورت تولید انبوه ، باید مالکان سوپر اسپرت ها شاهد سبقت گیری یک خودروی هفت نفره در اتوبان های خارج شهر باشند. آن هم با دست تکان دادن یک کودک در صندلی مخصوص.
فورد Focus RS
هرچه از یک هاچ بک به خاطر دارید را فراموش کنید. نسخه عادی و تولیدی فوکوس RS لذتی معادل یک ابر خودروی کامل را به راننده می بخشید، این مدل حتی تیم جدید تاپ گیر کاملا عاشق آن شده بود و مدام درباره دکمه دریفت و قدرت 350 اسب بخار آن صحبت می کردند.
اگر شما از اعضای تاپ گیر نیز سخت گیر تر باشید ، ما به شما جدیدترین نسخه را پیشنهاد می دهیم. البته تنها برای تماشا کردن!
این فوکوس که با جذاب ترین ترکیب رنگ ممکن و یک اسپویلر کاملا آیرودینامیک پا به نمایشگاه گذاشته ، می تواند با همان چهار سیلندر قبلی که 2.3 لیتر حجم دارد،450 اسب بخار تولید و به هر چهار چرخ ارسال کند. این قدرت با یک گاردان فیبرکربنی به دیفرانسیل عقب منتقل می شود تا جلوی هر مشکل احتمالی را بگیرد و شما در مقابل جمله ای مانند ( ماشین من از مال تو بهتر است ) کاملا مسلح هستید.
در داخل نیز کمربند های چهار نقطه ای و یک رول بار از برند واتسون نگرانی را از مرگ حتمی کاسته و می توانید خیلی راحت نقش کن بلاک را بازی کنید.
فورد F-350 Police
می توان آن را یک چراغ کریسمس جذاب و البته ترسناک نامید. یک خودروی همه کاره که برای تیم واکنش سریع پلیس آمریکا در نظر گرفته شده و با تعداد زیادی LED نمی تواند یک خودروی مخفی باشد. پس یعنی اگر عملیاتی را با آن آغاز کنید ، باید آن را حتما به پایان برسانید و دیگر جایی برای پنهان شدن ندارید!
قد آن توسط تعلیق 8.5 اینچی چهار اتصاله بالابر و کویل اوور های لدوک در جلو بلند تر شده و در عقب یک محفظه سرپوشیده برای نگه داری اسلحه ، مهمات و سپر وجود دارد و دسترسی به لاستیک زاپاسی که روی سقف قرار دارد را کمی سخت می کند. اما اگر مهمات شما تمام شد و راهی نداشتید ، می توانید از دو LED 50 و 30 اینچی برای کور کردن دشمن و گریختن از مهلکه استفاده کنید.
ب ام و M3 M performance
در حالی که سایر تیونر ها و خودروسازان با محصولات تا دندان مسلح و دیوانه وار ، عملکرد خود را به رخ دیگران می کشند ب ام و در گوشه ای یک M3 خاص را رونمایی کرده که ظاهری متفاوت اما معقول دارد.
کمپانی خوش ذوق باواریایی تنها به ظاهر این خودرو پرداخته تا بتواند پر فروش ترین محصول M Power را جذاب تر از قبل به نمایشگاه برساند و به غیر از ترکیب رنگ سه تایی معروف M قطعات آیرودینامیکی تری به بدنه اضافه شده که زیباترین آنها رینگ ها 20 اینچی در عقب و 19 اینچی در جلو است که بی شک بهترین رینگ استفاده شده در M3 تا به این زمان است.
در داخل نیز می توانید آلکانترای اضافی را در فرمان و داشبورد ببینید که از فضای لوکس خارج و وارد محیط مسابقه و رقابت شده است. پیش از این نیز M4 با پکیج M Performance رونمایی شده بود که آن نیز به همین اندازه زیبا و چشم نواز بود.
مزدا MX-5 Speedster Evo
مزدا پس از معرفی نسخه جدید MX-5 توانست تحسین خریداران قبلی را برانگیزد و به خوبی جای نسل قبلی را پر کند. سال قبل مزدا از دو نسخه کانسپت که بر پایه MX-5 ساخته شده بودند ، رونمایی کرد که نسخه اسپیدستر بی شک زیباترین آن ها بود.
