یک پژوهش جدید نشان میدهد کودکانی که دارای مشکل تنبلی چشم یا آمبلیوپی(اصطلاح پزشکی برای این بیماری) هستند میتوانند بینایی خود را با یک بازی جدید که توسط شرکت اپل توسعه یافته بهبود بخشند.
به نقل از لایو ساینس، تنبلی چشم یا آمبلوپی (Amblyopia) که در حدود سه درصد از افراد را درگیر کرده است، زمانی رخ میدهد که چشم در دوره کودکی دید طبیعی نداشته باشد.
این اختلال که معمولاً در یک چشم دیده میشود به دلیل اختلال دید چشم تنبل بر اثر عواملی مانند(دوربینی، نزدیک بینی، یا آستیگماتیسم) انحراف چشم (لوچی یا استرابیسم) و یا عدم شفافیت مسیر بینایی(ناشی از عواملی نظیر آب مروارید، کدورت قرنیه و یا افتادگی پلک) رخ میدهد.
چیزی که در این پژوهش مورد توجه است این است که کودکانی که در این پژوهش بیشتر به انجام این بازی پرداختهاند در مقایسه با کسانی که تحت درمانهای استاندارد برای تنبلی چشم قرار گرفتند تنها پس از دو هفته بهبودی خود را بازیافتند.
در درمانهای استاندارد کودکان میبایست در مدت مشخص از پچهای مخصوصی بر روی چشم تنبل استفاده کنند و چشم دیگر آنها بسته مانده و فعالیتی ندارد.
این یافتهها نشان میدهد که درمان تنبلی چشم ملزم به این است که کودک از هر دو چشم خود استفاده کند که در درمان با بازیهای رایانهای این امر محقق شده و نتیجه بهتر و سریعتری نسبت به درمان با پچهای مخصوص دارد.
به گزارش کلینیک مایو حدود 3 درصد از کودکان ایالات متحده به تنبلی چشم دچار هستند.
درمان چشم تنبل به کمک پچهای استاندارد کمک میکند تا چشم ضعیفتر تحریک شده و به این وسیله بینایی آن بهبود یابد.
به گفته محققان این پژوهش اگرچه بیشتر کودکان پس از انجام این درمان بهبودی خود را به دست میآورند اما این روش همیشه هم ثمربخش نبوده و برخی از بچهها پس از گذشت مدتی مجددا دچار تنبلی چشم میشوند.
علاوه بر این، کودکان پس از درمان در استفاده از هر دو چشم و تطابق آنها دچار مشکل میشوند.
بنابراین به گفته محققان، درمانی که کودکان را به استفاده از هر دو چشم وادار کند، بهتر از درمانی است که در آن تنها از یک چشم استفاده میشود.
در این پژوهش جدید، محققان به صورت تصادفی 28 کودک مبتلا به تنبلی چشم را تحت درمان استفاده از پچ و استفاده از بازی رایانه ای شرکت اپل قرار دادند.
در این بازی که Dig Rush نام داشت کودکان میبایست به جستجوی طلا میگشتند و همزمان از برخورد با موانع موجود در بازی اجتناب میکردند.
کودکان برای انجام این بازی از عینکهای مخصوصی استفاده کردند که بر بینایی آنها تاثیر میگذاشت. در این بازی چشم قویتر بعضی از عناصر بازی(مانند سبد خرید طلا) را با کنتراست پایین میدید، در حالی که چشم ضعیفتر عناصر دیگر (مانند کارکنان معدن) در کنتراست بالا را مشاهده میکرد و هر دو چشم عناصر پس زمینه مانند سنگها و صخرهها را در کنتراست بالا میدیدند.
کودکانی که در گروه بازی اپل قرار داشتند، به مدت دو هفته و پنج روز در هفته و هر بار یک ساعت به انجام این بازی پرداختند و کسانی که در گروه درمان چشم با پچهای مخصوص قرار داشتند، هفت روز در هفته و به مدت زمان دو هفته و هر بار دو ساعت از این پچها استفاده کردند.
پس از گذشت دو هفته، کودکانی که در گروه بازی رایانهای بودند تواستند تا به طور متوسط 1.5 خط بیشتر از جدول حروف بینایی سنجی را نسبت به قبل بخوانند.
در حالی که گروه دیگری که با پچهای استاندارد درمان شده بودند تنها توانستند تا 0.7 از خطوط این جدول را نسبت به دوره پیش از درمان بخوانند.
در نتیجه درحدود 40 درصد از کودکانی که در گروه بازی اپل قرار داشتند به بینایی 20/32 بینایی یا بیشتر (که دید نزدیک نرمال است) رسیده که این میزان در کودکان گروه دیگر 7 درصد بود.
پس از گذشت دو هفته، کودکانی که در گروه درمان با پچ قرار داشتند، درمان خود را تغییر داده و به مدت دو هفته از بازی رایانهای اپل استفاده کردند. نکته جالب توجه این است که پس از گذشت چهار هفته بینایی آنها نیز بهبود یافت و هیچ تفاوتی در بینایی بین دو گروه مشاهده نشد.
با این حال، هنوز هم مشخص نیست که بهبود بینایی در کودکانی که با این بازی درمان شدند برگشت پذیر است یا خیر اما به گفته محققان این پژوهش برای مشخص شدن آن نیازمند انجام پژوهشهای بیشتری هستیم.
این پژوهش در JAMA Ophthalmology به چاپ رسیده است.
شرکت خودروسازی لکسوس اخیرا نشان داده که تنها در طراحی خودروهای لوکس قابلیت نداشته و میتواند فضاپیما نیز بسازد.
به نقل از گیزمگ، فضاپیمای تک سرنشین SkyJet بطور خاص برای تعقیب طراحی شده و شامل ویژگیهایی مشابه خودروی LC کوپه لکسوس است. البته متاسفانه این فضاپیما فقط در دنیای تخیل وجود داشته و تا 700 سال دیگر ممکن نخواهد شد.
این فضاپیما قرار است در فیلم علمی تخیلی "والرین و شهر هزار سیاره" نمایش داده شود. لوک بسون، کارگردان این فیلم، دلیل انتخاب لکسوس برای طراحی این فضاپیما را متمرکز بودن این شرکت بر آینده و توجه آن به نوآوری و فناوریهای جدید عنوان کرده است.
هدف لکسوس، ساخت خودرویی بود که آینده را به تصویر میکشد اما ریشه در واقعیت دارد. نتیجه شامل یک فضاپیمای لولهای ساده شد که شبیه یک جت پَسدرونشارشی است و دو بال در کنارهها، دو باله اضافی در زیر و یک باله در بالا و بخش عقبی فضاپیما دارد.
در تصاویر ارائه شده میتوان ورودیهای هوای بزرگ را در کنارههای فضاپیما مشاهده کرد و خلبان در کابینی با چشماندازی تقریبا پانارومایی قرار میگیرد.
بخشهای این فضاپیما که ریشه در واقعیت دارند شامل چراغهای جلو هستند که از چراغهای خودروی LC کوپه الهام گرفتهاند و همچنین پنجره مشبک این خودرو نیز که نوعی امضای شرکت لکسوس است، در جلوی آن قرار گرفته است. از سوی دیگر، لگوی این شرکت نیز روی این فضاپیما استفاده شده است.
فیلم والرین و شهر هزار سیاره بر اسسا مجموعه داستانهای والرین و لورین است که توسط پیر کریستین، نویسنده فرانسوی نوشته شده است.
فضاپیما SkyJet نخستین خودروی طراحی شده توسط لکسوس برای استفاده در فیلمها نیست و این شرکت پیش از این نیز خودروی تام کروز در فیلم "گزارش اقلیت" را نیز طراحی کرده بود.
