نیسان لیف یک خودروی برقی هاچبک پنجدر است که اولین بار سال ۲۰۱۰ در ژاپن و ایالات متحده معرفی شد. موتور الکتریکی این خودرو ۱۱۰ اسب بخار نیرو و ۲۱۰ نیوتنمتر گشتاور ایجاد میکند. مدلهای SL و SV سال ۲۰۱۶ این خودرو با باتری ۳۰ کیلووات ساعتی معرفی شدند که ۱۷۲ کیلومتر برد دارند. به کمک فناوری شارژ سریع DC، باتری نیسان لیف از ۰ تا ۸۰ درصد در حدود ۳۰ دقیقه شارژ میشود.
سازندهی ژاپنی تا زمان معرفی رسمی خودروی نیسان لیف جدید، از ویژگیهای تازه و کلیدی آن پردهبرداری میکند. این بار نیسان به معرفی ویژگی E-Pedal پرداخته است که به کمک آن راننده میتواند از پدال گاز بهعنوان عملگر همزمان گاز، ترمز و حتی برای نگاه داشتن خودرو در مسیرهای شیبدار استفاده کند.
نیسان تأکید میکند که به کمک این ویژگی، ۹۰ درصد فعالیتهای روزمره رانندگان در هدایت خودرو پوشش داده میشود و E-Pedal در ترافیکهای سنگین، زحمت برداشتن پا از روی گاز و استفاده از پدال ترمز را کم میکند. سیستم E-Pedal اولین ویژگی ارتقاءدهنده رانندگی تکپدال در جهان است و بخشی از تعهد نیسان برای ارائه ویژگیهای دستیار پیشرفته هدایت خودرو به مشتریان تلقی میشود. از سویی دیگر، این فناوری جزو برنامه تحرک هوشمند این شرکت برای تغییر روشهای رانندگی عموم مردم بهحساب میآید. در نسل آینده نیسان لیف این ویژگی با فشردن سوییچ E-Pedal در کنار انتخابگر دنده فعال میشود.
پس از فعالسازی سیستم تک پدال با برداشتن آرام پا از روی گاز، سرعت خودرو رفتهرفته کمتر میشود و زمانی که کاملا پا را از روی گاز بردارید، خودرو متوقف میشود. E-Pedal شبیه خودروهای اتوپیای دیزنیلند عمل میکند. باید در نظر گرفت که اگرچه نیسان تنظیمات خاص خود را روی این سیستم اعمال کرده است؛ E-Pedal در مدل جدید لیف، اولین نمونهی تکپدال در دنیا نیست.
خودروهای برقی شورولت بولت و نسخههای پلاگین هیبریدی آن به پدال «Regen on Demand» مجهز هستند؛ این سیستم به کمک متد احیاکننده ترمز در ترافیک، خودرو را متوقف میکند. متد احیاکننده ترمز با ذخیره انرژی جنبشی تلفشده در اثر تکرار فرایند فشردن پدال ترمز، در شرایط لازم این انرژی را احیا و خودرو را متوقف میکند.
نسل جدید نیسان لیف در تاریخ ۱۴ شهریور معرفی میشود. انتظار میرود خودروی جدید نسبت به مدل قبل، برد بیشتری در هر بار شارژ کامل داشته باشد. این خودرو به ویژگی ProPilot هم مجهز است. این سیستم نیمه خودران در شتابگیری، ترمز و هدایت فرمان خودرو به راننده کمک میکند. یکی از چالشهای رانندگان شهری، پارک خودرو است. ویژگی پروپایلت نیسان لیف آینده در این زمینه هم کمک شایانی به راننده میکند.
عصر زندگی امام صادق(ع) پیشوای ششم شیعیان، عصری پر فراز و نشیب است چه از جهت سیاسی و انقلابهایی مانند انقلاب ابومسلم که در این عصر رخ میدهد و چه از لحاظ برخورد عقاید، مکتبها و ایدئولوژیهایی که در این عصر شکل میگیرد.
این دوره، دورهای است که قدرت از بنی امیه در پی انقلابها به بنیعباس منتقل میشود که البته دراینبین بنیعباس بعدها نشان میدهد که چیزی جز ظلم و ستم را برای مردم به ارمغان نیاورده است.
در سایه همین جنگها و انتقال قدرتها است که توجه به آسیب زدن به اهلبیت(ع) کمرنگتر از گذشته دنبال میشود و فراغ بالی صورت میگیرد تا امام صادق(ع) مجلس درس و بحث خود را برای شاگردانش به پا کند.