با حذف سقف و شیشه جلو می توان اسپیدستر را یک ورزشکار تراشیده و با وزنی مناسب دانست که تنها حذف شیشه جلو توانست 159 کیلوگرم از وزن آن بکاهد و جالب است بدانید که نسخه ای که امسال معرفی شد 45 کیلوگرم از اسپیدستری که سال گذشته رونمایی شده وزن کمتری دارد و حالا وزن خالص آن زیر یک تن است.
فضای داخلی خودرو نیز کاملا حال و هوای مسابقه را دارد و تنها با پوشیدن کلاه ایمنی می توانید آن را برانید. در جلوی راننده نیز یک نمایشگر اطلاعات دور موتور ، سرعت و غیره را به راننده منتقل می کند. این خودروی مگس وزن با ترمز ها سفارشی برمبو می تواند در چند ثانیه از هر سرعتی متوقف شود.
گوگل درایو
این روزها کمتر کسی را پیدا میکنید که از اینترنت استفاده کند ولی اکانت گوگل نداشته باشد. اگر یک اکانت گوگل داشته باشید (مثلا از جیمیل استفاده کنید) در واقع امکان استفاده از گوگل درایو (Google Drive) را هم دارید. گوگل درایو ۱۵ گیگابایت فضای ابری رایگان در اختیار شما قرار خواهد داد که میتوانید از آن برای آپلود کردن هر نوع فایلی از اسناد ورد گرفته تا عکس و فیلم و فایلهای فتوشاپ استفاده کنید.
سرویس گوگل درایو از مجموعهی بزرگی از افزونههای مختلف هم بهره میبرد. برای مثال اپلیکیشنهای متفرقه مختلفی برای آن ساخته شده که میتوانید با استفاده از آنها فایلهای مولتیمدیا را به صورت آنلاین ببینید، فکس بفرستید یا اسناد را امضا کنید.
سرویس گوگل درایو علاوه بر اپلیکیشن موبایل اندروید و iOS برای دو سیستمعامل دسکتاپ ویندوز و مک هم اپلیکیشن ارائه کرده است. بدین ترتیب میتوانید فایلهای خود را روی کامپیوتر شخصی مدیریت کنید و تمام تغییرات به صورت خودکار با گوگل درایو سینک خواهند شد. همچنین سرویس گوگل درایو به صورت پیشفرض جزيي از سیستمعامل کرومیوم گوگل است.
وان درایو
افرادی که از ویندوز ۸ یا ویندوز ۱۰ استفاده میکنند به احتمال زیاد با وان درایو (OneDrive) آشنا هستند. وان درایو به صورت پیشفرض بخشی از این دو سیستمعامل است. البته همگان امکان دسترسی به آن از طریق وب، اپلیکیشن دسکتاپ مک و نسخههای قدیمیتر ویندوز یا اپلیکیشنهای اندروید، iOS، ویندوزفون و Xbox را دارند.
مهمترین مزیت وان درایو این است که با اپلیکیشنهای مایکروسافت آفیس ارتباط تنگاتنگی دارد. وان درایو در واقع بخشی از یک مجموعه به نام آفیس آنلاین است که به شما اجازه میدهد روی وب به نسخهی نسبتا کاملی از اکثر برنامههای مایکروسافت آفیس از جمله ورد، اکسل و پاورپوینت دسترسی داشته باشید.
دراپ باکس (Dropbox) به دلیل سادگی، امنیت و پشتیبانی از پلتفرمهای بسیار گسترده طرفداران خاص خودش را دارد. این سرویس علاوه بر دسترسی آنلاین روی وب، تقریبا برای هر سیستمعامل و هر گجتی که فکر کنید اپلیکیشن دارد: مک، ویندوز، توزیعهای مختلف لینوکس، اندروید، iOS، ویندوزفون، حتی کیندل فایر و بلکبری. اپلیکیشنهای دسکتاپ دراپ باکس به شکل عمیقی با سیستمعامل یکپارچه میشوند. در نتیجه برای آپلود کردن فایلها تنها کافی است فایل را به داخل پوشهی مخصوص دراپ باکس درگ اند دراپ کنید.
