آمارگیری مراکز کنترل بیماری و مرکز ملی بهداشت نشان میدهد، ده درصد کالری روزانه کودکان با یک لیوان نوشیدنی شیرین تأمین میشود که اگر آنها بیش از یک لیوان مواد قندی شیرین استفاده کنند، درصد این کالری دریافتی نیز افزایش مییابد. این در شرایطی است که کودکان بنا به شرایط سنی خود از مواد خوراکی شیرین دیگری نیز استفاده میکنند که تمام اینها نیز دارای مواد قندی است.
با توجه به اینکه هر کودکی بستنی، شکلات، چیپس و پفک را دوست دارد و در کنار این نوشابه و فستفودهای مضر نیز استفاده میکند، میتوان افزایش آمار چاقی و دیابت را امری طبیعی دانست.
دیابت نوع 2، پوسیدگی دندان، کلسترول بالا و اضافه وزن شایعترین عوارض نوشیدنیهای شیرین در کودکان است.
سخنگوی انجمن آشامیدنی آمریکا معتقد است، کودکان و بزرگسالان باید بدانند با مصرف هر نوشیدنی شیرین بدن آنها چه مقدار شکر دریافت میکند؛ عوارض آنها برای مردم روشن شود و جایگزین مناسبی برای این نوشیدنیهای قندی ارائه شود تا بتوان آمار رو به رشد چاقی و دیابت در کودکان را کاهش داد.
فارس
مطالعه جدید حاکیست داروی "دی – سیکلوسرین" کارکرد ژن مرتبط با اوتیسم به نامPCDH10 را تقویت کرده و اختلالهای مهارت اجتماعی را در موشهای آزمایشگاهی بهبود میدهد.
پروفسور "ادوارد برودکین" از دانشگاه پنسیلوانیا و محقق ارشد این مطالعه گفت: ژن PCDH10 در بخشی از مغز است که با اختلالهای رفتاری و اجتماعی مبتلایان به اوتیسم ارتباط دارد.
اختلال اوتیسم موجب بروز مشکلات در فرآیند رشد فرد شده و با اختلالهایی در مهارتهای اجتماعی، ارتباطی و رفتاری شناخته میشود. در حالی که علت دقیق اوتیسم مشخص نیست مطالعات نشان میدهد که ژنتیک نقش مهمی دارد و یکی از ژنهای تاثیرگذار در این زمینه PCDH10 است.
به گزارش مدیکال نیوز تودی، هرچند هنوز به طور دقیق مشخص نیست چگونه این ژن بر فعالیت تورمی در مغز و رفتارهای اجتماعی تاثیر میگذارد.
یک گروه تحقیقاتی به نام Piaggio موفق به طراحی و ساخت یک ربات حمل کننده بار شد.
به نقل از انگجت، این ربات که "گیتا" نام دارد، یک ربات شخصی بوده که به طور خاص برای حمل بار کاربران طراحی شده است.
این ربات توانایی حمل 40 پوند (18 کیلوگرم)بار را هم به تنهایی و هم توسط کنترل کاربر را داشته و به سادگی کاربر را تا منزل همراهی میکند.
سرعت این ربات دوچرخ حدودا 22 مایل (35 کیلومتر)در ساعت بوده و با سرعت یک دوچرخه برابری میکند.
این ربات برای کاربرانی طراحی شده که علاقه خاصی به حمل خریدهای خود با خودرو یا حمل مواد غذایی خریداری شده با چرخ دستی ندارند.
در حال حاضر اطلاعات زیادی در مورد قیمت و زمان عرضه این فناوری جدید در دسترس نبوده و طبق اعلام کمپانی سازنده، تا دوم فوریه اطلاعاتی جدید در این باره ارائه خواهد شد.
ناسا تصویری از یک کهکشان منتشر کرده است که تشخیص نوع آن کمی مشکل به نظر میرسد.
به نقل از ناسا، این کهکشان از نظر خصوصیات فیزیکی نظیر میزان جرم، اندازه و سرعت چرخش به یک کهکشان مارپیچی شباهت دارد اما ظاهر آن شبیه به یک ستاره دنبالهدار با تراکم جرم بالاست که سر آن درخشان است و هرچه به سمت دم پیش میرود از نور آن کاسته میشود.
به تازگی ناسا موفق به کشف کهکشانهایی شده است که یک طرف آنها درخشانتر از بقیه قسمتهاست. این کهکشانها ذراتی را با سرعت بالا در فضا منتشر میکنند که سبب به وجود آمدن بادهای کهکشانی میشود.
با اینکه این کهکشان میتوانست نمونه خوبی برای بررسی ساختار این ذرات و بادهای کهکشانی باشد، مطالعات اخیر نشان میدهد که هیچ باد کهکشانی در آن وجود ندارد.
رئیس ستاد ملی سال جهانی نور با بیان اینکه پروژه تداخلسنج امواج گرانشی که قرار بود از سوی پروفسور جوان اجرایی شود به دلایل نامعلومی مسکوت ماند، گفت: در سال 2000 این طرح در کنگره آمریکا به تصویب رسید و سال گذشته اولین خبرهای مربوط به رصد امواج گرانشی منتشر شد.
دکتر حبیب تجلی در بیستوسومین کنفرانس اپتیک و فتونیک ایران با ارائه گزارشی در خصوص فعالیتهای علمی پروفسور جوان افزود: پروفسور جوان اولین لیزری که به صورت پیوسته کار میکرد را در سال 1339 در آزمایشگاه بل ساخت.
وی با بیان اینکه این لیزر یک لیزر هلیوم نئون بوده است، اظهار کرد: با ساخت این لیزر توانمندی بشر برای لیزر گازهایی چون CO2 و N2 را به ارمغان آورد.
تجلی اضافه کرد: پروفسور جوان از سال1361 به انستیتو ماساچوست پیوست و با استفاده از سیستمهایی که خود طراحی کرده، اقدام به انجام آزمایشهای تحقیقاتی سطح بالا در حوزه لیزر کرده است.
عضو هیات علمی دانشگاه تبریز با تاکید بر اینکه پروفسور جوان اولین سمپوزیوم لیزر را در ایران برگزار کرد، یادآور شد: این کنفرانس اولین کنفرانس لیزر در سطح دنیا بوده است.