البته از سوی دیگر با توجه به برخورد مسلمانان با مردم کشورهایی که فتح کرده بودند روابط با دنیای خارج بیشتر شده و در سایه این مراودات مسلمانان که از دیرباز به آنها علمآموزی تأکید شده بود به دنبال علم و پژوهشهای بیشتر رفته و به مباحث فکری و فلسفی بیش از گذشته توجه میکنند.
البته باید گفت با توجه به ظلم و خفقانی که بنی امیه برای اهلبیت(ع) ایجاد کرده بود چنانچه امام صادق(ع) در این دوره وارد کارزار رقابتهای درسی و علمی نمیشدند تا اسلام ناب را زنده نگه دارند قطعاً از اسلام تنها نامی باقی میماند و اینگونه این تلاشها منجر میشود تا امام صادق(ع) بهعنوان رئیس مذهب تشیع مطرح شوند.
تشیع چیزی جدا از اسلام نیست
در این باره حجت الاسلام محمد غفوری کارشناس گروه سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم در گفتگو باخبرنگار مهر، امام صادق(ع) را به عنوان رئیس مذهب جعفری میداند و میگوید: اینکه برخی مطرح میکنند ایشان مؤسس فقه جعفری بود نادرست است زیرا ما معتقدیم که مکتب اهل بیت(ع) و تشیع برخواسته از آموزههای پیامبر اسلام(ص) است که از طریق ایشان به سایر ائمه رسیده است و ما همه شیعیان رسول خدا هستیم.
امام صادق(ع) توانستند تشیع را تقویت کنند و مباحث مربوط به مکتب را زنده نگه دارند
وی بر این نکته که تشیع چیزی جدا از اسلام نیست تأکید میکند و میگوید: امام صادق(ع) توانستند در دوران خود تشیع را تقویت کنند و مباحث مربوط به مکتب را زنده نگه دارند و به همین دلیل ایشان رئیس مذهب هستند نه بنیانگذار و یا مؤسس.
حجت الاسلام غفوری به دوران سیاسی قرن اول اسلام اشاره میکند و میگوید: قرن اول دورانی بود حول محور اینکه چه کسی باید خلیفه باشد و البته در این بین عدهای همین خلفا را قبول داشتند و عدهای دیگر خلافت را متعلق به خاندان اهل بیت(ع) میدانستند و در واقع مباحث پیرامون این مسائل بود و هنوز مذاهب از یکدیگر جدا نشده بودند.
وی ادامه میدهد: اما در قرن دوم مذاهبی مانند حنفی و حنبلی و ... شکل میگیرند و مرز مکتبها از یکدیگر جدا میشود و در این زمان امام صادق(ع) که امامت شیعیان را بر عهده داشته است شروع به چارچوب بندی و طرح مباحث شیعی میکنند.
انجام اقدامات فکری و فرهنگی برای نجات اسلام
این کارشناس گروه سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم به تلاشهای امامان قبلی اشاره میکند و ادامه میدهد: به دلیل اینکه قدرت در دورههای قبل در دست بنی امیه بود و آنها برای از بین بردن اهل بیت(ع) فجایعی همچون کربلا را به وجود آورده بودند تقریباً کسی جرئت نزدیک شدن به اهل بیت(ع) را نداشت و امامانی که در آن عصر زندگی میکردند به این مسئله توجه داشتند که تنها راه باقی ماندن اسلام واقعی انجام اقدامات فکری و فرهنگی است.
امام صادق(ع) با برگزاری جلسات علمی مرزهای دین و عقیده واقعی را مشخص و اسلام را از نابودی نجات دادند
وی در این زمینه با تأکید بر اینکه امام سجاد(ع) کار فرهنگی را با خرید بردگان و تربیت دینی آنها و سپس آزاد کردن آنها آغاز کرد، بیان داشت: در دوران امام باقر(ع) ائمه اجازه یافتند که مجالس درس داشته باشند و بسیاری از افرادی که در مجالس درس این امام حضور داشتند همان بردگان و فرزندان و یا نزدیکان آنها بودند.
حجت الاسلام غفوری اما در ادامه به دوران امام صادق(ع) که دوران شکوفایی اسلام است اشاره میکند: در آن زمان به دلیل اینکه بنی امیه و بنی عباس در جنگ قدرت هستند فضا برای توجه به علم باز میشود و از سوی دیگر شرایط برای حضور اهل بیت(ع) در جامعه بازتر است و این میشود که امام صادق(ع) جلسات علمی خود را برگزار کرده و اسلام ناب و مرزهای دین و عقیده واقعی را مشخص میکنند و اسلام را از خطر نابودی نجات میدهند.
افزایش سطح علمی مسلمانان
نایب رئیس مجمع نمایندگان حوزه علمیه قم هم در گفتگو با خبرنگار مهر، تربیت امام صادق(ع) را نتیجه حضور وی در کنار دو امام بزرگوار، امام سجاد(ع) و امام باقر(ع) میداند که از نظر علمی و معنوی ایشان را بسیار ارزشمند کرده بود.