در طی سالها، هابل شاهد راههای غیرواقعی بوده که در آن کارکرد جهان را بازشناخته و از آن عکس تهیه کرده است. با برآمدن شب و در آسمان صاف و تمیز، چشمان غیرمسلح ما میتواند خوشههای ستارهای و ماه درخشان را ببیند. در زیر تصاویری مهیج از ساختارهای ستارهای با زیبایی هنری آمده است. این ساختارها که بهعنوان سحابی نیز شناخته میشوند، در طول زمان تغییر شکل یافتهاند و اشکالی شبیه به مخلوقات زمینی به خود گرفتهاند. خرچنگ (Crab)، زورق (Carina)، عقاب (Eagle) و شکارچی (Orion) از نمونههای برجسته آن هستند.
سحابی زورق
«ستونهای آفرینش» در سحابی عقاب
سحابی شکارچی
سحابی خرچنگ (باقیماندههای یک ابرنواختر در کهکشان راه شیری)
کهکشان مارپیچی M83، معروف به فرفره جنوبی
دورترین کهکشان کشف شده. این عکس به مناسبت گرامیداشت بیستمین سالگرد پرتاب تلسکوپ فضایی هابل منتشر شد
سحابی حباب
بخشی کوچک از بقایای در حال انبساط سحابی Veil، ستارهای که در ۸۰۰۰ سال پیش منفجر شد
یک زایشگاه ستارهای شامل ۳۰۰۰ ستاره که Westerlund 2 نامیده میشود و با فاصله ۲۰ هزار سال نوری از زمین در صورت فلکی زورق قرار دارد
بامو سری 3
مرسدس بنز C کلاس
آئودی A4
اینفینیتی Q50
لکسوس IS
کادیلاک ATS
آکورا TLX
ولوو S60
دانشمندان ایتالیایی در بخشی از پروژه جدید خود قصد دارند نسل جدیدی از رباتهای مستقل را طراحی کنند که قادرند اهداف و تجربیات خود را تعیین کرده و از فرآیند یادگیری انسان تقلید کنند.
به نقل از خبرگزاری راشا تودی، این رباتها که GOAL - مخفف یادگیری خودکار مبتنی بر هدف بی انتها - نام دارند، مانند کودکان از ابتدا شروع به یادگیری و ایجاد مهارت میکنند و در نهایت میتوانند اهدافشان را خود تعیین کنند.
بیش از 3.7 میلیون دلار توسط اتحادیه اروپا برای ساخت رباتهای این پروژه در نظر گرفته شده که قرار است از این ماه آغاز شود. انتظار میرود پروژه مذکور تا سال 2020 تکمیل شود.
این برنامه تحت رهبری آزمایشگاه علوم اعصاب محاسباتی (LOCEN) موسسه علوم و فناوریهای شناختی در ایتالیا انجام میشود.
رباتهای دارای تفکر مستقل بر اساس اهداف خود تصمیمگیری میکنند و تحت تاثیر تیم تحقیقاتی نخواهند بود، بلکه بر تجربیات و هوششان تکیه دارند. تصور میشود این روش توسعه به رباتها اجازه خواهد داد تا کارهایی مانند تمیز کردن یک اتاق را بطور مستقل انجام دهند.
تحقیقات دانشمندان دانشگاه بوفالو نشان داده که عجله برای ممنوع کردن و بد جلوه دادن سلاحهای خودمختار یا "رباتهای قاتل"، راهکاری موقتی است و مشکل اصلی، ورود جامعه به موقعیتی است که سیستمهایی مانند این رباتها در آن ممکن میشوند.
به نقل از فیزورگ، رباتهای قاتل در مرکز داستانهای فیلمهایی مانند ترمیناتور یا جنگ ستارگان قرار دارند، اما ایده عملکرد خودکار سلاخهای خودمختار نسبت به سازمانهای بشری تنها در اختیار نویسندگان داستانهای علمی تخیلی نیست.
در حال حاضر بودجهای از پنتاگون و گروهی از سازمانهای غیردولتی مانند سازمان دیدهبان حقوق بشر در حال کار برای متوقف ساختن توسعه این نوع رباتها هستند.
اداره و کنترل سیستمهایی مانند رباتهای قاتل باید فراتر از محصولات نهایی صورت بگیرد.
به گفته محققان، باید اصطلاح ربات قاتل به تکنیکهای فرهنگی کوچکتر تغییر یابد. محققان باید به بررسی تاریخچه یادگیری رباتها، شناسایی الگو و مدلسازی پیشبینی و چگونه درک شدن این مفاهیم توسط این سیستمها بپردازند. با انجام این بررسیها میتوان به سوالاتی که عصر آینده اتوماسیون، هوش مصنوعی و رباتیک را توصیف میکنند، پاسخ داد.
تکنیکهای فرهنگی، اصولی هستند که به توسعه تحولات علمی منجر میشوند. این تکنیکها که در اصل به کشاورزی مرتبط هستند، زمانی برای کشت و فرآیندها، کارگران و اقدامات لازم برای ارائه زمین مولد و قابل سکونت استفاده میشدند. اما در نظریه رسانه، رویکرد تکنیکهای فرهنگی در بخشهای مختلف کار و زنجیرههای متعدد تکاملی اندیشه، فناوری، تصور، تولید دانش و چگونگی تبدیل این شیوهها به سیستمهای واقعی، محصولات و مفاهیم مورد توجه است.
شاید در حال حاضر، صحبت در مورد رباتهای قاتل به نظر تخیلی باشد اما سازمانها در سراسر جهان در حال کار برای ساخت سیستمهای خودکار و جلوگیری از تبدیل آنها به رباتهای قاتل هستند.
پنتاگون بودجهای به میزان 18 میلیارد دلار برای ساخت سیستمها و فناوریهایی اختصاص داده که میتوانند پایه سلاحهای کاملا خودکار را تشکیل بدهند که بطور خودمختار به جستجو، شناسایی و حمله به دشمن خواهند پرداخت.
نخستین اعتراض دیپلماتیک در این حوزه بالقوه جنگ ماشینی در سال 2012 انجام شد که در آن گروهی از سازمانهای غیردولتی یک کمپین به نام "رباتهای قاتل را متوقف کنید" را برای جلوگیری از توسعه چنین سلاحهایی تشکیل دادند. اما محققان معتقدند که در مورد ترکیببندی تهدید واقعی باید تجدید نظر کرد.
تصور کنید هر دو سیتمهای نرمافزاری و اخلاقی بر اساس قوانین خاص عمل کنند. باید در نظر گرفت که آیا میتوان سیستمهای اخلاقی مبتنی بر قوانین را در نرمافزار کدگذاری کرد؟
خودروهای خودران بر اساس قوانین جاده عمل میکنند اما سلاحهای خودمختار باید بتوانند بین دوست و دشمن تمایز قائل شوند و مهمتر اینکه بدانند چه زمانی ممکن است آنها به نقش دیگری در بیایند.
محققان میگویند: ما نباید بر آنچه از لحاظ فنی ممکن است، تمرکز کنیم، بلکه باید انگیزههای ایدئولوژیکی، فرهنگی و سیاسی که این توسعههای فنی را هدایت میکنند، بررسی کنیم.
این یافتهها در مجله Cultural Studies منتشر شده است.
ساختمان اداری اج (Edge) در آمستردام هلند یک محیط اداری معمولی نیست. نور طبیعی در نقاط زیادی از این ساختمان وجود دارد و همهی میزها نزدیک به پنجره قرار گرفتهاند. یک سالن ورزشی داخل اج وجود دارد که نه تنها برای تناسب اندام در نظر گرفته شده است بلکه از انرژی ماهیچههای شما برای تامین انرژی ساختمان استفاده میکند.
سرویسهای بهداشتی این ساختمان توسط آب باران فلاش میشوند و امنیت محیط را یک ربات نگهبان برقرار میکند. شرکت هلندی OVG توسعهدهندهی اپلیکیشنهای بهکاررفته در فضای این ساختمان است.
از آنجا که این ساختمان اداری از انرژیهای تجدیدپذیر و طبیعی استفاده میکند، لقب سبزترین ساختمان جهان را به خود اختصاص داده است. اما آیا این ساختمان به همان اندازه «هوشمند» هم میتواند باشد؟ Edge در حال حاضر در اجارهی شرکت مشاورهای دیلویت (Deloitte) و شرکت توسعه دهندهی OVG قرار دارد.