به گفته تجلی، در این سمپوزیوم از تلاشهای تئودور میمن کاشف لیزر تقدیر شد و همچنین در این سمپوزیوم پروفسور جوان پیشبینی کرد که به زودی مقدار نهایی سرعت را به دست خواهد آورد.
تجلی خاطرنشان کرد: این امر به همراه توانایی ما در اندازهگیریهای پسامد در ناحیه مرئی و فروسرخ منجر به دستیابی بشر به سرعتهای اتمی شده است.
رئیس ستاد ملی سال جهانی نور اضافه کرد: در سال 1991 از طرف وزارت علوم وقت از دکتر جوان برای انجام تحقیقات در علوم و فنون لیزر به ایران دعوت شد که با جلسهای که با حضور مرحوم آیتالله رفسنجانی به عنوان رئیسجمهور وقت و دکتر معین به عنوان وزیر فرهنگ و آموزش عالی وقت برگزار شد، طرحی در این زمینه به تصویب رسید.
تجلی عنوان این طرح را ساخت تداخلسنج امواج کرانیشی عنوان کرد و یادآور شد: برای این پروژه 100 میلیون دلار اعتبار در نظر گرفته شده بود.
وی همچنین خاطرنشان کرد: علاوه بر آن قرار بود در کنار اجرای این پروژه رصدخانهای برای شکار امواج گرانشی ایجاد شود.
این محقق کشور تاکید کرد: به دلایل نامعلومی این طرح مسدود شد و یک سال بعد از آن، طرح مشابهی در کنگره ملی آمریکا به تصویب رسید و شاهد بودیم که در سال قبل خبرهای رصد امواج گرانشی و اهمیت آن منتشر شد.
تجلی با بیان اینکه پروفسور جوان جزو صد نابغه برتر دنیا بوده است، اظهار کرد: وی در سال 2007 رتبه دوازدهم در میان نوابغ جهان را کسب کرد.
وی ادامه داد: پروفسور جوان در شهریور ماه سال 95 در سن 95 سالگی دار فانی را وداع گفت و به این ترتیب فتونیک یکی از پیشگامان خود را از دست داد.
ایران در حالی امسال روز فناوری فضایی را در روز چهارشنبه، ۱۳ بهمن ماه برگزار میکند که قرار است از ماهوارههای آماده پرتاب رونمایی کند.
ماهواره «امید»، نخستین ماهواره ساخت ایران است که تمام تجهیزات آن در سازمان فضایی ایران طراحی و تولید شده است. ساخت این ماهواره تحقیقاتی از ۱۵ اسفند سال ۱۳۸۴ آغاز شد و طی ۲ سال آماده انجام تستهای مشترک شد. «امید» در بامداد ۳ فوریه ۲۰۰۹ میلادی برابر ۱۵ بهمن ماه سال ۱۳۸۷ و در سیامین سالگرد پیروزی انقلاب در مدار فضا قرار گرفت و در ۵ اردیبهشت ماه ۱۳۸۸ با جو غلیظ مناطق غربی آمریکای جنوبی و اقیانوس آرام برخورد کرد و به کار ۸۲ روزه خود پایان داد.
ماهواره «امید» از نوع ماهواره سبک بود و توسط ماهوارهبر «سفیر دو» در مدار قرار گرفت. این ماهواره با هدف برقراری ارتباطات متقابل ماهواره و ایستگاه زمینی، تعیین مشخصات مداری و دورسنجی مشخصات زیرسامانهها، در مدار زمین قرار داده شد. این ماهواره در ارتفاع ۲۴۶ تا ۳۷۷ کیلومتری زمین و در داخل جو و در مدار پایین قرار گرفت.
حالا دیگر روز ۱۴ بهمن در تقویم ایرانیها به روز ملی تبدیل شده است؛ «روز فناوری فضایی». با اجرای پروژه فضایی ماهواره «امید» نام ایران در فهرست ۹ کشور صاحب چرخه کامل فناوری ماهواره قرار گرفت و برای حفظ این موقعیت تاکنون اقدام به ساخت ماهوارههای تحقیقاتی و دانشگاهی کرده است.
بر این اساس، ایران هرسال در این روز سالگرد پرتاب این ماهواره را جشن میگیرد که این جشن همراه با رونمایی و پرتاب محمولههای مختلف است.
فهرستی از موفقیتهای فضایی کشور
مراسم بزرگداشت روز فناوری فضایی از سال ۸۸ تاکنون برگزار شده است که فهرست اقدامات انجام شده از سال ۸۸ تاکنون به این شرح است:
سال ۸۸
در این سال «راکت کاوشگر ۳» حامل محموله زیستی «لاک پشت»، «کرم»، «موش» و نمونههای سلولی پرتاب شد.
رونمایی از ماهواره «طلوع»، «نمونه مهندسی ماهواره مصباح دو»، «نمونه مهندسی ماهواره دانشجویی نوید علم و صنعت»، «نمونه مدل اولیه ماهوارهبر سیمرغ»، «موتور ماهوارهبر آن» و افتتاح نخستین «مرکز پردازش تصاویر ماهوارهای ایران» و «آزمایشگاه سهبعدی مجازی ماهوارهای» از جمله دستاوردهای فضایی کشور در روز فناوری فضایی سال ۸۸ بوده است.
سال ۸۹
در مراسم روز فناوری فضایی سال ۸۹ نمونههای مهندسی چهار ماهواره «ظفر»، «رصد»، «فجر»، «دانشجویی امیرکبیر» و همچنین نمونه مهندسی «موتور ماهواره بر سفیر B۱» و «کپسول زیستی کاوشگر ۴» رونمایی شد.
سال ۹۰
در روز فناوری فضایی سال ۹۰ ماهواره «نوید» با موفقیت در مدار قرار گرفت.
ماهواره «نوید» دانشگاه علم و صنعت سومین ماهواره پرتاب شده ایرانی و نخستین ماهواره ساخت مرکز تحقیقات ماهوارهای دانشگاه علم و صنعت است که در ۱۴ بهمن ۱۳۸۸ مصادف با روز فناوری فضایی رونمایی شده بود.
مأموریت این ماهواره تصویربرداری از زمین با وضوح تصویر ۷۵۰ متر مبتنی بر روش جاروبی و به صورت تک باند است.