حجت الاسلام سید جلال رضوی مهر در ادامه میافزاید: مدت امامت امام صادق(ع) ۳۴ سال بود که این فرصت بسیار خوبی را فراهم کرد تا ایشان در راستای تلاش امامان گذشته بر اساس نیاز جامعه سطح علمی مسلمانان را افزایش دهد و علم خود را ظاهر ساخته و اسلام واقعی را آشکار کند.
امام صادق(ع) در طول ۶۵ سال عمر خود که مدت ۳۴ سال آن امامت بر مسلمانان را بر عهده داشتند توانستند مرزهای تشیع را از مرزهای عرفانها و ساختههای دروغین جدا سازند و مکتبی را ادامه دهند که مکتبی ناب و برگرفته از اسلامی بود که پیامبر اکرم(ص) آن را بنا نهادند و نزدیک به چهار هزار شاگرد از تربیت یافتگان مکتب وی میشوند. عصری که تشیع جانی تازه گرفته و امام صادق(ع) به عنوان رئیس فقه شیعه شناخته میشود.
برنامههای حرم حضرت معصومه(س) به مناسبت شهادت امام صادق(ع)
مدیرکل روابط عمومی و تبلیغات حرم مطهر حضرت معصومه(س) ویژهبرنامههای این آستان مقدس به مناسبت شهادت امام صادق(ع) را اعلام کرد.
حجتالاسلام جواد بهشتی پور طی سخنانی با اشاره به برگزاری مراسم عزاداری شب شهادت امام صادق(ع) در شامگاه چهارشنبه در شبستان امام خمینی(ره) حرم کریمه اهلبیت(ع) اظهار کرد: در این مراسم حجتالاسلاموالمسلمین سید حمید میرباقری استاد حوزه علمیه قم به ایراد سخن و سید مهدی میرداماد به مدیحهسرایی خواهد پرداخت.
وی اضافه کرد: همزمان با سالروز شهادت رئیس مذهب تشیع، حجتالاسلاموالمسلمین میرشفیعی قبل از نماز ظهر و عصر در شبستان امام خمینی(ره) سخنرانی و حسن شالبافان نیز برای زائران و مجاوران حرم کریمه اهلبیت(ع) روضهخوانی خواهد کرد.
مدیرکل روابط عمومی و تبلیغات حرم مطهر حضرت معصومه(س) از سخنرانی حجتالاسلاموالمسلمین محمدی و محمدجواد احمدی و مداحی قبل از نماز مغرب و عشا پنجشنبه هفته جاری خبر داد و گفت: همزمان با شام شهادت حضرت امام صادق(ع) نیز مراسم عزاداری با سخنرانی حجتالاسلاموالمسلمین رنجبر و مدیحهسرایی عباس حیدرزاده در حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار میشود.
وی با تأکید بر اینکه برای بانوان زائر حرم کریمه اهلبیت(ع) نیز برنامههای عزاداری در سالروز شهادت امام صادق(ع) برنامهریزیشده است، اظهار کرد: امیدواریم در این مراسم مذهبی نیز همانند مراسم گذشته شاهد حضور خیل عظیم زائران و مجاوران حرم مطهر حضرت معصومه(س) باشیم.
نمایشگاه بزرگ هوافضای روسیه (ماکس 2017) از روز دوسنبه ٢٧ تیرماه در شهر ژکوفسکی در ٢٥ کیلومتری مسکو، میزبان علاقه مندان به حوزه های هوایی و فضایی است.
علاوه بر کشور میزبان، کشورهای دیگری نیز در این نمایشگاه به ارائه برخی دستاوردهای خود پرداختند که جمهوری اسلامی ایران ازجمله آنهاست.
ماکس امسال، سیزدهمین دوره برگزای این نمایشگاه است و جمهوری اسلامی ایران برای دومین بار است که در آن به ارائه دستاوردهایش می پردازد.
در ماکس٢٠١٧ چندین شرکت ایرانی و 3 شرکت دانش بنیان از وزارت دفاع و نیز سازمان صنایع دفاعی این وزارتخانه به همراه سازمان هوایی در چند غرفه توانمندی خود را در معرض دید علاقهمندان دیگر کشورها قرار دادهاند.