در سقفهای این ساختمان ۲۸۰۰۰ سنسور تعبیه شده که میزان دمای محیط، روشنایی، حرکت و رطوبت را اندازهگیری میکنند. سیستم روشنایی Edge توسط کمپانی فیلیپس (Phillips) طراحی شده و از پنلهای خاص LED استفاده کرده است. ضمن این که میزان مصرف انرژی الکتریسیته توسط این پنلها، بسیار کم است.
کارکنان حاضر در شرکت میتوانند با هماهنگی یکدیگر توسط اپلیکیشنهای مخصوص در گوشیهای همراه خود، دما و میزان روشنایی را تنظیم کنند. چنانچه کارمندی بخواهد دمای قسمت مربوط به خود را تغییر دهد؛ میتواند با استفاده از اپلیکیشن گوشی خود شیر مربوط به لولههای بالای سرش را باز کند تا دما را به مقدار مورد نظر برساند. هر شیر میتواند، میزان دما را در اطراف ۴ میز تنظیم کند.
وایب وندر می (Wybe Van der Mey ) که مدیر تاسیسات ساختمان است، میگوید:
از ابتدای سال افتتاح این ساختمان، تنها تعداد انگشتشماری شکایت مربوط به میزان گرمای محیط بوده است.در ساختمان سنتی سر درد شدن اولین دردسر افراد است!
علاوه بر تنظیم دما، کارکنان میتوانند به وسیلهی اپلیکیشنها، اموری مانند رزرو اتاق جلسه و باز کردن قفلها را انجام دهند. از آنجا که در این ساختمان هیچکس میز ثابتی ندارد، با استفاده از اپلیکیشن، محل تخصیص داده شده به خود را پیدا میکند.
وندر در ادامه میگوید:
زمانی که Edge در سپتامبر ۲۰۱۴ افتتاح شد، حدود ۲۰ درصد از کارکنان میز کاری خود را توسط اپلیکیشن مشخص میکردند. این میزان به سرعت به ۱۰ درصد کاهش پیدا کرد و در نهایت به ۱ درصد رسید.ما امیدوار بودیم که کارکنان، میزهای کاری خود را با اپلیکیشن چک کنند اما آنها این کار را انجام ندادند.
چیدمان هر طبقه در Deloitte مشابه است و فضای نشستن کارمندان غیر قابل رزرو است. به همین دلیل از کارکنان خواسته شده است تا از اپلیکیشن برای تعیین جایگاه خود استفاده کنند.
در مدیریت ایدهآل امکانات، به افراد فضاهای خالی نشان داده میشود. هر چند از لحاظ فنی چنین امکانی شدنی است اما افراد از آن استقبال نمی کنند. در واقع کارکنان میخواهند هر روز بر روی صندلی دیروز خود بنشینند و کنار همکاران مورد نظر خود باشند. ضمن این که از اپلیکیشن رزرو اتاق جلسه هم استقبال چندانی نشد و خیلی از افراد از این برنامه استفاده نمیکنند.
در اتاقهای کنفرانس، استیکر کد QR قرار دارد که به افراد اجازه میدهد از طریق تلفن همراه خود شرایط اتاق را کنترل کنند. برای مثال این امکان برای آنها وجود دارد که صفحه نمایش 4K را روشن کنند تا مطلب خود را ارائه دهند، نور اتاق را کم و زیاد کنند، دمای اتاق را تنظیم کنند و حتی پردهی پنجره را بالا و پایین بکشند. با این حال هیچ شکی نیست که این ساختمان با وجود امکانات هوشمند، نسبت به محیط زیست مهربان بوده است.
در دسامبر ۲۰۱۴ این ساختمان موفق شد با توجه به معیارهای «ارزیابی زیستمحیطی و پایداری ساختمان» (BREEAM) گواهی ممتاز را دریافت کند. در واقع Edge توانسته است با کسب امتیاز ۹۸.۳۶ درصد، بالاترین نمره را در ساختمانهای تجاری دنیا کسب کند.
این موضوع باعث شده است که وندر می، علاوه بر شغل فعلی بهعنوان راهنمای تور هم فعالیت کند. او تاکنون میزبان شماری از معماران، توسعهدهندگان و رسانههای خبری بوده است. هرچند درخواست هیئتمدیرهی گردشگری آمستردام برای اجازه به بازدید گروهی از گردشگران چینی را رد کرده است. درواقع، هدف بازدیدکنندگان مشاهدهی طیف وسیعی از ویژگیها است که در آنها نوعی رویکرد نوآورانه و استفاده از انرژی خورشیدی لحاظ شده است. وقتی مشخص شد که پنلهای خورشیدی برای فراهم کردن ۱۰۰ درصد انرژی ساختمان کافی نیستند، دانشگاه علوم کاربردی آمستردام به همراه دانشگاه VU اقدام به نصب پنلهای بیشتر در ۴۱۰۰ مترمربع از مساحت سقف کردند.
ضمن این که یک ناودان اریب هم آب باران را برای استفاده در سیفون سرویسهای بهداشتی جمع آوری میکند. از طرفی این ساختمان سبز، کارکنان خود را هم به سبزتر بودن تشویق میکند و با فراهم آوردن یک فضای بزرگ، فرصت دوچرخهسواری را برای آنها فراهم میآورد.
گرمایش و سرمایش ساختمان اج توسط یک سیستم آبی ذخیرهسازی انرژی تأمین میشود. بهاینترتیب که در تابستان، آب گرم داخل چاه ذخیره میشود و برای گرم کردن ساختمان در فصل زمستان استفاده میشود و به همین روش آب سرد هم برای خنکسازی ساختمان در ماههای گرم مورد استفاده قرار میگیرد. هیچ رادیاتوری در این ساختمان وجود ندارد و تمام حرارت موجود از طریق کابلهای بهکاررفته در سقف ایجاد میشود.
هر دو شرکت OVG و Deloitte که مستاجرهای این ساختمان هستند، میدانند که این یک پروژهی آزمایشی است و همهی تدابیر آنها مثمر ثمر نبوده است. یکی از بزرگترین چالشهای پیش رو، کوهی از اطلاعات است که توسط سنسورها تولید میشود.
وندر میدر گفتگو با بیبیسی گفته است:
در حال حاضر باید یاد بگیریم که چطور این همه دادهی خروجی را مدیریت کرده و آنها را بخوانیم.
در این میان دو نوع داده وجود دارند که هم برای تیم کارکنان و هم برای تیم تاسیسات قابل دستیابی هستند. بعضی از این دادهها ، اطلاعاتی راجع به تعداد کارکنان حاضر در ساختمان در هر زمان، تعداد بازدیدکنندگان، میزان مصرف انرژی و درجه حرارت محیط میدهند.
البته دادههای سرگرمکنندهتری هم وجود دارند که به شکل نمودار نشان میدهند چه نوع قهوه و در چه مقداری در هر زمان مصرف شده است. این نتایج نشان داده است که نوشیدنیهایی چون کاپوچینو و لاته از محبوبیت بیشتری برخوردار بودهاند. از این رو Deloitte از شرکت سازندهی دستگاه نوشیدنی خواسته است تا محفظهی بزرگتری را برای شیر در نظر بگیرد.
ضمن این که هر دستگاه قهوه به اینترنت متصل است و مسئولان تدارکات از راه دور متوجه میشوند که قهوهی کدام دستگاه رو به اتمام است و آن را پر میکنند. آویز حوله در سرویسهای بهداشتی هم همین وضعیت را دارد و نیروهای خدماتی از تمام شدن حولههای تمیز مطلع خواهند شد. از این رو ساعات کار نیروهای نظافتی هم بسته به گزارش دادهها متغیر است.
وندر میمی گوید:
هدف ما این است که همه چیز در این ساختمان قابل پیشبینی باشد تا به به معنی واقعی کلمه هوشمند تلقی شود.