«نوید» در ساعت ۳:۳۰ بامداد روز جمعه، ۱۴ بهمن ۱۳۹۰ از پایگاه فضایی سمنان به فضا پرتاب شد.
سال ۹۱
مدل مهندسی ماهواره «ناهید» و مدل توسعهای ماهواره «زهره» رونمایی شد و نخستین میمون پرتاب شده به فضا به نام «آفتاب» با کاوشگر «پیشگام» که زنده به زمین بازگشت، در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت.
روز ۹ بهمن ماه ۱۳۹۱ کاوشگر «پیشگام» توانست به کمک یک پرتابگر سوخت جامد، سرنشین خود را که میمونی از نژاد «رزوس» بود، تا ارتفاع ۱۲۰ کیلومتری سطح زمین حمل کند و به سلامت فرود آورد. به این ترتیب رکورد جدیدی برای دستاوردهای فضایی کشور ثبت شد و ایران در ردیف معدود کشورهایی قرار گرفت که از توانمندی ارسال موجود زنده به فضای ماورای جو (ارتفاع بالاتر از ۱۰۰ کیلومتر) و بازگشت سالم آن برخوردار هستند.
کاوشگر پیشگام دقایقی بعد از فرود
هدف از انجام این مأموریت، بررسی و مطالعه دقیقتر شرایط پروازی و اثر آن بر مجموعههای فنی محموله و زمینهسازی مناسب برای تحقیقات زیست فضایی کشور بود.
محموله بازگشتی «پیشگام» حدود ۳۰۰ کیلوگرم وزن داشت که پس از خروج از جو زمین و قرارگیری در شرایط بیوزنی، در مسیر بازگشت قرار گرفت. در نهایت با عملکرد مناسب چترهای ترمزی، محموله در منطقه پیشبینیشده فرود آمد و میمون فضانورد در سلامت کامل بازیابی شد.
مراحل بازیابی کاوشگر «پیشگام» و خارج کردن میمون از کپسول زیستی
سال ۹۲
در روز فناوری فضایی سال ۹۲ از دو ماهواره «تدبیر» و «خلیج فارس» نیز رونمایی شد، ضمن آنکه در ۲۵ آذرماه همین سال و در هفته جهانی فضا، دومین میمون فضانورد ایرانی با نام «فرگام» با کاوشگر «پژوهش» و با گاز مایع به فضا پرتاب شد که این محموله زیستی نیز سالم به زمین بازگشت.
«فرگام»، دومین میمون فضانورد ایران بامداد شنبه توسط کاوشگر «پژوهش» راهی فضا شد تا با سفری ۱۵ دقیقهای تا ارتفاع ۱۲۰ کیلومتری، نام خود را به عنوان دومین موجود زندهای که با موفقیت توسط ایران به فضا پرتاب شده و سالم به زمین بازگشته است، ثبت کند.
فرگام دومین میمون فضانورد ایرانی
سال ۹۳
ماهواره ملی «فجر» با ماهوارهبر «سفیر» با موفقیت به فضا پرتاب شد و در مدار زمین قرار گرفت. مراسم روز ملی فناوری فضایی دو هفته پس از پرتاب ماهواره «فجر» برگزار شد. در این روز نمایشگاهی از دستاوردهای چند سال اخیر ایران در عرصه فناوری فضایی برپا شد و ماک آپ فضاپیمای سرنشیندار ایرانی به نمایش درآمد.
ماهواره «فجر» پس از ماهوارههای «امید» ، «رصد» و «نوید» چهارمین ماهواره ایرانی در مدار زمین محسوب میشود که توسط متخصصان سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع و شرکت صنایع الکترونیک ایران ساخته شده است و مرکز هدایت و کنترل عملیات فضایی کشور به کمک شبکه ایستگاههای زمینی بومی عهدهدار پشتیبانی و نظارت بر عملیات بهرهبرداری از ماهواره «فجر» است.
رونمایی از ۴ ماهواره فجر، نوید، AUT ست دانشگاه امیرکبیر و نانو ماهواره رصد
ماهوارهبر «سفیر فجر» که نماد قدرت جمهوری اسلامی ایران در ساخت ماهوارهبرها است، انتقال ماهواره «فجر» به مدار زمین را بر عهده داشت. «فجر» که در مدار زمین قرار گرفت، ماهوارهای ۵۲ کیلویی با شکل هندسی ۶ ضلعی با ارتفاع ۴۹ سانتیمتر و عرض ۳۵ سانتیمتر است. این ماهواره از دوربینی پیشرفته بهره میبرد که با استفاده از آن، میتواند تصاویری با کیفیت بالا را به زمین ارسال کند.
انتقال مداری، عکسبرداری برای نقشهبرداری و هواشناسی و برخی محمولههای تحقیقاتی از جمله ماموریتهای این ماهواره است.
توانمندی کشور در ساخت کاوشگرها
در کنار طراحی و ساخت ماهوارهها محققان کشور توانستهاند در طول سالهای ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۱، هفت کاوشگر را با موفقیت به فضا پرتاب و آزمایش کنند. کاوشگرهای فضایی محمولههای علمی-پژوهشی هستند که به وسیله یک پرتاب کننده به فضا انتقال مییابند و ضمن ارسال نتایج، در بازگشت به زمین، بازیابی و نتایج آزمایشهای علمی و تحقیقاتی از آنها استخراج میشود.
تاکنون ۸ کاوشگر طراحی و ساخته شده است که به شرح ذیل است:
عنوان | کلاس کاوشگر | ارتفاع (KM) | دستاورد اصلی | زمان پرتاب |
کاوشگر ۱ | A | ۱۰ | ورود به حوزه کاوشگرهای فضایی | آبان ۸۵ |
کاوشگر ۲ | B | ۴۰ | موفقیت کامل و بازیابی سالم محموله فضایی | آذر ۸۷ |
کاوشگر۳ | B | ۵۵ | ورود به حوزه تحقیقات زیست فضایی | بهمن ۸۸ |
کاوشگر۴ | C | ۱۳۵ | موفقیت کامل و بازیابی سالم محموله فضایی | اسفند۸۹ |
کاوشگر۵ | C | ۱۲۰ | اولین پرتاب میمون فضایی و دریافت تصاویر و دادههای زیستی | شهریور ۹۰ |
کاوشگر۶ | C | ۱۲۰ | موفقیت نسبی و تعیین سریع مکان فرود | شهریور ۹۱ |
کاوشگر پیشگام | C | ۱۲۰ | موفقیت کامل و بازگشت سالم اولین میمون فضایی ایران | بهمن ۹۱ |
کاوشگر پژوهش | D | ۱۲۰ | موفقیت کامل و بازگشت سالم دومین میمون فضایی ایران | آذر ۹۲ |
مراسم روز ملی فناوری فضایی در سال ۹۵ و ماهوارههای در نوبت پرتاب
روز چهارشنبه، ۱۳ بهمن ماه جاری در سالن اجلاس سران روز فناوری فضایی با شعار «فناوری فضایی، اقتصاد مقاومتی آیندهای توانمند» برگزار خواهد شد.