هر چند تمام افراد میتوانند به صورت رایگان در سرویس ذخیرهسازی ابری باکس (Box) عضو شوند، ولی در واقع این سرویس با امکانات بسیار زیادی که در زمینهی اشتراک گذاشتن فایلها، کار گروهی روی پروژهها و تعیین سطح دسترسی افراد مختلف دارد، به طور ویژه برای استفادههای تجاری و متخصصان IT طراحی شده است.
باکس از نظر پشتبانی از پلتفرمهای مختلف هم جایگاه خوبی دارد. اپلیکیشن باکس را میتوانید روی ویندوز، مک، اندروید، iOS، ویندوزفون و بلکبری نصب کنید. نسخهی وب علاوه بر دسترسی و مشاهدههای فایلها، امکان تولید فایلهای متنی ساده را هم دارد.
باکس ۱۰ گیگابایت فضای رایگان در اختیار شما قرار میدهد و از این نظر پس از گوگلدرایو مقام دوم را کسب میکند. البته در حالت رایگان با محدودیت ۲۵۰ مگابایتی حجم فایلها روبرو خواهید بود که در مقایسه با محدودیت ۱۰ گیگابایتی در وان درایو و ۵ ترابایتی در گوگل درایو یک نقطه ضعف جدی محسوب خواهد شد.
آیکلاود درایو
شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که چرا سرویس مهمی نظیر «آیکلاود درایو» (iCloud Drive) جایی در بین رقبای ما پیدا نکرده است. دلیل اصلی این است که اپل این سرویس را به طور ویژه برای اکوسیستم خود طراحی کرده. بنابراین ماهیت این سرویس اندکی متفاوت است و تنها اگر از محصولات اپل، کامپیوترهای مک و گجتهای iOS مثل آیفون و آیپد در کنار هم استفاده کنید، آیکلاود درایو انتخاب خوبی خواهد بود.
هر کدام از چهار سرویس ذخیرهسازی ابری که در این مقاله به آنها پرداخته شد محاسن و معایب خاص خودش را دارد و در نهایت هر کدام از این سرویسها میتواند در شرایطی بهتر از مابقی باشد. در جدول زیر میتوانید به سرعت ویژگیهای این سرویسها را با هم مقایسه کنید.
اگر کاربر گوگل باشید دسترسی به گوگل درایو کمترین زحمت را خواهد داشت و ۱۵ گیگابایت فضای رایگان همراه با مجموعه ابزارهای سادهای برای ویرایش فایلهای آفیس در اختیار شما قرار خواهد داد. از سوی دیگر این ۱۵ گیگابایت را باید با اکانت جیمیل خود به صورت مشترک استفاده کنید.
شیطان خاردار استرالیایی (Moloch horridus) با پوست کاکتوس مانند و رنگ قهوهای خاکیاش یکی از ساکنان بومی استرالیاست و این ظاهر غیرعادی و عجیب به او کمک میکند استتار بسیار خوبی در محیط داشته باشد. این موجود شگفتانگیز بدون سازگاریهای مخصوصش نمیتوانست در این محیط بیابانی سخت به حیات خود ادامه دهد.
محققان به تازگی یکی دیگر از سازشهای شگفتانگیز این مارمولک بیاباننشین را کشف کردهاند. این مارمولک میتواند از پوست خود برای نوشیدن آب از شنها استفاده کند.
از آنجا که رو به رو شدن با یک گودال آب در بیابانهای خشک استرالیا اتفاق بسیار نادری است، برای این مارمولکها واقعا غیرممکن است که بتوانند با کمک دهانشان آب بنوشند. به جای آن پوست مارمولکها با ساختارهای خاصی پوشیده شده که پر از کانالهای مویرگی هستند و در فاصله بین فلسهای همپوشانی شده آنها قرار گرفتهاند. این کانالها به طور فعالانه آب را به داخل دهان مارمولک هدایت میکنند و مارمولک این آب را میبلعد. این فرآیند مشابه با روشی است که پیش از این در مارمولکهای شاخدار تگزاس گزارش شده بود.
این مارمولکها با ایستادن در یک گودال آب بسیار کم عمق میتوانند 3.23 درصد از وزن بدنشان آب جذب کنند که البته فرصت این کار به ندرت در طبیعت وحشی استرالیا پیش میآید. لذا این مارمولکها میتوانند با ایستادن در شنهای مرطوب هم آب بنوشند.