یک قایق مُدل با ظاهری عجیب روی میز است، و خانمی دارد با دوربین تلفنش از آن تصویر میگیرد. اما نه فقط یک عکس ۲ بعدی، او پیرامون قایق میچرخد و تصویری ۳۶۰ درجه از آن میگیرد، یک اسکن کامل از تمام زوایا و جزئیات آن.
او این کار را با یک تلفن مایکروسافتی انجام میدهد، که خیلی عجیب است مگر اینکه بدانید در مقر مایکروسافت، ردموندِ واشینگتن، هستید و این خانم مگان ساندرز است؛ رهبر تیمی در مایکروسافت که پشت یک ابتکار نرمافزاری جدید و البته سِری قرار دارد. او به شما نشان خواهد داد که چطور به سادگی مدل 3D هر شیئی را تهیه کنید.
با پایان تصویربرداری از قایق، به سرعت از یک تبلت سرفیس برای خروجی گرفتن از آن و تهیه یک کارت تبریک 3D استفاده میکند. سپس چند شیء 3D دیگر اضافه میکند، از جمله عکسی از یک کودک در لباس بامزه دزدهای دریایی و یک خرچنگ که برای تاثیرگذاری بیشتر، اندازه آن را غولآسا میکند. ساندرز این اشیا را به سادگی یک کلیپآرت روی نمایشگر جا به جا میکند. در چند دقیقه، کارت آماده شده و وقتی به گیرنده میرسد، به جای باز شدن باید گفت که منفجر میشود، با تمام شکوه سه بُعدیاش.
او همه این کارها را با چه نرمافزاری انجام میدهد؟ پِینتِ سه بعدی (3D Paint). نرمافزاری که هنوز در صفحه معرفیاش در ویکیپدیا نوشته شده "یک اپ ساده گرافیکی برای کامپیوتر" که به صورت رایگان با همه کامپیوترهای ویندوزی عرضه میشود.
اما برای اینکه دقیقتر باشیم، این یک نسخه جدید از پِینت است، نسخهای که در به روز رسانی Creators منتشر خواهد شد، اما در اختیار تستکنندگان ویندوز (در برنامه بتا) قرار گرفته است. پِینتِ 3D یکی از عناصر اصلی در یورش جدید مایکروسافت است -ردموندیها میخواهند اولین شرکتی باشند که تصویربرداری و تصویرسازی 3D را به زندگی همه مردم دنیا اضافه میکند. در هفتههای آتی و با به روزرسانی سال بعد ویندوز ۱۰، ابزارهای خلق، دستکاری و همرسانی اشیای سه بُعدی در کل اکوسیستم مایکروسافت پخش خواهند شد، از جمله پِینت، مجموعه آفیس، مرورگر تعاملی اِج برای هولولنز، یک ابزار برای تهیه خروجی از ماینکرافت، و سایر موارد.
خانم ساندرز توضیح میدهد که "این یک رویکرد «3D برای همه» است. یک حرکت گسترده برای تبدیل سه بُعدی به پدیدهای فراگیر. اگر شما به سادگی بتوانید اشیا را از دنیای فیزیکی وارد دنیای دیجیتال کنید و بالعکس، این تحرک و تطبیقپذیری میتواند پنجرههایی رو به تجربیات جدید باز کند."
بُعدِ لمس نشده
اگر با تصویرسازی سه بُعدی آشنایی داشته باشید، احتمالا آن را با طراحی گرافیکی در سطح حرفهایِ پیشرفته مرتبط میدانید، حوزهای که قلمروی هنرمندان دیجیتال در پیکسار و الکترونیک آرتز و...است، نه قلمروی مادربزرگها. و درست هم فکر میکنید: حتی با اینکه تلاشهایی برای فراگیری استفاده از تصویرسازی 3D صورت گرفته (مجموعه اپهای 123D از اتودسک در سالهای گذشته)، اما بیشتر این ابزارها هنوز سرسختانه دو بُعدی باقی ماندهاند.
دلیل خوبی برای این پدیده وجود دارد: نمایشگرها، اسکنرها، ترکپدها، پرینترها -و خیلی چیزهای دیگر- همگی دو بُعدی ماندهاند، بنابراین وسط کشیدن پای بُعد سوم پیچیدگیهایی دارد! برای مثال: شما باید یک فضای سه بُعدی را در سطحی دو بُعدی به تصویر بکشید که هر چند شدنی است، اما غیرطبیعی نیز هست. به همین خاطر است که دستکاری اشیای سه بُعدی با نرمافزار، معمولا در حوزه کار حرفهایها قرار میگیرد؛ یک باشگاه خاص که تنها بعد از تمرین و تجربه کافی میتوانید وارد آن شوید.
اگر دربارهاش فکر کنید، این پدیده خیلی عجیب است. همه ما در یک دنیای غیرمسطح زندگی میکنیم. همگی در سه بعد (عمق، عرض و ارتفاع) زندگی، حرکت و مشاهده میکنیم، و هیچ کس برای برداشتن توپ از روی زمین، هدفگیری و پرتاب یا شوت، نیازی به تمرین فوقالعاده ندارد. سه بعدی یک مفهوم دورافتاده نیست، بلکه ذات خودِ دنیا است.
یک ایموجی سه بُعدی ساخته شده با پِینت 3D
ساندرز میگوید، "3D و اینکه مردم به آن اهمیت میدهند، به این دلیل یک مدیوم محتوایی جالب است که ابراز و تجلی همه چیز را تسریع میکند. اگر من بخواهم منظومه شمسی و حرکات مداری سیارات را توصیف کنم، باید کلی حرف بزنم ولی با یک محتوای 3D، کافی است دکمه پخش را بزنم تا همه چیز جلوی شما نمایان شود، چرخش آنها را ببینید و بلافاصله ادراکی از آن در شما شکل بگیرد."
نگاهی به رابط کاربری پِینت 3D در نسخه جدید ویندوز ۱۰
وقتی فرصت کار کردن با پِینت 3D را پیدا کنید، خواهید فهمید که مایکروسافت لااقل آسانی استفاده از آن را عالی رعایت کرده. شاید بخواهید و شاید هم نخواهید با کامپیوترتان اشیای سه بعدی بسازید؛ اما در هر صورت پِینت 3D این کار را آسان میکند. یک کتابخانه از اشیای اولیه -مثل کُرهها، مکعبها، مخروطها و غیره- و همینطور چیزهای دیگری (مثل گربهها) وجود دارد. مهم این است که شما میتوانید اشیای سه بُعدی و نیز اشیای دو بُعدی را هم وارد برنامه کنید تا به عنوان برچسب، رنگ یا بافتهای مختلف، روی سطوح سه بُعدی مورد استفاده قرار دهید.
کار کردن در پِینت 3D آنقدر آسان است که در اولین استفاده میتوانید یک شی 3D خوب بسازید. اما آنچه مایکروسافت برای آینده در نظر دارد، فراگیر شدن استفاده از این اشیای 3D دیجیتال در شبکههای اجتماعی، اپهای پیامرسان، ایمیل و سایر موارد است.
دنیای سه بُعدی
مایکروسافت فکر میکند که ما در یک سراشیبی هستیم و ابزارهایمان آنقدری خوب شدهاند که از پس نمایش دنیای 3D بر آیند. ردموندیها ایدهای را دارند که احتمالا به یک دستاورد بزرگ خواهد انجامید: پیسیهای امروزی تقریبا همه به اندازه کافی قدرت دارند تا گرافیکهای 3D را به تصویر بکشند، و محیطهای 3D که دههها است در بازیهای کامپیوتری میبینیم استفاده از آن را فراگیر کردهاند، حتی در بین تازهواردان.
کودو سونادا، مدیر استودیوی تجربههای ویندوزی در مایکروسافت میگوید، "زمانی بود که اگر میخواستید یک ویدیو بسازید و با دیگران به اشتراک بگذارید باید علاوه بر خرید تجهیزات گران، به کلاس فیلم هم میرفتید و کلی تمرین میکردید. اما در مقطعی، تکنولوژی و راههای آسان تعامل با آن کاری کرد که هر کسی با یک تلفن بتواند عکس و فیلم بگیرد، تدوین کند و با دنیا به اشتراک بگذارد. و احساساتی قوی نسبت به آن محتوا داشته باشد زیرا خودش آن را ایجاد کرده. من فکر میکنم در زمینه 3D هم در چنین مقطعی هستیم."
با واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، آن دنیاهای 3D را حتی میتوان به شکل طبیعی، یعنی به شکل سه بعدی که برای آن خلق شدهاند -حتی در دنیای فیزیکی- هم دید. کاربران میتوانند از زوایای مختلف اشیا را ببینند، با سختافزار تعاملی مناسب آنها را لمس کنند. و حتی با پرینترهای 3D اشیای مجازی را بسازند؛ البته هنوز در همه خانهها یک پرینتر 3D نداریم، اما کم کم بازار آنها نیز دارد به بلوغ کافی میرسد.
در اصل، یک چانگر 3D -یا تقاضا برای آن- بود که مایکروسافت را به مسیر "3D برای همه" بُرد. دختر ۱۱ ساله خانم ساندرز فهرست آرزوهای خود برای کریسمس را به مادرش داد که اولین مورد آن یک چاپگر 3D بود.
ساندرز کنجکاوانه از دخترش، مَدی، پرسید که چرا یک پرینتر 3D میخواهد، و او شروع کرد به گفتن دلایلش، از جمله ساختن لوازم آشپزخانه و حتی یک "صابون کوچک."
مَدی از نسل اینترنت است و مایکروسافت این نسل را یکی از مخاطبان هدفِ پلتفرم 3D خود میبیند. زیرا آنها شهروندان دیجیتال هستند -دنیای بدون اینترنت، تلفنهای هوشمند و کامپیوترها را هرگز تجربه نکردهاند، بچههایی از ۷ تا ۱۸ سال که خود را خلاقتر و کارآفرینتر از تمام نسلهای قبلی میدانند، و این چیزی است که تحقیقات مایکروسافت نشان میدهد.
همه اینها نویدبخش هستند، هر چند روی هم رفته "درست در همین لحظه" 3D را به زندگی ما نمیآورند. هنوز که هنوز است، مردم تا از وجود چیزی مطلع نباشند آن را نخواهند خواست. اما با اینکه سختی زیاد بازیهای سه بعدی آنها را از جریان اصلی بیرون نگه داشته، ممکن است میل نهانی آدمها برای 3D همین روزها به جوش و خروش در آید.
پروژه سهبعدی، در سه پرده
مایکروسافت طوری رفتار میکند که گویی از وجود این میل نهانی مطمئن است. پلتفرم 3D جدیدش (که با اسم رمز پروژه بیهای شروع شد) فقط شامل چند ترفند جالب در پِینت نیست. بلکه شامل اپهای تصویربرداری برای تبلتها و تلفنهای هوشمند، ابزارهای 3D برای نرمافزارها (از جمله پاورپوینت، وُرد و سایر اپها) و راههای جدید برای به اشتراکگذاری اشیای 3D است.
چنان که در ابتدا آوردیم، اسکن 3D با این اپها بسیار آسان است. فقط کافی است اپ را باز کنید، دوربین را به سمت شی مورد نظر نشانه بروید، و چرخشی آرام پیرامون آن داشته باشید. نیازی به دوربینهای پرطمطراق آیفون ۷ پلاس یا سنسورهای تشخیص عمق نیست. تلفنی با یک دوربین معمولی کفایت میکند. در آغاز، این اپها فقط برای تلفنهای مایکروسافت عرضه میشوند اما ساندرز میگوید که اپهای iOS و اندروید نیز در راهند (زمان دقیقی نمیگوید).
تصاویر 3D بدون داشتن ابزارهایی برای دستکاری و تغییر آنها، فایدهای ندارند و از این رو اپهای تصویربرداری فقط دِسر هستند. این بین پِینت 3D نقش مهمی ایفا میکند، اما یکپارچه سازی 3D با پاورپوینت حتی از آن هم تاثیرگذارتر است. با گذاشتن یک تصویر 3D در یک اسلاید میتوان بخشهای مختلفش را نمایش داد، مثلا در حالی که شیء مورد نظر میچرخد در مراحل مختلف روی بخشهای مختلف آن زوم کرد. همان خرچنگ غولآسا را میتوان از داخل کارت تبریک برداشت و با گذاشتن در پاورپوینت، اسلاید را به عقب زوم کرد و دوباره با زوم به نزدیک جزئیات پاهای آن موجود را نشان داد. یک فیلمساز هالیوودی با استدیکم هم شاید نتوانست به این تمیزی کار کند.
این نوع ابزارهای سهبعدیساز به دیگر نرمافزارهای مایکروسافت هم اضافه میشوند از جمله به مرورگرِ اِج، اسکایپ، واننوت، اما شاید نویدبخشترین کاربرد آن در بازی ماینکرافت باشد. جایی که بازیکنها میتوانند دنیاهای سه بعدی گسترده و خارقالعادهای را با سلیقه خود بسازند، یک ابزار خروجیگیر برای این منظور در آپدیت جدید ویندوز گنجانده شده طوری که حتی میتوان آن مخلوقات 3D را از بازی بیرون آورد و با یک پرینتر 3D، نمونه فیزیکیشان را ساخت (اما متاسفانه برای حمایت از حقوق معنوی، اسکن اشیا و وارد کردنشان به محیط بازی ممکن نیست).
بخش نهایی پروژه 3D مایکروسافت -یعنی به اشتراک گذاری- از همه خامتر است. مطمئنا شما میتوانید چیزهای 3D را در اکوسیستم مایکروسافت همرسانی کنید، اما برای بیرون رفتن از آن داستانی دیگر وجود دارد. درست الآن، هیچ راه سادهای برای کلیک روی یک دکمه و آپلود اشیای 3D در فیسبوک وجود ندارد، هر چند خانم ساندرز خبر از "گفتگوی مایکروسافت با چندین شبکه اجتماعی" درباره پروژه سه بعدیاش میدهد. و هیچ دلیلی برای شک به گفته او نیست: فیسبوک، که یک شریک استراتژیک مایکروسافت است، همین حالا هم از محتواهای 3D گروههایی مثل Sketchfab پشتیبانی میکند، بنابراین دعوتِ Remix3D به میهمانی اصلا دور از نظر نیست.
یکی از صفحات خوشامدگویی به نرمافزار پِینت 3D.
ساندرز میگوید، "ما یک نقشه راه برای افزوده 3D به کل نرمافزارهای اصلی مایکروسافت طی سال آینده داریم. پاورپوینت اولی خواهد بود و بعد وُرد، و البته واننوت. دموهایی را هم در مرورگر اِج خواهیم داشت. مهمترین نکته این است که ما به مردم امکان میدهیم کارشان را در جایی که میخواهند دنبال کنند."
بخش بزرگی از پروژهای که او دربارهاش صحبت میکند راهاندازی انجمن آنلاین خود مایکروسافت برای کارهای 3D است که Remix3D نام دارد، و مایکروسافت دارد با همکاری گروه Sketchup از شرکت تریمبل که یکی از بزرگترین انجمنهای آنلاین 3D را دارد، وبسایت Remix3D را میسازد.
مگان ساندرز، از مدیران مایکروسافت که پروژه "سه بعدی برای همه" را هدایت میکند
مایکروسافت با نگاهی به آینده دور، دارد روی بخشی جدید در پلتفرم 3D خود کار میکند که میزبان واقعیت افزوده خواهد بود. این بخش جدید با آپدیت Creators برای ویندوز ۱۰ در سال ۲۰۱۷ منتشر میشود، اما ایده آن نه فقط کار با اشیای 3D به وسیله هدست گران و پیشرفته مایکروسافت، هولولنز، است بلکه قرار شده این قابلیت به نمایشگرهای معمولی کامپیوترها هم اضافه شود: تصور کنید که سرفیس پرو را با دست نگه داشتهاید و از دوربین آن برای تماشای پیشنمایش یک شی 3D در اتاق نشیمن خانهتان استفاده میکنید.