در این روز قرار است با حضور رییس جمهور از برخی از ماهوارههایی که آماده پرتاب هستند همچون ماهواره «AUT ست» دانشگاه صنعتی امیرکبیر رونمایی شود.
ماهواره «دوستی» از جمله ماهوارههای آماده پرتاب است که با وزن ۵۰ کیلوگرم از سوی محققان دانشگاه صنعتی شریف طراحی و ساخته شده است. این ماهواره که دارای رزولوشین بیش از ۳۰ متر است، در سال جاری پرتاب میشود.
ماهواره «آتست» از ماهوارههای طراحی شده در دانشگاه امیرکبیر است که در انتظار پرتاب قرار دارد. طراحی و ساخت ماهواره «ظفر» در دانشگاه علم و صنعت با وزن ۱۰۰ کیلوگرم انجام شده است.
ماهواره «ناهید ۱» که در سال ۱۳۹۱ با حضور رئیس جمهور ایران رونمایی شد. «ناهید» تنها ماهوارهای است که صفحات آن به صورت خورشیدی باز میشود. تاکنون صفحات ماهوارههایی که توسط دانشمندان ایرانی ساخته شده، بر روی بدنه آن چسبیده است؛ ولی «ناهید ۱» قابلیت باز شدن صفحات خورشیدی را ممکن کرده است.
این ماهواره «ناهید» نیز در حالی که در نوبت پرتاب قرار دارد، روز شنبه، 9 بهمن ماه با برگزاری مراسمی طراحی و ساخت ماهواره «ناهید ۲» از سوی سازمان فضایی به پژوهشگاه فضایی واگذار شده است.
ماهواره «طلوع»، نخستین ماهواره سنجش از راه دور ایران که در ۱۴ بهمن ۱۳۸۸ روز ملی فناوری ماهوارهای رونمایی شده و قابل پرتاب با ماهوارهبر «سیمرغ» است.
این ماهواره مجهز به محموله تصویربرداری، کنترل وضعیت مکانیزمها و سلولهای خورشیدی است و ماموریت اصلی آن، تصویربرداری تک طیفی با تفکیکپذیری ۵۰ متر، ذخیره و ارسال دادههای تصویر به ایستگاههای زمینی است.
مدار ماهواره «طلوع» از نوع ارتفاع پایین و ارتفاع مدار آن بیش از ۵۰۰ کلیومتر است و ۲ سال عمر مفید برای آن پیشبینی شده است. انرژی ماهواره «طلوع» توسط آرایههای خورشیدی از روی بدنه و باتریهای ثانویه تامین خواهد شد. جرم این ماهواره ۱۰۰ کیلو و ابعاد این سازه ۶ ضلعی به عرض ۸۶ و ارتفاع ۱۰۰ سانتیمتر است.
جایگاه ایران در فناوری فضایی
دکتر فتح الله امی، رییس پژوهشگاه هوافضا در گفتوگو با ایسنا با اشاره به جایگاه علوم فضایی در کشور گفت: در حال حاضر ۱۴ دانشگاه، دانشکده و گروه تخصصی هوافضایی راهاندازی شده است که از این تعداد ۱۲ دانشگاه مربوط به وزارت علوم هستند و ظرفیت سالانه ورودی این ۱۲ دانشگاه در مقطع کارشناسی رشته مهندسی هوافضا ۵۲۱ نفر، در مقطع کارشناسی ارشد ۳۴۲ نفر و در مقطع دکتری ۶۸ نفر است.
وی با بیان اینکه در شرایط کنونی ۱۵۴۵ نفر دانشجوی کارشناسی، ۷۹۶ نفر ارشد و ۴۲۶ نفر در مقطع دکتری مشغول به تحصیل هستند، گفت: تاکنون ۱۸۵۸ نفر در دوره کارشناسی، ۱۹۲۷ نفر در مقطع کارشناسی ارشد و ۲۰۳ نفر در دوره دکتری فارغالتحصیل شدند که این افراد تاکنون ۱۵۷۰ مقاله در مجلات بینالمللی منتشر کردهاند، ۲۴۴۳ مقاله در کنفرانسها و ۱۳۵۲ پایاننامه عرضه کردند، ضمن آنکه ۲۷۰ رساله و ۷۳ مورد کتاب منتشر شده است.
امی با تاکید بر این که توانمندی خوبی در این حوزه در کشور ایجاد شده است، گفت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری وظیفه خود را در زمینه تربیت نیروی انسانی انجام داده است؛ ولی در ادامه باید از این نیروها بهرهمند شویم، در غیر این صورت مهاجرت میکنند و یا به کار غیر تخصصی خود میپردازند.
در حالی این پرتابها صورت گرفته است که به گفته دکتر امی، رییس پژوهشگاه هوافضا این پروژهها به دلیل کمبود اعتبارات متوقف مانده است و از سوی دیگر بر اساس سند هوافضا، ایران تا سال ۱۴۰۴ علاوه بر انجـام ماموریتهـای فضایی سرنشـیندار و قراردادن انسـان در مدار، باید بـه قطب منطقـهای و دارای جایگاه برجسـته جهانی در حوزه هوایی و هوانوردی تبدیل شود.
به گفته وی، این پرتابها از سلول شروع شد و به پرتاب میمون خاتمه یافت و در حال حاضر به دلیل نبود اعتبارات، این فعالیتها از ۲ سال قبل متوقف شده است.