غرفه اصلی ایران در سالن D8 قرارگرفته و نسبت به دوره گذشته (٢٠١٥) دستاوردهای بیشتری نیز در آن ارائه شده است که برخی از آنها را در زیر می خوانید:
بمب هدایت اپتیکی قاصد 1
بمب هدایت پذیر الکترواپتیکی قاصد یک (Qased 1 / GBU-78A)، اولین سلاح سنگین دورایستا در سازمان رزم نیروی هوایی ارتش است که جهت انهدام اهداف مستحکم و حفاظت شده از فاصله و ارتفاع بالا با دقتی بی نظیر طراحی و توسط سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع به تولید انبوه رسیده است.
این بمب به عنوان نسل نخست خانواده قاصد، با برد نهایی 40 (در صورت پرتاب از ارتفاع بالا) می تواند اهداف مختلف را مورد اصابت دقیق قرار دهد به گونه ای که از آسیب به دیگر اماکن خودداری شده و تنها هدف مذبور با دقت منهدم شود.
قاصد در نمونه های جدید خود از قابلیت Data Link و برد بیشتری برخوردار است و سر جنگی قدرتمند آن نیز برای نابودی هر هدفی در محدوده ای مشخص کافیست.
این بمب با وزن 2000 پوند (1100 کیلوگرم) و سر شدیدالانفجار، قابلیت پرتاب از هواپیماهای جنگنده بمب افکن F-4 فانتوم را داشته و به واسطه سامانه هدایت تصویری آن می تواند به دقت بر روی هدف توسط خلبان قفل شده و سپس با سر خوردن بر روی الیاف هوا، به سوی آن روانه شود.
بمب هدایت پذیر سدید
سدید به عنوان یک سلاح هدایت پذیر با قابلیت پرتاب از انواع بالگردهای سبک و هواپیماهای بدون سرنشین، به تازگی توسط متخصصان دفاعی کشورمان معرفی شده است.
این سلاح با وزن 34 کیلوگرم، به عنوان یک بمب هوشمند، قابلیت بهره برداری ضد اهداف ثابت یا متحرک همانند خودروها، قایق های تندرو، هواپیماهای درون آشیانه و ... را داراست و پس قفل شدن بر روی هدف می تواند آن را دنبال کند.
از ویژگی های این سلاح می توان به دقت بالا و سطح تخریب موثر در عین خودداری از آسیب به چیزی غیر از هدف اصلی اشاره کرد.
بالگردهای صبا 248 و سورنا
بالگرد کلاس متوسط صبا 248 که به تازگی توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح معرفی شده، توسط متخصصان بومی و با بهره گیری از نمونه مشابه خارجی طراحی و ساخته شده که می تواند در ماموریت های حمل و نقل مسافر (حداکثر تا 8 نفر، آمبولانس هوایی، عکس برداری و شناسایی، ماموریت های امداد و نجات ک، امور فراساحلی، تاکسی هوایی و VIP مورد استفاده قرار گیرد.
از ویژگی های بارز صبا می توان به دو موتوره بودن آن (که ایمنی را حین پرواز افزایش می دهد)، قابلیت عملیاتی در دمای -25 تا +55 درجه، استفاده از فناوریهای روز در حوزه ناوبری، هدایت و سامانه های مکانیکی، کارکرد قابلقبول در حالت یک موتور خاموش، قابلیت اطمینان بالا، صدا و ارتعاشاتکم و سرعت بالا در کنار آیرودینامیک مناسب اشاره کرد که قابلیت صادرات آن را به سایر کشورها ممکن می سازد.
بالگرد سبک سورنا نیز در کلاس خود می تواند جهت حمل مسافر و شناسایی استفاده گردد و از قابلیت پروازی مناسب همراه با اطمینان پذیری بالا برخوردار است که نمونه هایی از آن امروز در خدمت مراکز غیرنظامی کشورمان از جمله مراکز آموزش خلبان بالگردی در حال بهره برداری و پرواز است.
مینی موتور جت طلوع 4
این موتور جت کوچک که اساسا برای استفاده در هواپیماهای بدون سرنشین (همچون کرار) و موشک های کروز مورد توسعه قرار گرفته است از مصرف سوخت مناسب برخوردار بوده و دستیابی به دانش طراحی و ساخت بخش های مختلف آن اعم از کمپرسور و توربین نشان از سطح بالای توانایی متخصصان کشورمان در این حوزه دارد که بخش های از این موتور در کنار نمونه برش خورده آن در این نمایشگاه به نمایش درآمد.