ساندرز میگوید، "درباره اهمیت علمی خلاقیت مغز مطالب زیادی وجود دارد، این کار به قدرت حل مسئله و همینطور رهبری شما کمک میکند. به بچههای امروزی نگاه کنید که مغزشان برنامهریزی شده است. در حالی که من یادم هست زیر پرتوی آفتاب دراز میکشیدم و تفکر میکردم و ارباب حلقهها میخواندم و مجال غوطهور شدن در ذهن و مغز خودم را داشتم. به نظرم اینکه به مردم امکان غوطهور شدن در یک فضای جدید، یک مدیوم جدید برای خلاقیت را بدهیم، فوقالعاده جذاب است."
مشکل سهبعدی
به نظر میرسد مایکروسافت فکر همه چیز را کرده باشد، البته اگر تمام مسئله را «ایجاد، دستکاری و توزیع» تصاویر 3D بدانیم. اما سایه حقیقتی ناراحتکننده بر سر پروژه سنگینی میکند: این حقیقت که تلاشهای بزرگ برای تبدیل 3D به جریان اصلی بازار مصرف اغلب شکست خوردهاند. فیلمها، تلویزیونها و چاپگرهای 3D، هیچ کدام تبدیل به جریان اصلی بازار نشدند، حتی با اینکه کمپینهای بازاریابی بزرگ و تکنولوژی نسبتا بیعیبی پشت آنها بود.
اما اگر از مایکروسافت بپرسید، اکنون بهترین وقت برای آوردن 3D به زندگی همه است و این شرکت خودش را در بهترین موقعیت برای انجام این ماموریت میبیند. بیش از نیمی از دهه اخیر، مایکروسافت روشهای طبیعیتر تعامل با کامپیوترها را ترویج کرده. کار با کینکت، سنسور حرکتسنج ایکس باکس شروع شد که بدن شما را به یک کنترلکننده طبیعی در بازیها تبدیل میکرد. سپس کمپانی با ویندوز ۸ کوشید صفحات لمسی را به جریان اصلی بازار کامپیوتر تبدیل کند. حالا دستیار صوتیاش به نام کورتانا را در سیستم عاملش قرار داده. و هولولنز ایدهی تعامل با اشیای مجازی را به جلو میبرد. پلتفرم 3D در آپدیت Creators برای ویندوز ۱۰، گام منطقی بعدی در ادامه این تلاشها است.
سونادا میگوید، "ما در همه زمینههای تجربه کاربری -از جمله 3D- داریم راههای طبیعیتر، خلاقانهتر، و واقعیتر برای تعامل با نرمافزارها و ویندوز را ترویج میکنیم. اگر بتوانیم مانعی به نام «آشنایی با طرز کار تکنولوژی» را از وسط برداریم، یا باعث میشود مردم را قانع به مشارکت در تجربهای خیلی جذاب کنیم یا به آنها توانایی انجام کارهای جدید و سابقا غیرممکن را بدهیم."
مایکروسافت با هولولنز میخواهد طبیعیترین راه تعامل با اشیای 3D را ارائه کند
تا قبل از نگاه به نتایج همه اینها قانعکننده به نظر میرسند. کینکت قرار بود بخش اصلی تجربه کار با ایکس باکس وان باشد، اما به یک ابزار فراموش شده تبدیل شد. بله، بسیاری کامپیوترهای امروزی لمسی هستند اما ویندوز ۸، که قرار بود قهرمان این جنبش باشد، به جای انفجار در آسمان و بارش نورهای رنگی، در خود منفجر و فِسفِس کُنان خاموش شد. گویا صدا قرار است نوآوری بزرگ بعدی برای تعامل با کامپیوتر باشد اما کورتانای مایکروسافت راهی دراز در رسیدن به تاثیرگذاری سیری و الکسا دارد. و شرکت هنوز هیچ نتوانسته نشان دهد که واقعیتهای جدید -چه افزوده و چه مجازی- کاربردی بیش از ایجاد هیجان با خلق لحظاتی مثل ایستادن بر فراز بلندترین ساختمانها یا دیدن یک دایناسور در دنیای واقعی دارند.
یوسف مهدی، نایب رییس گروه ویندوز و دستگاهها، میگوید، "یکی از دلایل برای اینکه فکر میکنم پروژه 3D موفق خواهد بود، تلاش عالی ویندوز ۱۰ در سادهسازی کاربرد آن است. ما بیش از ۴۰۰ میلیون کاربر ویندوز ۱۰ داریم. و در میان آنها ۱۰۰ میلیون نفر از پِینت استفاده میکنند. با قرار دادن قابلیت 3D در آن، میتوانیم دهها میلیون نفر را بیدرنگ وارد پلتفرم کنیم. و این یعنی شتابگیری خلاقیت."
مهدی البته تصدیق میکند که قانع کردن برخی کاربران به کار با امکانات 3D، به خصوص افراد مسنتر، سخت خواهد بود.
"مطمئن نیستم که نظر همه را جلب کند، و فکر میکنم این اوکی است. من با پازلهای تصویری بزرگ شدم. بچههای امروزی با ساختن دنیاهای 3D بزرگ میشوند. از دیدن کارهای این بچهها در ماینکرافت شگفتزده میشوم. با رسیدن این ابزار 3D به دستان نسل بعد، مطمئنا خودشان میفهمند چطور از آن استفاده کنند."
بازی کردن با ایموجیها و پاورپوینتها یک چیز است، و تاثیرات 3D بر روی فضای آموزشی یک چیز دیگر. مایکروسافت زیاد درباره آموزش به کمک ابزارهای 3D صحبت میکند. قرار است چند مدرسه منتخب هولولنز را دریافت کنند، اما ماهیت آزاد خلاقیت در فضای 3D میتواند کاربرد آن را به سطوح بالاتر ببرد.
هولوگرامهای 3D همین الآن هم راهی عالی برای آموزش درباره آناتومی بدن انسان هستند، به دانشآموزها امکان بررسی بخشهای مختلف بدن را میدهند. اما ابزارهای تولیدی کار را به سطحی دیگر میبرند: وقتی یک دانشآموز به خانه برود و با یک اپ ساده مدلی 3D بسازد و آن را روز بعد به کلاس بیاورد، ناگهان فرآیند یک-طرفه آموزش به فرآیندی دو-طرفه تبدیل میشود.
این چشمانداز جذابی است. موضوع بحث هر چه که باشد، هولوگرام، اسلایدهای پاورپوینت یا ایموجیهای اختصاصی، دنیاهای 3D مایکروسافت ارزشی واقعی به زندگی مردم میافزایند. به علاوه، تصویربرداری 3D یک سری مولفههای هیجانی به میان میآورد که دنیای دو بعدی فاقد آنها است.
اما اگر این تجربه بخواهد محدود به کاربران پیسی بماند، پتانسیل کامل پروژه مایکروسافت هرگز آزاد نمیشود. به بیان دیگر، موفقیت تلاش بزرگ مایکروسافت بستگی به میزان گسترش آن به بیرون از اکوسیستم ویندوز دارد. این تنها بُعدی است که اهمیت خواهد داشت.
پیادهروی در مراسم اربعین یک توفیق عظیم و وصف ناپذیر است که برای بهرهوری بیشتر از این سفر معنوی لازم است تا زائرین آدابی را رعایت کنند.
توفیق رفتن به زیارت سید و سالار شهیدان در مراسم اربعین آن هم با پای پیاده، شامل عاشقان شوریده حالی میشود که با شیدایی خاص خود این سفر عشق را در مینوردند تا نهایتا کام تشنه خویش را با وصال به معشوق سیراب کنند. این سفر عشق را آدابی نورانی است که امام صادق(ع) در ضمن حدیثی به آنها اشاره میفرماید که در ادامه میخوانیم:
1. رفتار نیکو با همراهان
«حُسْنُ الصَّحَابَةِ لِمَنْ یَصْحَبُک»؛ خوشرفتاری با همراهان.