رییس پژوهشگاه هوا فضا با تاکید بر این که کمتر از ۱۰درصد از اهداف سند جامع توسعه هوافضای کشور محقق شده و این ۱۰درصد مربوط به ۸ پرتاب انجام شده است، گفت: در حال حاضر محققان این پژوهشگاه به ارائه مقالات ISI و طراحی در فضای مجازی مشغول هستند و ما از طریق سیستمهای کامپیوتری به مدار زمین میرویم و برمیگردیم؛ ولی در عمل اقدامی صورت نمیگیرد، چون اعتبار نداریم.
بر طبق روایتی از امام جعفر صادق (ع) دو عامل گناه و نیکوکاری در کاهش و افزایش عمر آدمی تاثیر بسزایی خواهند داشت. ایشان در ضمن این روایت می فرمايند:
منْ يَمُوتُ بِالذُّنوبِ أَكْثَرُ مِمَّنْ يَمُوتُ بِالآجالِ وَ مَنْ يَعِيشُ بِالإِحْسانِ أَكْثَرُ مِمَّنْ يَعِيشُ بِالأَعمارِ (1)
«آنها كه بر اثر گناه می ميرند از آنها كه با مرگ طبيعى از دنيا می روند بيشترند، و آنها كه بر اثر نيكوكارى عمر می کنند از آنها كه با عمر طبيعى زندگى می نمايند زيادترند!»
شرح كوتاه:
امروزه ثابت شده است كه منشاء بخش قابل توجهى از بيماری هاى جسمى، عوامل روحى و معنوى هستند و يكى از مهمترين این عوامل فشارهاى شديدى است كه از ناحيه وجدان (به سبب انجام گناه) بر روح آدمى وارد می شود. انسان گناهكار در دادگاه وجدان محاكمه شده، با مجازات هاى دردناك معنوى مواجه می گردد و عكس العمل آن در جسم و جان و حتى مرگ و ميرها آشكار می گردد. به عكس، افراد نيكوكار از درونِ وجدان خود تشويق می شوند و همين تشويق معنوى نيرو و نشاط تازه اى به آن ها می بخشد، در حالی که به طول عمر آن ها نیز افزوده می شود. نتیجه آنکه؛ گناه عمر آدمی را كوتاه، و كار حسنه و نيك آن را طولانى می سازد.
پینوشت:
(1) امالي طوسي، ص: 305
کیا اپتیما، یکی از محبوبترین سدانهای خانوادگی بازار ایران است. در ادامه معرفی کاملی از نسخه 2017 به همراه مشخصات و قیمت این خودرو را بخوانید.
اولین سری از کیا اپتیما سال ۲۰۰۶ معرفی شد که خودروی چندان موفقی نبود و به کشورمان نیز راه نیافت. اما نسل دوم آن، اولین اپتیمای بازار ایران بود که در سال ۲۰۰۹۹ رونمایی و همان سال وارد کشور شد. هرچند در آن سالها، ظاهر و خصوصا چراغهای جلوی اپتیما و سراتو، آنها را شبیه به هم و مثل دو برادر با اختلاف اندازه نشان میداد، با شروع سال ۲۰۱۰ و رشد فروش حیرتانگیز خودروهای کرهای، اپتیما هم متحول شد و با چهرهای جسور و ظاهری کاملا متفاوت، نقش مهمی در موفقیت جهانی کیاموتورزداشت. البته نباید از نقش پیتر شرایر، طراح مطرح گروه هیوندای کیا، در جذابتر کردن طراحی محصولات این برند غافل ماند.
نسل سوم اپتیما که از سال ۱۳۹۰ یا ۲۰۱۲ وارد بازار ایران شد، تا سال گذشته و نزدیک به ۷ سال، بدون هیچ تغییر خاصی در بدنه و چراغها، توسط کیا تولید میشد؛ با این حال، اپتیما در طول این سالها همیشه فروش خوبی در کشورمان داشت و گویی طراحی آن برای خریدار، جذاب باقی مانده است. اپتیما در سال ۲۰۱۵ نیز پرفروشترین خودروی کیا در جهان بود و در آن سال حدود ۱۶۰ هزار دستگاه از آن به مشتریان تحویل داده شد.
از اواسط سال ۲۰۱۵، کیا عنوان کرد که نسل جدیدی از اپتیما را در سال ۲۰۱۶ معرفی خواهد کرد؛ خودرویی که از دید کارشناسان، صرفا یک فیسلیفت را تجربه کرده بود و تفاوت بنیادینی با مدل پیشین خود نداشت. اما مدل ۲۰۱۷ اپتیما، در فضای داخلی تغییرات زیادی دارد و از این حیث میتوان آن را نسخهای جدید دانست.
مشخصات فنی
اپتیمای جدید که چند ماهی است در کوچه و خیابانهای کشورمان نیز دیده میشود، از لحاظ پیشرانه، تفاوت زیادی با مدل پیشین خود ندارد. این خودرو همچنان از پیشرانهی ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی استفاده میکند که گفته میشود در حد چند اسب بخار بهینهسازی شده است. این پیشرانهی ۶ سیلندر، ۱۸۵ اسب بخار توان به چرخهای جلو منتقل میکند که بدین ترتیب ۸ اسب بخار قویتر از نسل قبلی است. البته عملکرد اپتیما ۲۰۱۷ در شتابگیری کمی بهتر شده است؛ اما بهبود چندان چشمگیری به شمار نمیآید. با این پیشرانه، شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت خودرو معادل ۹ ثانیه است و نهایت سرعت آن به ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت میرسد. قدرت بیشینهی پیشرانه در دور موتور ۶۰۰۰ و بیشترین گشتاور معادل ۲۴۰ نیوتنمتر نیز در دور موتور ۴۰۰۰ دور بر دقیقه حاصل میشود. این نکته را نباید از یاد برد که در نشریات خارجی، شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت این نسخه از اپتیما، معادل ۷.۵ ثانیه عنوان شده است که احتمالا به دلیل نوع بنزین مصرفی آنها است. از دیگر آمارهای شتابگیری اپتیما با پیشرانهی ۲.۴ لیتری، رسیدن به سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت، ظرف مدت ۲۰.۵ ثانیه و طی کردن مسافت ۴۰۰ متر در مدت ۱۶ ثانیه است.