قطعات طراحی شده توسط صنایع الکترونیک شیراز (صاشیراز)
مرکز طراحی قطعات الکترونیکی وزارت دفاع واقع در شیراز (صاایران) یکی دیگر از بخش های حاضر در نمایشگاه ماکس٢٠١٧ است که با عرضه و نمایش قطعات راهبردی هواپیماهای شکاری در زمینه الکترونیک، ناوبری/هدایتی، ارتباطی و سامانه های جنگ الکترونیک نقش به خصوصی داشت، از جمله قطعات به نمایش در آمده رادیو های بومی شده، سامانه کنترل آتش هواپیمای شکاری، سیستم تشخیص دوست از دشمن، سامانه کمک ناوبری اینرسی لیزری، آنتن سامانه های ناوبری و... در زمینه هواپیماهای شرقی و غربی موجود در کشورمان بوده است که از آنجا اهمیت دارد که این سامانه های حساس همچون الکترونیک و ناوبری در صورت بومی سازی میزان موفقیت یک طرح رزمی را به واسطه کشف نشدن کانال های ارتباطی یا هدف گیری بیش از پیش ممکن می کند.
سامانه های اپتیکی صنایع الکترونیک اصفهان
این بخش از وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز با نمایش سامانه های اپتیکی قابل نصب بر روی انواع پهپادها یا خودروهای زمینی، شناورها و بالگردها حضوری فعال دارد.
از جمله دستاوردهای به نمایش در آمده در این بخش میتوان به سامانه های اپتیکی با قابلیت کارکرد در تمام شرایط جوی شبانه روز و اطمینان پذیری بالا به واسطه هدایت از راه دور و ارسال بر خط (آنلاین) تصاویر و فیلم ها از هدف اشاره کرد که به صورت انبوه توسط پهپادهای کشورمان مورد بهره برداری قرار میگیرد.
پهپاد فطرس
این پهپاد به عنوان یکی از سنگین ترین هواپیماهای بدون سرنشین طراحی شده توسط جمهوری اسلامی ایران درنمایشگاه و به صورت ماکت حاضر بود که از ویژگی های آن می توان به اختصار مداومت پروازی بالا، قابلیت مسلح شده یا تصویر برداری و ارسال زنده به ایستگاه های زمینی، هدایت و برنامه ریزی پیش از پرواز یا حین پرواز ، پرواز از سطوح پروازی مختلف و قابلیت بهره برداری در تمام شرایط آب و هوایی شبانه روز اشاره کرد که از برد عملیاتی بالایی نیز برخوردار می باشد.
پهپاد کرار
هواپیمای بدون سرنشین کرار به عنوان نخستین پهپاد موتور جت کشورمان می تواند به صورت مسلح یا به عنوان هدف مورد بهره برداری نیروهای مسلح قرار گیرد.
کرار با قابلیت بهره برداری به عنوان یک هدف هوایی پرسرعت و مانور پذیر جهت آزمایش سطح عملکرد سامانه های پدافند موشکی زمین به هوا و رادارها یا موشک های هوا به هوای پرتاب شده از جنگنده های رهگیر نهاجا مورد استفاده قرار گرفته است.
در کنار آن نیز نمونه مسلح شده آن با بمب های سقوط آزاد مارک 82 جهت عملیات بمباران یا بهره گیری از پرتابگرهای راکت و موشک های هوا به سطح نیز رونمایی گشته است که از ویژگی های عمومی این پهپاد می توان به قابلیت پرتاب از سکوهی متحرک در تمامی شرایط آب و هوایی شبانه روز با استفاده از راکت ، توانایی هدایت در طی مسیر و تصحیح موقعیت توسط اپراتور زمینی یا برنامه ریزی پیش از پرتاب و در صورت نیاز بازیابی آن به وسیله تور اشاره کرد ضمن آنکه سهولت در بهره برداری و عملیاتی شدن در شرایط حساس جنگی ، هدایت کاملا اتوماتیک و راه اندازی (سرهم کردن ساده بخش ها در محیط های عملیاتی) ساده از دیگر خصوصیات آن می باشد.
علاوه بر فطرس و کرار، نمونه پهپادهای مهاجر، یسیر و اسکن ایگل نیز در غرفه ایران به نمایش گذاشته شده است.
موشک ضد بالگرد قائم نسخه M
موشک ضد بالگرد قائم به عنوان یک سلاح جدید ضد هوایی و مبتکرانه ساخت صنایع موشکی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح می باشد که در نوع خود بی نظیر است.
این سلاح که برای انهدام انواع اهداف پرنده مانند بالگردها یا هواپیماهای بدون سرنشین با سرعت پایین و در فاصله مشخصی کاربرد دارد می تواند به سادگی توسط فرد آموزش دیده عملیاتی شده و آماده شلیک گردد ضمن آنکه پس از پرتاب نیز می تواند هدف را با دقت بالایی منهدم کند.
از ویژگی های این موشک می توان به به سقف پرواز 2000 متر و برد نهایی 6000 متر اشاره کرد ضمن آنکه به واسطه هدایت لیزری آن در برابر جنگ الترونیک مقاوم بوده و اپراتور پرتاب کننده نیز می تواند به وسیله سامانه اپتیکی تا لحظه برخورد موشک را هدایت و سپس انهدام هدف را مشاهده نماید.