توجه به ارزشهاى اخلاقىِ اسلام در سفر زیارتی، این مسافرت معنوی را بسیار شیرین و جاذبهدار میکند. یکی از این ارزشهای اخلاقی که رعایت آن پسندیده است؛ رفتار نیکو با همراهان است. انسان باید به هم سفر خویش به دید زائر امام نگاه کند و نهایت احترام، ادب، مهربانی، خوش خلقی، و تواضع را داشته باشد و اگر احیانا در طول سفر بر اثر محدودیت امکانات، ازدحام جمعیت، خستگی راه یا بیماری، با بدخلقی او مواجه شد، با سعه صدر و مدارا آن را مدیریت کند.
2. کمگویی
«قِلَّةُ الْکَلَامِ إِلَّا بِخَیْر»؛ کمگویى، جز به نیکى.
پرحرفی و بیش از حد صحبت کردن، خصوصاً در مکان هایی که در طول سفر برای استراحت عمومی تعبیه شده، علاوه بر آن که موجب اذیت اطرافیان میشود آفتی است که ناخودآگاه انسان را در ورطه هلاکت و سقوط می افکند و باعث می شود انسان به گناهانی مانند دروغ، غیبت، تهمت، سخن چینی و... مبتلا شود، لذا شایسته است که به مقدار ضرورت سخن گفته شود تا از مفاسد پرحرفی در امان بود.
3. فراوان به یاد خدا بودن
«کَثْرَةُ ذِکْرِ الله»؛ بسیاری یاد خدا.
در اسلام برای عباداتی مانند نماز، روزه، حج و... محدودیتهایی زمانی، مکانی، کمّی و کیفی وجود دارد و تنها ذکر خداست که نه تنها محدودیت ندارد بلکه توصیه به کثرت آن نیز شده است: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اذْکُرُوا اللَّهَ ذِکْراً کَثیراً؛ اى کسانى که ایمان آوردهاید ذکر حق و یاد خدا (به دل و زبان) بسیار کنید». بر همین اساس توصیه میشود برای آمادگی پیدا کردن حضور در پیشگاه معصوم و کسب حال معنوی، ذکر و یاد خدا را داشته باشیم که آثار سازنده روحى و اخلاقى فراوانى به جای میگذارد، و زائرین به راحتی میتوانند با برنامهریزی مشخص و همراه داشتن یک صلوات شمار ساده، اذکار فراوانی را در این سفر معنوی انجام دهند.
4. پاکیزگی لباس
«نَظَافَةُ الثِّیَاب»؛ پاکیزگی لباس.
از آن جا که حالت روحی و جسمی، ظاهر و باطن در یکدیگر تأثیر متقابل دارند، حضرت نکتهای را در مورد وضعیت ظاهری مبنی بر پاکیزگی لباس زائر تذکر میدهند که لباس تمیز و وضع ظاهری زائر در پدید آمدن حال مناسب روحی و ایجاد نشاط معنوی تاثیرگذار است. به علاوه، بخشی از حرمتگذاری به شخصیتی که به دیدارش میرویم، در آراستگی ظاهر و مرتب بودن لباس جلوه میکند، بر همین اساس به پاکیزگی لباس توصیه شده است.
5. غسل پیش از آمدن به مرقد امام حسین (ع)
«الْغُسْلُ قَبْلَ أَنْ تَأْتِیَ الْحَائِر»؛ غسل قبل از آنکه وارد حائر شوی.
طهارت روحی شرط ارتباط با پاکدلان و پاک جانان و حضور در اماکن مقدس است، لذا یکی از آداب این سفر، که قبل از ورود به حرم توصیه می شود، غسل زیارت است. شخصی از امام صادق (ع) سوال کرد منظور از آیه: «خُذُوا زینَتَکُمْ عِنْدَ کُلِّ مَسْجِد؛ زیورهاى خود را در مقام هر عبادت به خود برگیرید»، چیست؟ حضرت فرمودند: «الْغُسْلُ عِنْدَ لِقَاءِ کُلِ إِمَامٍ»؛ مراد غسل نمودن هنگام ملاقات امام است.
زائر به برکت این غسل، کسب طهارت، معنویت و نورانیت می کند، شاهد بر این مطلب دعایی است که امام صادق (ع) هنگام غسل زیارت توصیه فرموده اند: «بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ اللَّهُمَّ اجْعَلْهُ لِی نُوراً وَ طَهُوراً وَ حِرْزاً وَ شِفَاءً مِنْ کُلِّ دَاءٍ وَ آفَةٍ وَ عَاهَةٍ اللَّهُمَ طَهِّرْ بِهِ قَلْبِی وَ اشْرَحْ بِهِ صَدْرِی وَ سَهِّلْ بِهِ أَمْرِی؛ به نام خدا، و به کمک خدا، خدایا آن را قرار ده روشنى و پاک کننده و نگه دارنده، و شفاى از هر درد و بیمارى و آفت و آسیب، خدایا دلم را با آن پاک کن، و سینه ام را بگشاى، و کارم را با ان آسان گردان».
6. بسیار نماز خواندن
«کَثْرَةُ الصَّلَاة»؛ بسیار نمازگزاردن.
نماز از عالىترین نمونههاى معنوى پیوند با خدا و برترین جلوههاى ذکر خدا است و امام حسین (ع) از اقامه کنندگان نماز است، هم چنان که در زیارت نامه ایشان آمده است: «أَشْهَدُ أَنَّکَ قَدْ أَقَمْتَ الصَّلَاةَ وَ آتَیْتَ الزَّکَاةَ؛ گواهى مى دهم که تو برپادارنده نماز و دهنده زکات هستى»، نماز در حادثه عاشورا جلوه خاصی داشت، از نمازهای سید الشهداء (ع) و اصحابش در شب عاشورا، از نماز اول وقت حضرت در ظهر عاشورا، گرفته تا نمازهای شب حضرت زینب (س) در حالت اسارت و...
لذا یکی از شاخصههای شیعه واقعی و عاشق امام حسین (ع) اهمیت به نماز است و بر همین اساس نباید از نماز اول وقت و نوافل شب در سحرگاهان غافل ماند.
7. صلوات فرستادن
«الصَّلَاةُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد»؛ درود بر محمّد (ص) و خاندانش.
صلوات فرستادن ذکر بسیار مبارک و با عظمتی است که بر زبان آوردن آن در همه احوال و زمانها دارای ثواب است و در این سفر که زائرین برای زنده نگه داشتن نام اهل بیت علیهمالسلام، گام بر میدارند، زیبنده است که مترنّم به این ذکر باشند.
8. با وقار بودن
«التَّوْقِیرُ لِأَخْذِ مَا لَیْسَ لَک»؛ با وقار بودن در صرفنظر از دریافت آنچه متعلق انسان نیست.
وقار که بیانگر یک نوع آرامش ظاهری، سنگینی و متانت شخصیت است، به انسان این امکان را می دهد که از کارهای سبک، شوخیهای نامناسب و کارهای زننده که مناسب شأن یک مسلمان نیست برحذر باشد و شأن یک زائر را کاملا رعایت کند.
9. پرهیز از نگاه به حرام
«یَلْزَمُکَ أَنْ تَغُضَّ بَصَرَک»؛ لازم است که چشمانت را بپوشانی.
زائری که قرار است چشمش به جمال مرقد مطهر حسین بن علی (ع) روشن شود، باید در طول سفر مراقب چشمان خویش باشد تا مبادا به حرام بیفتد که مراقبه نکردن از نگاه حرام، آن حال خوش معنوی را از زائر خواهد گرفت.
10. کمک به نیازمندان در سفر
«یَلْزَمُکَ أَنْ تَعُودَ إِلَى أَهْلِ الْحَاجَةِ مِنْ إِخْوَانِکَ إِذَا رَأَیْتَ مُنْقَطِعاً وَ الْمُوَاسَاة»؛ لازم است که مراقب همراهان حاجت مند بوده و با آنان همراهی کنی.