سیستم ترمز اپتیمای جدید، بهروزرسانی خاصی تجربه نکرده است و جعبهدندهی اتوماتیک ۶ سرعته نیز تفاوتی با گیربکس مدل قبلی ندارد و همچنان میتوان آن را بهطور دستی تعویض کرد. طبق ادعای کیا، مصرف سوخت اپتیمای جدید نسبت به مدل پیشین آن در حدود نیم لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر کاهش یافته و به میانگین ۸.۵ لیتر رسیده است. همچنین در صورت رانندگی با سرعت ثابت در اتوبان، پایینترین حد مصرف سوخت خودرو، ۶.۷ لیتر در هر صد کیلومتر خواهد بود.
در میان برندهای وارداتی، خصوصا نمونههای آلمانی، مدلهای گرانتر معمولا حجم موتور بالاتر از ۲.۵ لیتر دارند که واردات قانونی آنها ممکن نیست؛ درحالیکه اپتیمای جدید در مدلهای گرانتر، پیشرانههای کمحجمتر و قدرتمندتری دارد. بهترین پیشرانهی قابل سفارش برای این خودرو در خارج از ایران، نمونهی ۲ لیتری توربوشارژ است که قدرت آن ۲۴۵ اسب بخار است و شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت ۶.۸ ثانیهای به ارمغان میآورد. دیگر پیشرانهی جذاب این خودرو، نمونهی ۱.۶ لیتری توربوشارژ است که ۱۷۵ اسب بخار قدرت دارد و ظرف مدت ۷.۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد. علاوه بر موارد یادشده، امیدواریم در آیندهی نزدیک شاهد ورود نسخهی هیبریدی اپتیما باشیم که مجموع قدرت ۱۹۰ اسب بخار، شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت ۸.۱ ثانیه و مصرف سوخت ۵ تا ۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر دارد.
مشخصات |
قیمت در بازار جهانی |
|
اپتیما LX |
2.4L GDI I-4 - 6 A/T |
۲۱٬۸۴۰ دلار |
اپتیما LX توربو |
1.6L GDI I-4 - 6 A/T |
۲۳٬۹۹۰ دلار |
اپتیما EX |
2.4L GDI I-4 - 6 A/T |
۲۴٬۸۹۰ دلار |
اپتیما SX توربو |
2.0L T-GDI I-4 - 6 A/T |
۲۹٬۶۹۰ دلار |
اپتیما SXL توربو |
2.0L T-GDI I-4 - 6 A/T |
۳۵٬۷۹۰ دلار |
اپتیما هیبریدی استاندارد |
2.0L T-GDI+AC Motor 50Hp |
۲۶٬۸۹۰ دلار |
اپتیما هیبریدی فول |
2.0L T-GDI+AC Motor 60Hp |
۳۶٬۱۰۰ دلار |
در جدول فوق قیمت مدلهای مختلف کیا اپتیمای ۲۰۱۷ در بازار امریکا را مشاهده میکنید؛ درحالیکه فعلا بیشترین حجم واردات این خودرو در ایران به مدل EX اختصاص دارد که دارای پیشرانهی ۲.۴ لیتری و آپشنهای تقریبا کاملی است و در بازار ایران به نسخهی GT-Line معروف شده است و هماکنون نزدیک به ۲۰۵ میلیون تومان قیمت دارد.
طراحی بدنه و کابین
همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، اپتیمای جدید در فضای داخلی بیش از نمای خارجی با مدل پیشین خود تفاوت دارد. در اپتیما ۲۰۱۷ با یک خودروی سدان نیمه لوکس مواجه هستیم و کیا در نسخهی جدید سعی کرده است طراحی داشبورد آن را به مدلهای لوکس متمایل کند و از ویژگیهای اسپرت آن کم کند. برخلاف مدل قبل، داشبورد جدید کاملا متقارن طراحی شده است و تا حدودی یادآور بیامو سری ۵ سالهای گذشته است. نمایشگر ۸ اینچی میان داشبورد اندکی بزرگتر شده است و اکنون کار کردن با آن آسان است. رابط کاربری جدید UVO2، بهخوبی با گوشیهای مبتنی بر اندروید یا iOS ارتباط برقرار میکند و سیستم صوتی اپتیما را کنترل میکند. در حالت استاندارد ۶ اسپیکر در این خودرو وجود دارد؛ اما در مدلهای فولآپشن آن که هنوز در ایران دیده نشدهاند، سیستم صوتی اینفینیتی پریمیوم با ۱۴ اسپیکر و توان ۳۶۰ وات، قابل سفارش است.
در نگاه اول، طراحی داخلی کیا اپتیما ۲۰۱۷ تا حدودی شبیه فضای داخل یک خودروی شاسیبلند است؛ اما در عین سادگی، بههیچوجه خستهکننده نیست. صندلیهای مدل جدید، راحتی بیشتری برای سرنشینان به ارمغان میآورند و در مقایسه با مدل پیشین، در تستهای جادهای، لرزش کمتری منتقل میکند. کابین اپتیما سکوت بیشتری هم دارد؛ سکوتی که احتمالا به دلیل تقویت پوشش روی پیشرانهی آن به دست آمده است.
کیا تلاش زیادی برای افزایش کیفیت سواری در اپتیما ۲۰۱۷ کرده است و این موضوع را چه در طراحی کابین و چه در استفاده از مواد مرغوبتر مشاهده خواهید کرد.
در فضای خارجی و نمای روبرو، چراغها بیشباهت به تویوتا کمری نیستند و البته نسبت به قبل زیباتر شدهاند. جلوپنجرهی «دماغ ببر» اپتیما ۲۰۱۷ دیگر حالتی جدا از چراغها ندارد و با آنها، بخشی واحد ایجاد میکند. سپر جلو شکاف بزرگی برای هدایت هوا در بخش میانی خود دارد و در کنارهها با دریچههای هدایتکنندهی جریان هوا همراه شده است که مسلما علاوه بر زیبایی، آیرودینامیک اپتیما را نیز افزایش میدهد. در مدل جدید، چراغهای مهشکن نهتنها مانند مدل قبل بزرگ و چشمگیر نیست، بلکه به شکل هنرمندانهای داخل سپر و در فضای میانی آن، پنهان شده است. در نمای بیرونی میتوان اپتیما را همچنان اسپرت و تهاجمی تشبیه کرد.