این موشک قابلیت پرتاب از سکوی زمینی یا خودرو حامل را داشته و از سر جنگی پخش شونده برخوردار است که در صورت عدم برخورد با انفجار در نزدیکی هدف نیز به آن آسیب وارد کند.
ماهواره های طلوع و فجر
سازمان فضایی نیز با نمایش دو ماهواره سنجش از راه دور طلوع و فجر در این نمایشگاه شرکت دارد.
این مرکز که با طراحی انواع سامانه های هدایت ماهواره ای و مراکز کنترل ، سکوهای پرتاب ، موشک های ماهواره بر، ایستگاه های نظارت و کنترل و نهایتا ساخت انواع ماهواره های سنجشی و تصویر برداری شناخته می شود امروزه به عنوان مرکزی برای تولید نیازهای کشورمان در بخش های فضایی و با اتکا بر توانایی داخلی به فعالیت مشغول است.
تایرهای هواپیماهای شکاری و مسافربری
صنایع بنی هاشم درود به عنوان یکی از متولیان اصلی ساخت تایرهای انواع هواپیماهای نظامی و غیرنظامی نیز در ماکس٢٠١٧ به ارئه گوشه ای از توانمندی های خود پرداخته است.
در این نمایشگاه چند نمونه از محصولات جهت بهره برداری در جنگنده شکاری MiG-29، بمب افکن ضربتی Su-24 و هواپیمای ترابری ایلوشین 76 (که هر سه روسی است)، در کنار تایر هواپیمای مسافربری فوکر 100 به نمایش درآمده است.
طراحی و ساخت تایر هواپیماها به واسطه تحمل وزن و فشار بالا در کنار ضربات ناشی از فرود از پیچیدگی های بالایی برخوردار است و تنها در صورت اطمینان بالا از آن استفاده می شود چرا که هرگونه ضعف در طراحی در مراحل مختلف پرواز شامل نشست و برخاست می تواند منجر به صدمات و خسارات جانی و مالی جبران ناپذیر و حتی انهدام هواپیما گردد لذا به نظر می رسد که این شرکت با توجه به مقوله پشتیبانی نامناسب شرکت های روسی فروشنده هواپیماهای نظامی به ایران، ترجیح داده است نمونه های مرتبط با آن را به نمایش گذارد که این پیام را برساند که علیرغم کم کاری روسها، توانسته است با خودکفایی نیازهای کشورمان را به خوبی و در نهایت اطمینان تامین کند.
فیوزهای بمب M4 و M5
از دیگر محصولات به نمایش در آمده در غرفه کشورمان ، انوا فیوز بمب های هوا پرتاب می باشد که از تکنولوژی بالایی برخوردار است و به عبارتی ضمانت انهدام یک بمب پس از برخورد به هدف این فیوزها می باشند تا روند انفجار را به دقت به سرانجام برسانند.
انواع قطعات پمپ های صنعتی
در این بخش نیز انواع پمپ های صنعتی مورد استفاده بخش های مختلف به نمایش در آمد که می توانند به صورت انبوه برای کشورمان در بازارهای جهانی ارزآوری کند.
پیش از این در دو گزارش مجزا، به معرفی دو دستاورد دیگر ایرانی در ماکس٢٠١٧ پرداختیم که می توانید گزارش مربوط به پهپاد اسکن ایگل را از اینجا و گزارش جت آموزشی کوثر٨٨ را هم از اینجا بخوانید.
هفت سال است که میان نیروی انتظامی و سازمان ثبت و کانون سردفتران، اختلافی جدی و اساسی بر سر صدور سند رسمی و برگ سبز آغاز شده است. بر طبق قانون، سند رسمی ثبتشده در دفاتر اسناد رسمی کشور بهعنوان ملاک فعالیتهای قانونی به شمار میآید؛ اما ناجا همچنان برگ سبز را بهعنوان سند رسمی میداند. طی هفتهی گذشته، چندین بار نیروی انتظامی و قوه قضائیه در مقام تکذیب ادعای دیگری برآمدهاند.