در مراسم پیادهروی اربعین که خیل مشتاقان حضور دارند و خدام زائر الحسین (ع) بدون منت و با افتخار کارگشایی دارند، چه زیباست که زائرین نیز در این امر عظیم سهیم باشد و مراقب بزرگترها، مسنترها، و افرد محتاج به کمک باشند و از آنان دستگیری نمایند، که سیدالشهداء (ع) در این زمینه فرمودند: «وَ مَنْ نَفَّسَ کُرْبَةَ مُؤْمِنٍ فَرَّجَ اللَّهُ عَنْهُ کُرَبَ الدُّنْیَا؛ هر کس اندوهی را از دل یکی از اهل ایمان بزداید، خداوند متعال غصههای دنیا و آخرت او را از میان بر میدارد. [مشکلاتش را حل خواهد کرد]».
11. تقیه
«وَ یَلْزَمُکَ التَّقِیَّةُ الَّتِی قِوَامُ دِینِکَ بِهَا»؛ و بر تو لازم است تقیهای که موجب قوام دینت است را رعایت کنی.
علی رغم تلاش دشمن بر تفرقه و جدایی بین امت اسلامی، حفظ وحدت و انسجام از توصیههای دیگر حضرت است، و بر همین اساس باید از هر نوع کاری، که به این وحدت آسیب می زند، مانند مطرح کردن اختلافات مذهبی، توهین به بزرگان یکدیگر و القاء شبهات و... به شدت خودداری شود.
12. ترک گناهان
«الْوَرَعُ عَمَّا نُهِیتَ عَنْه»؛ و از آنچه نهى شدهاى، پارسایى بورزى.
طیق آیه قرآن کریم سه دسته هستند که ناظر اعمال انسان هستند: «وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُون؛ و بگو که هر گونه عمل کنید خدا آن عمل را مىبیند و هم رسول و مؤمنان بر آن آگاه مىشوند»، در واقع علاوه بر حق تعالی و رسول مکرم اسلام (ص)، مؤمنین نیز ناظر افعال انسان هستند و اهل بیت (ع) مصداق بارز آن است. امام صادق (ع) در تفسیر این آیه شریفه و بیان مصداق مومنون میفرمایند: «هُمُ الْأَئِمَّة؛ مراد از مومنون، ائمه (ع) هستند». بنابراین ادب حضور اقتضاء میکند زائر کاملا مراقب اعمال و رفتار خود باشد و بداند در هر قدمی که بر میدارد و هر کلامی که میگوید، امام حسین (ع) و سایر ائمه (ع) او را میبینند.
13. ترک مجادله
«وَ الْخُصُومَةِ وَ کَثْرَةِ الْأَیْمَانِ وَ الْجِدَالِ الَّذِی فِیهِ الْأَیْمَان؛ و نیز [پرهیز کنی] از بگو مگو کردن و سوگند فراوان و کشمکشهایى که در آن، سوگند یاد میشود».
بنابراین شایسته است که زائر این آداب را رعایت نماید تا مستحقّ بازگشت با آمرزیدگى و رحمت و خشنودى خدا شود.
کربلای معلی در اربعین حسینی میزبان میلیون ها زائر عاشق امام حسین (ع) است که با زنده کردن حماسه "سید الشهدا" در اربعین حسینی با پای پیاده راهی کربلا می شوند.
شیعیان کشورهای مختلف جهان با حضور در "کربلا" هر ساله یاد قیام امام حسین را گرامی می دارند. اما موضوع امنیت مسیرهای پیاده روی از نکات مهمی است که حائز اهمیت می باشد.
مسیرهای پیاده روی که در کشور عراق جهت مشتاقین پیاده روی به سوی کربلای معلی تعیین می گردد عمدتا در سال های اخیر محورهای "نجف-حیدریه-کربلا" ؛ "کوفه-سهله-کربلا" ؛ "بغداد-مسیب-کربلا" ؛ "حله-طویریج-کربلا" بوده است.
مسیر انتخابی زائرین ایرانی جهت برنامه پیاده روی عمدتا مسیر "نجف-حیدریه-کربلا" است و خدمات ارائه شده در قالب طرح ساماندهی در مسیرهای فوق الذکر در سال های اخیر (از جمله سال گذشته) ارائه شده است.
مسیریادشده کوتاه ترین،پرترددترین،امن ترین ومشهورترین مسیر دسترسی نجف به کربلا ومحور اصلی پیاده روی زائرین اربعین می باشد و امتداد آن از سمت جنوب به شمال می باشد.
این جاده به صورت دو مسیر رفت و برگشت بزرگراهی و یک مسیر پیاده روی بوده که به مسـیر یا حسـین مشـهور است و طول آن برابر82 کـیلومـتر مـی باشـد که از ابتدای آن در هر 50 متر یک میله در وسط جاده نصب شده است تا به عنوان نشانه ای برای مردم و زایرین پیاده باشد.
اما سوالی که مطرح می شود این است که آیا "کربلا" در سال هایی که تروریست های تکفیری-صهیونیستی داعش در این مسیر حضور دارند ، امن بوده است؟
یک نکته قابل تامل اینکه ارتش و حشد الشعبی عراق در سال 2014 میلادی با انجام عملیات پاکسازی "جرف الصخر" اطراف کربلا را از وجود تروریست های تکفیری صهیونیستی داعش پاکسازی کردند.
**توپولوژی "جرف الصخر"
"جرفالصخر" شهری در عراق است که در 60 کیلومتری جنوب غرب "بغداد" و 80 کیلومتری شهر "فلوجه" قرار دارد که جمعیتی معادل 80 هزار نفر را در خود جای داده است. در منطقه "جرفالصخر" یک مجتمع نظامی بزرگ به نام "الحکوم" قرار دارد.
شهر "جرف الصخر" برای دولت عراق و دستگاههای امنیتی آن از اهمیت راهبردی برخوردار بود، به ویژه اینکه در ماه محرم و به ویژه اربعین حسینی این مناطق محل تردد صدها هزار تن از شیعیان به استانهای جنوبی به ویژه "کربلا" در ایام عزاداری حضرت امام حسین(ع) خواهد بود.
**نقش مستشاری سردار سلیمانی در کمک به تامین امنیت "کربلا"
روزنامه "واشنگتن پست Washingtonpost" نوشت: دولت عراق گفته است که در یک عملیات 2 روزه، "جرفالصخر" که یک شهر 80 هزار نفری حد فاصل 40 مایلی جنوب غرب پایتخت بوده ، آزاد کرده که در اشغال ماندن آن میتوانست خطرات بسیاری برای "کربلا" داشته باشد و در این آزادسازی، "ژنرال قاسم سلیمانی" نیز حضور (مستشاری) داشت.
سایت "واتس اوپیک Whatsupic " درباره آزادسازی "جرفالصخر" نوشت: "ائتلاف ضد داعش" هیچ نقشی در مبارزه با تروریسم ایفا نکرد، بلکه "ژنرال سلیمانی" و "نیروهای عراقی"، شهر راهبردی "جرفالصخر" را آزاد کردند.
"جرف الصخر" که در شمال شرق کربلا است، نقش مهمی در امنیت این شهر دارد و حضور نیروهای امنیتی در این منطقه آرامش شهر کربلا را افزایش داده است.
در حقیقت در سال 2014 که مسیرهای مواصلاتی کربلا بیشترین خطرها را داشت، با انجام عملیات پاکسازی "جرف الصخر" نگرانی ها برطرف شد. اما اکنون که دو سال از عملیات راهبردی "جرف الصخر" می گذرد، مناطق وسیعی در نزدیکی یا در همسایگی و یا در اطراف "کربلا" همچون "رمادی" ، "فلوجه"، "جزیره خالدیه" ، "تکریت" و ... آزاد شده و داعش تنها در دژ خود یعنی "موصل" در لاک دفاعی فرورفته و این یعنی امنیت کربلا و مسیرهای آن در وضعیت قابل قبولی قرار دارد.
کمک های مستشاری جمهوری اسلامی ایران ، نقش مهمی در تامسن امنیت عتبات عالیات داشته و در این مسیر سردار شهید "تقوی" و سردار سرلشکر پاسدار "قاسم سلیمانی" فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران نقش مشورتی مهمی را ایفا کردند .
.: Weblog Themes By Pichak :.