شاید برای مردم عادی تشخیص یک اپتیمای ۲۰۱۷ از مدل ۲۰۱۵ از روبرو، چندان ساده نباشد؛ اما این تفاوت در بخش عقب کاملا مشهود است. کیا با حداقل هزینه، زیبایی بخش عقب این خودرو را افزایش داده است. درحالیکه فرم کلی سپر عقب، تفاوت زیادی با مدل قبلی ندارد، چراغهای هشداردهنده، دقیقا بالای اگزوزها جایگذاری شدهاند. این چراغها به همراه چراغهای اصلی بخش عقب که اکنون باریکتر شده و از LED در آنها به کار گرفته شده است، حس اسپرت بودن اپتیما را تکمیل میکنند.
کیا تغییرات گستردهای در طراحی بدنهی اپتیما ۲۰۱۷ اعمال نکرده است؛ با این حال نمیتوان افزایش زیبایی بصری و جذابیت آن را انکار کرد. اما در طرف دیگر سوناتا ۲۰۱۷، برادری ناتنی اپتیما با تغییرات گسترده در بدنه اکنون بیش از پیش خود را به عنوان محصولی جذاب معرفی میکند. اگر پیشتر و در سال ۲۰۱۵ عموم کارشناسان اپتیما را جذابتر از سوناتا میدانستند، این موضوع در حال حاضر دیگر صادق نیست.
امکانات رفاهی
خودروسازهای کرهای برای کسب سهم بیشتری از بازارهای جهانی، خودروهای خود را با لیست بلند بالایی از آپشنها و امکانات رفاهی همراه میکنند که پیشتر حتی در نمونههای سفارشی خودروهای ژاپنی یا انواع آمریکایی مشاهده نمیشود. کیا در ادامهی این راه و همچنین معرفی اوتیما بهعنوان خودرویی مجهز و راحت، لیست بلند بالایی از سیستمهای رفاهی را برای خریداران اپتیما در نظر گرفته است.
کیا اپتیما ۲۰۱۷، بهتازگی وارد ایران شده است و با کد JF (نسخهی پیشین با کد TF) شناخته میشود. این خودرو با پیشرانهی ۲.۴ لیتری که پیشتر معرفی کردیم، در بازار جهانی، تحت عنوان مدل EX عرضه میشود. کیا در جهت افزایش راحتی سرنشینان، آپشنهای متعددی در سدان خانوادگی خود به کار برده است که میتوان به سقف پانورامیک با ۲ سانروف، سیستم رفع بخار اتوماتیک شیشهی جلو، تهویهی خودکار دوگانه، گرمکن فرمان، خروجی برق ۱۲ ولت برای شارژر، شارژر وایرلس گوشی و تبلت، پورت USB، ترمز پارک هوشمند، تنظیم الکترونیکی صندلیهای جلو، گرمکن و سردکن صندلیهای جلو، چرخش اتوماتیک نور چراغها در هنگام حرکت در پیچ، کروز کنترل، سیستم شستشوی چراغهای جلو، سامانهی کمکی حرکت در سربالایی، نمایشگر فشار باد تایر، روشنایی روز (DRL) و چراغ راهنما روی آینههای بغل اشاره کرد.
ایمنی
گروه خودروسازی هیوندای کیا طی دههی گذشته تغییرات زیادی در روند توسعهی خودروهای خود ایجاد کردهاند. در همین راستا بازار اروپا و ایالات متحده جزو اهداف اصلی خودروسازهای مطرح کرهی جنوبی هستند. به همین دلیل امنیت بالای سرنشینان و تجهیز به جدیدترین سیستمهای ایمنی و کمکی راننده، جز مشخصههای همیشگی خودروهای برندهای هیوندای و کیا بودهاند. شاید امکان مقایسهی خودروهای مذکور با برندهای مطرحی اعم از ولوو و مرسدس بنز در بخش ایمنی موجود نباشد، اما هیوندای و کیا در ردهی قیمتی خود حرفهای زیادی برای گفتن دارند و خود را بهعنوان یکی از ایمنترین برندهای خودرویی جهان معرفی میکنند. البته لازم به ذکر است که خودروهای لوکس هیوندای و کیا اعم از جنسیس و K900 را میتوان جز ایمنترین خودروهای جهان دانست.
با توجه به مقدمهی بالا، میتوان انتظار تجهیز اپتیما ۲۰۱۷ به طیف گستردهای از سیستمهای ایمنی را داشت. کیا نیز در همین راستا توقع مشتریان را بهخوبی برآورده کرده است و امکاناتی که پیشتر تنها در خودروهای لوکس مشاهده میشد، اکنون در محصولات خانوادگی و میانردهی کیا از سرنشینان محافظت میکنند. کیا اپتیما ۲۰۱۷ از ۷ کیسهی هوای ایمنی بهره میبرد؛ دو کیسهی هوا مسئولیت حفاظت از راننده و سرنشین کناری را در تصادفات روبرو بر عهده دارند. کیسههای هوای جانبی نیز از بدن و سرنشینان ردیف جلو در برخوردهای جانبی محافظت میکنند. این در حالی است که کیسهی هوای پردهای نیز در تصادفات جانبی از برخورد سر سرنشینان ردیف جلو و عقب با شیشه و پنلهای کناری جلوگیری میکند.
از دیگر سیستمهای ایمنی اپتیما ۲۰۱۷ میتوان به ایموبلایزر، سیستمهای کمکی رانندهی ABS، VSM، ESP و EBD اشاره کرد. باز شدن خودکار قفل دربها هنگام تصادف دیگر قابلیت اپتیما است که بهصورت استاندارد در خودرو وجود دارد. امکانات بهکاررفته در اپتیما ۲۰۱۷ باعث شدهاند این خودرو موفق به کسب ۵ ستارهی ایمنی از تستهای NCAP شود. نمرههای کسبشدهی اپتیما به شرح زیرهستند.
- محافظت از سرنشینان بزرگسال ۸۹ درصد
- محافظت از سرنشینان خردسال ۸۶ درصد
- محافظت از عابران پیاده ۶۷ درصد
- سیستمهای ایمنی و کمکی راننده ۷۱ درصد
در ادامه میتوانید ویدیوی تست تصادف کیا اپتیما ۲۰۱۵ (نسل فعلی) را در تستهای NCAP مشاهده کنید.