هفتهی گذشته سردار منتظرالمهدی، سخنگوی ناجا، اعلام کرد که با استعلام گرفتهشده از مجلس، کارت سبز خودرو سند رسمی است و نیازی به نقل و انتقال خودرو در دفتر ثبت اسناد رسمی کشور وجود ندارد؛ اما در فاصلهای کوتاه، مجلس این ادعا را تکذیب کرد. اگرچه پزشکیان، نایبرئیس مجلس، در صدد حمایت از نیروی انتظامی برآمد و اعلام کرد که پلیس در این زمینه، قانونی صحبت میکند؛ اما کانون سردفتران با استناد به بخشنامهی ارسالی از طرف رئیس قوه قضائیه، اعلام کرد که تنها نقل و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی کشور اعتبار دارد و قانونی است؛ در غیر این صورت، صِرف برگ سبز صادره از طرف نیروی انتظامی در مراجع قضایی بهعنوان سند رسمی به شمار نمیرود. طبق شواهد، این درگیری ۷ ساله به این زودیها پایانی نخواهد داشت و هیچ یک از دو طرف از موضع خود کوتاه نخواهند آمد.
اما ورای درگیریهای پیشآمده، برای دریافت سند خودرو یا همان کارت سبز، چه مراحلی را باید طی کرد؟ در صورت خرید و فروش خودرو، نقل و انتقال سند چگونه باید انجام شود و چه مدارکی برای این کار لازم است؟
کارت سبز و کارت مشخصات خودرو
سند مالکیت خودرو، بهصورت تکبرگ توسط پلیس صادر میشود. از آنجایی که این برگ به رنگ سبز است، لذا بین مردم و فعالان این حوزه، به کارت سبز خودرو نیز شناخته میشود. اطلاعاتی که درون این برگ وجود دارد، شناسهی خودرو محسوب میشود که در صورت هرگونه منافات با واقعیت، این حق را برای مراجع قضایی ایجاد خواهد کرد تا دارندهی خودرو را تحت تعقیب قضایی قرار دهند. اطلاعاتی که در بخش مشخصات وسیله نقلیه در برگ سبز خودرو ثبت میشود عبارتند از:
نوع، تیپ، رنگ، ظرفیت، تعداد سیلندر، نوع سوخت، تعداد محور، تعداد چرخ، شماره موتور، شماره شاسی و شناسه وسیله نقلیه (VIN).
اطلاعات شخصی مالک خودرو نیز در قسمت دیگری از این سند ثبت میشود که شامل نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، شماره شناسنامه، محل صدور، نام پدر و کد ملی است. در قسمت بالای این سند، یک شماره سریال درج خواهد شد که بهشماره سنا یا شماره مالکیت خودرو شناخته میشود؛ شناسهای که جهت استعلام وضعیت سند از آن استفاده خواهد شد.
علاوه بر سند خودرو، نیروی انتظامی پس از شمارهگذاری، کارتی مجزا حاوی تمامی اطلاعات ضروری که در سند نیز قید شده، در اختیار مالک خودرو قرار داده است تا بهعنوان مدرک شناسایی همواره در زمان استفاده از خودرو در اختیار داشته باشد. از خرداد ۹۵ کارتهای خودروی هوشمند جایگزین کارتهای قدیمی شدهاند. این کارتهای جدید قابلیت ذخیرهی اطلاعاتی مانند: درج معاینه فنی، مشخصات قطعات خودرو برای جلوگیری از سرقت و سوابق تخلفات و شکایات وسیله نقلیه دارند.
سند و کارت جدید خودرو، پس از اتمام مراحل شمارهگذاری از طریق پست به آدرس منزل خریدار خودرو ارسال میشود.
نقل و انتقال خودرو و شمارهگذاری
پس از تنظیم قرارداد میان فروشنده و خریدار، اولین قدم در جهت رسمی کردن معاملهی انجامشده آن است که پیش از مراجعه به دفترخانهی اسناد رسمی، هر دو طرف به همراه خودرو به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنند و در آنجا با ارائهی مدارک لازم، نسبت به فک پلاک قبلی خودرو اقدام و با دریافت پلاک جدید برای خریدار، آن را روی خودرو نصب کنند. اگر یکی از دو طرف معامله به هر دلیلی نخواهد یا نتواند دیگری را جهت تعویض پلاک همراهی کند، باید با حضور در دفاتر اسناد رسمی، تقاضای تنظیم وکالتنامه جهت تعویض پلاک کند. در این زمینه دو نوع وکالت قابل تنظیم است که متناسب با نظر فروشنده انتخاب میشود:
- وکالتنامه کاری و تعویض پلاک: خریدار با در اختیار داشتن این وکالتنامه که فروشندهی خودرو آن را امضا کرده است؛ به مراکز تعویض پلاک مراجعه میکند و بدون نیاز به حضور وی، تمامی مراحل فک و دریافت پلاک جدید را بهتنهایی انجام میدهد؛ اما جهت نقل و انتقال نهایی خودرو در دفاتر اسناد رسمی، فروشنده نیز باید حضور یابد و خریدار بدون حضور فروشنده و بهصرف داشتن این وکالت، قادر به انتقال نهایی سند نخواهد بود.