آنها شنها را روی پشت خود میریزند و شروع به مالش دادن آنها بر روی شکمشان میکنند. محققان میگویند این کار مثل تلاش برای حفر یک چاله است که مارمولکها تنها زمانی که با خشکسالیهای بسیار طولانی روبهرو باشند این کار را انجام میدهند.
این مطالعه درJournal of Experimental Biology به چاپ رسیده است.
محققان دانشگاه بریستول با کشف بزرگترین دریاچه آب زیرزمینی در زیر یک آتشفشان غیر فعال، علت اصلی فوران مواد مذاب در سطح زمین را پیدا کردند.
و به نقل از ساینس دیلی، محققان پس از بررسی صفحات پوسته زمین در زیر آتشفشان خاموش بولیوی دریافتند که یک سفره آب زیرزمینی بزرگ در عمق 15 کیلومتری زیر این کوه آتشفشان وجود دارد.
تمام حجم آب این دریاچه مخفی به صورت محلول در سنگهای نیمه مذاب در عمق 1000 درجه سانتیگراد قراردارد. حجم آب این دریاچه به طور تقریبی حداقل 12 هزار کیلومتر مکعب برآورد شده است.
پروفسور جان بلاندی از دانشکده علوم زمین دانشگاه بریستول عنوان کرد: کشف این دریاچه پنهان شاید علت اصلی فوران آتشفشانهای زمین را در خود نهفته داشته باشد، چرا که میزان ذوبشدگی سنگها در این عمق حدود 20 درصد است و حداقل دمای سنگهای زمین در این قسمت حداقل 970 درجه است.
وی در ادامه افزود: سنگهای این ناحیه از زمین از جنس سیلیکات هستند، در شرایط فشار کم، آب هرگز در سیلیکات حل نمیشود اما در فشار بسیار بالا در این قسمت هر مولکول آب با سه مولکول سیلیکات پیوند دارد، پس در نتیجه میزان رسانایی ترکیب آب و سنگ در این قسمت بسیار زیاد است.
محققان بر این باورند که با کاهش تدریجی فشار محیط تحت تاثیر حرکات پوسته زمین و دریاچه ماگما، آب محلول در سیلیکات به صورت حباب پرفشار خارج شده و فرایند فوران گدازه از زمین را آغاز میکند.
محققان در یک روش جدید و کم تهاجمی از آزمایش ادرار برای تشخیص بیماریهای عفونی و غیرعفونی در نوزادان نارس استفاده کردند.
به نقل از نیوز مدیکال، اکثر بیماران در بخش مراقبتهای ویژه نوزادان نارس، دارای بیماری عفونی(پنومونی مادرزادی) و یا غیر عفونی(تاکی پنه، سندرم زجر تنفسی نوزادان) و آسیبهای تنفسی هستند.
آزمایشات بالینی و آزمایشگاهی همیشه برای شناسایی سریع و دقیق پاتوژنها مناسب نیست. همچنین، تهاجمی بودن روشهای معاینه و درمان یک مشکل جدی برای مراقبتهای ویژه و پرستاری از نوزادان نارس است.
شناسایی علت بیماری تنفسی در نوزادان نارس و ارائه درمان مناسب به آنها برای بازگرداندن سلامتی به آنها امری بسیار مهم و حیاتی است.
به طور خاص، تمایز بین اختلالات تنفسی عفونی و غیرعفونی قبل از تجویز و ارائه آنتی بیوتیک به بیماران، از اهمیت خاصی برخوردار است.
آزمایش ادرار به بررسی و تشخیص بیماری کمکهای بسیاری میکند.
پروتئوم ادراری بزرگسالان بیش از 30 سال مورد بررسی قرار گرفته، اما بررسی پروتئوم ادراری در اطفال، به خصوص در نوزادان، محدود است.
نکته قابل توجه این است که پروتئوم ادراری در طول هفته اول زندگی نوزادان نارس با بیماریهای تنفسی با منشاء عفونی و غیرعفونی هنوز بررسی نشده است.
ادرار حاوی پروتئینهایی است که به آسانی در تمامی افراد اعم از بزرگسالان، کودکان و نوزادان قابل تشخیص است.
به منظور بررسی بیشتر مجموعه دادههای به دست آمده از نوزادان محققان پروتئینهای ادرار آنها را با پروتئوم ادراری بزرگسالان سالم(مردان و زنان باردار) مقایسه کردند.