کیفیت ساخت و خدمات پس از فروش
شاید اگر از رانندههای باتجربه و کهنهکار در خصوص کیفیت ساخت خودروهای کیا پرسوجو کنید، آنها را مطلوب عنوان نکنند و همواره محصولات برند تویوتا و هوندا را پیشنهاد بدهند. هیوندای و کیا شاید در بسیاری از بخشها اعم از طراحی و امکانات جانبی، برتریهای محسوسی نسبت به سایر رقبای خود در این کلاس داشته باشند، اما در بخش کیفیت ساخت و آمار خرابی هنوز بهخوبی ژاپنیها نیستند. این موضوع در نمونهی سالهای گذشتهی هیوندای و کیا بیشتر مشهود بود. با جست و جوی سادهای در تعمیرگاهها و مراکز خدمات پس از فروش میتوانید از آمار خرابی و عیوب این خودروها مطلع شوید. مشکلاتی اعم از افت عملکرد گیربکس، خرابی کمکفنرها و صداهای آزاردهندهی ادوات داخل خودرو، برخی از مشکلاتی هستند که پس از کارکرد چندسالهی محصولات هیوندای و کیا بهمرور خود را نشان میدهند.
گروه خودروسازی هیوندای و کیا از مشکلات خودروهای خود بهخوبی مطلع است و جهت رفع این مشکلات دو راهکار برگزیده است؛ افزایش خدمات گارانتی و تعداد مراکز خدمات پس از فروش در کنار بهبود تدریجی کیفیت خودروها و نظارتهای بیشتر بر کیفیت تولید قطعات. روند در پیشگرفتهی هیوندای و کیا در بازار ایران نیز نتیجهی محسوسی در پی داشته است و علاوه بر آمار خرابی کمتر نسل جدید خودروها، میزان رضایت مشتریان نیز افزایش چشمگیری داشته و اکنون اطلس خودرو (نمایندهی رسمی کیا در ایران) بهعنوان دومین برند محبوب در بخش ارائهی خدمات به مشتریان شناخته میشود.
تجربه رانندگی
کیا تلاش زیادی برای بهبود کیفیت سواری اپتیما کرده است و نسخهی جدید این خودرو اکنون سواری آرام و راحتتری برای سرنشینان به ارمغان میآورد. کاهش انتقال ناهمواریهای جاده و فضای آرامتر کابین، بخشی از بهبودهای فیسلیفت اپتیما است. بدین ترتیب دیگر نمیتوان از اپتیما بهعنوان خودرویی خشک نام برد و کیفیت سواری مناسب یکی از نقاط قوت آن است.
رقبا
اصلیترین رقبای اپتیما در بازار جهانی، در بازار کشورمان هم حضور دارند؛ رقبای شاخصی که طرفداران خاص خود را دارند. تویوتا کمری، هیوندا سوناتا و هوندا آکورد سالها قبل از اپتیما در بازار سدانهای نیمهلوکس فعال هستند و اپتیما باید همانند گذشته، با آنها به رقابت بپردازد. علاوه بر رقبای یادشده، در بازار کشورمان یک فرانسوی تازهوارد به نام رنو تالیسمان هم ظهور کرده است که هرچند از نظر کلاس بدنه، کمی از اپتیما بزرگتر و لوکستر است؛ اما در بازهی قیمتی کمتر از ۲۰۰۰ میلیون تومان قرار داد.پژو ۵۰۸ نیز آخرین سدان خانوادگی ردهی قیمتی بالاتر از ۱۶۰۰ میلیون تومان است که به واسطهی قیمت کمتر، سعی بر رقابت با بزرگان این بخش دارد.
در ادامه میتوانید جدول مقایسهی کیا اپتیما مدل ۲۰۱۷ و اصلیترین رقبای آن را مشاهده کنید.
پژو ۵۰۸ | هیوندای سوناتا | کیا اپتیما | تویوتا کمری | رنو تالیسمان | هوندا آکورد | |
تعداد سیلندر | ۴- خطی | ۴- خطی | ۴- خطی | ۴- خطی | ۴- خطی | ۴- خطی |
حجم موتور (لیتر) | ۱.۶ | ۲.۴ | ۲.۴ | ۲.۵ | ۱.۶ | ۲.۴ |
حداکثر توان (اسب بخار) | ۱۶۵ | ۱۸۵ | ۱۷۸ | ۱۷۶ | ۱۹۵ | ۱۸۵ |
حداکثر گشتاور (نیوتنمتر) | ۲۴۰ | ۲۴۱ | ۲۳۱ | ۲۳۰ | ۱۶۰ | ۲۴۵ |
استاندارد آلایندگی | یورو ۶ | یورو ۶ | یورو ۶ | یورو ۵ | یورو ۶ | - |
حجم باک (لیتر) | ۷۲ | ۷۰ | ۷۰ | ۶۴ | ۵۱ | ۶۵ |
مصرف سوخت ترکیبی (L/100 Km) | ۵.۸ | ۸.۱۱ | ۷.۹ | ۸.۴ | ۷.۹ | ۷.۸ |
جعبه دنده | ۶ سرعته خودکار | ۶ سرعته خودکار | ۷ سرعته خودکار | ۶ سرعته خودکار | ۷ سرعته خودکار | CVT |
حداکثر سرعت (Km/h) | ۲۰۹ | ۲۳۶ | ۲۳۹ | ۲۰۲ | ۲۳۶ | ۲۱۰ |
زمان رسیدن به سرعت ۱۰۰ Km/h | ۸.۹ | ۸.۴ | ۸.۵ | ۸ | ۷.۶ | ۷.۵ |
حجم صندوق بار (لیتر) | ۴۹۷ | ۴۶۱ | ۴۵۰ | ۴۳۶ | ۶۰۸ | ۴۴۷ |
وزن (کیلوگرم) | ۱۴۸۰ | ۱۴۷۴ | ۱۶۳۰ | ۱۴۷۰ | ۱۴۴۰ | ۱۶۰۲ |
قیمت (میلیون تومان) | ۱۶۵ | ۱۸۵ | ۲۰۰ | ۱۹۵ | ۱۸۵ | ۲۱۰ |
گالری عکس و تصاویر
در پایان پیشنهاد میکنیم فیلم کوتاه معرفی آخرین نسخه از این خودرو را تماشا کنید که در آن جزئیات فناوریها و آپشنهای اپتیمای 2017 توضیح داده شده است.
.: Weblog Themes By Pichak :.