محققان در این پژوهش از کروماتوگرافی مایع همراه با طیف سنج جرمی با وضوح بالا برای بررسی پروتئوم ادرار نوزادان نارس مبتلا به اختلالات تنفسی عفونی(نومونی) و غیرعفونی (آپنه، تاکی پنه گذرا، سندرم زجر تنفسی) استفاده کردند.
دادههای به دست آمده از پروتئوم نوزادان نارس مبتلا به اختلالات تنفسی با نوزادان سالم(کنترل شده) و بزرگسالان سالم (مرد و زن) با هدف تعریف پروتئینهای ادراری که به طور خاص برای این بیماری تعریف شده مقایسه شد و محققان توانستند با یک روش کم تهاجمی وجود عفونت در نوزادان نارس را تشخیص دهند.
در حال حاضر فناوریهای جدید در تمامی کلینیکها و حتی آزمایشگاههای تازه تاسیس به سرعت در حال توسعه و اجرا هستند.
نتایج این پژوهش غیرتهاجمی بسیار خوشبینانه بوده و میتوان از آن به عنوان یک پلتفرم برای توسعه روشهای نظارت در نوزادان استفاده کرد.
به گفته این محققان، تایید نتایج این پژوهش نیازمند انجام تحقیقات بیشتر با یک گروه بزرگتر برای ارزیابی ویژگی و ارزش تشخیصی پانل ارائه شده از این پروتئینها است.
یافتههای این پژوهش در Journal of Proteomics به چاپ رسیده است.
محقق طب اسلامی گفت: مردم عادت دارند با فشار به انگشتان دست یا حرکات سریع گردن یا فشار پا بر روی ستون فقرات کمری، باعث ایجاد صداها شوند و به عبارتی قولنج آن را رفع کنند و با این حرکت، نوعی احساس راحتی به آنها دست میدهد.
دکتر مریم نوابزاده اظهار کرد: وارد آمدن نیروی کششی بین سطوح مفصل سبب افزایش حجم آن و کاهش فشار مایعی میشود که درون مفصل است و این کاهش به خروج گاز درون مفصل و ایجاد حباب میانجامد.
وی افزود: وارد آوردن فشار به خصوص با شکستن قولنج سبب حرکت مایع درون مفصل به قسمتهایی میشود که زیر فشار کمتر باشد.
مدیر گروه علوم پزشکی مرکز آموزشهای تخصصی کوتاه مدت جهاددانشگاهی خراسان جنوبی اظهار کرد: صدای حاصل از شکستن قولنج به سبب خوابیدن یا ترکیدن همین حبابهای گاز در جریان حرکت مایع درون مفصل است.
شکستن قولنج ساییدگی زودرس مفصلها را به دنبال دارد.
نوابزاده بیان کرد: شکستن قولنج کمر، گردن و به خصوص انگشتها برای رفع خستگی، شاید موجب احساس راحتی شود، اما عارضه ساییدگی زودرس مفصلها را بهدنبال خواهد داشت.
وی ادامه داد: با اولین نشانههای ساییدگی، درد و التهاب مفاصل بهویژه در انگشتها و گردن که حساستر از مهرههای کمر هستند شروع خواهد شد.
پزشک و محقق طب اسلامی گفت: در میان انگشتان دست، انگشت شست بیش از انگشتان دیگر در معرض خطر است.
نوابزاده افزود: چرخش ناگهانی در ناحیه گردن و بهویژه کمر هم بسیار خطرناک قلمداد شده، آسیبهای ستون فقرات و عضلات گردن را شدیدتر میکند.
وی تصریح کرد: شکستن قولنج به سبب ایجاد حس راحتی و رفع موقت خستگی، ممکن است سبب تکرار و عادت به انجام عمل شود.
پزشک و محقق طب اسلامی خاطرنشان کرد: تکرار و عادت، افزون بر ایجاد اختلال وابستگی روانی، خرابیها و آسیبهای مفصلی را زودتر و شدیدتر پیش میآورد.
یک جراح پلاستیک چینی برای اولینبار توانست گوش از دست رفته یک مرد را دوباره با استفاده از روش کشت سلولی روی دست خود بیمار پرورش دهد.
.: Weblog Themes By Pichak :.