- تنظیم وکالت فروش خودرو: در این شرایط خریدار بهعنوان وکیل فروشنده، تمامی مراحل نقل و انتقال از تعویض پلاک تا حضور در دفترخانه و دریافت سند قطعی جدید را بدون نیاز به حضور فروشنده انجام میدهد.
خریدار به همراه فروشنده یا با در اختیار داشتن وکالتنامه از طرف وی به همراه خودرو به مراکز تعیینشده توسط نیروی انتظامی مراجعه میکند و درخواست فک پلاک قدیمی و صدور پلاک جدید را میدهد.
مدارک لازم جهت شمارهگذاری خودروهای داخلی
- حضور دو طرف معامله (خريدار، فروشنده يا نماينده قانونی آنها) به همراه خودرو
- اصل مدارک احراز هویت فروشنده و خريدار (اصل شناسنامه جدید یا کارت ملی هوشمند)
- اصل سند مالكيت خودرو صادرشده توسط پليس راهور ناجا
- اصل سند فروش كارخانه سازنده (توليد داخل)
- اصل كارت شناسايی خودرو
- ارائه گواهی عدم خلافی
- مدارك احراز سكونت خريدار
- بیمه شخص ثالث
- واريز هزينه نقل و انتقال خودرو به خزانهداری كل، نزد بانك ملی ایران
- پرداخت هزينه پستی جهت ارسال كارت مشخصات خودرو
شرایط و مدارک احراز سکونت
بنا به اطلاعات مندرج در سایت پلیس راهور، جهت احراز محل سکونت، خریدار خودرو باید در زمان حضور در مراکز شمارهگذاری، یکی از مدارک زیر را به جهت اثبات آدرس محل سکونت اعلامی به همراه داشته باشد:
- سند مالکیت منزل مسکونی به نام مالک وسیله نقلیه به همراه یک فیش (آب، برق یا گاز)
- سند اجاره منزل مسکونی به نام مالک وسیله نقلیه همراه با کد رهگیری از سامانه املاک و مستغلات کشور
- جواز کسب معتبر به همراه یک فیش (آب، برق یا گاز)
- سند مالکیت واحد مسکونی به نام همسر مالک وسیله نقلیه به همراه یک فیش (آب، برق یا گاز)
- سند (استیجاری - ملکی) به نام پدر یا مادر در صورت سکونت مالک در منزل والدین
- گواهی اشتغال به تحصیل فرزندان همراه با تأییدیهی آموزش و پرورش منطقه با ذکر آدرس محل سکونت والدین
- دفترچه بیمه تأمین اجتماعی معتبر مربوط به شهرستان محل اخذ کد پلاک
- اصل فیش آب، برق یا گاز به نام متقاضی و به تاریخ روز (بهعنوان مدارک تکمیلی)
- تأییدیه ممهور به مهر شورای محل یا روستا مطابق محل صدور شناسنامه
- مدرک معتبر مربوط به منزل مسکونی در زمینهای اوقافی، روستایی که به تأیید شورای اسلامی محل رسیده باشد.
- نامههای رسمی از ادارات عشایر و امور روستایی سازمان جهاد کشاورزی (عشایر)
- گواهی اشتعال به خدمت ویژه کارکنان دولت و نیروهای مسلح همراه با تأییدیه واحد مربوطه همراه با ذکر آدرس محل سکونت کارکنان
- شرکتها، سازمانها و کارخانجات، بر اساس اساسنامه و روزنامههای رسمی که حداکثر دو سال از تاریخ ثبت روزنامه نگذشته باشد و همچنین بر اساس شهرستان محل ثبت شرکت با ذکر آدرس دقیق محل فعالیت
- در رابطه با شرکتها، سازمانها و کارخانجاتی که دارای شعبه یا دفاتر در سایر شهرستانها (بهغیراز شهری که سازمان، کارخانه یا شرکت در آنجا به ثبت رسیده است) باشند، باید بر اساس مندرجات اساسنامه و روزنامه رسمی آنها با ذکر آدرس دقیق محل شعبه پس از تأیید توسط اداره ثبت شرکتهای شهر مد نظر، اقدام شود.
مدارک لازم جهت شمارهگذاری خودروهای وارداتی
جهت دریافت پلاک خودروهای وارداتی، علاوه بر مدارک اشارهشده در قسمت قبل موارد زیر نیز باید در زمان حضور در مراکز شمارهگذاری توسط خریدار به کارشناسان مرکز ارائه شود.
- ارائه کاردکس برای خودروهایی که توسط شرکتهای مجاز وارد شدهاند
- ارائه اسناد گمرکی (پروانه گمرکی یا گواهینامه گمرکی)
- پرداخت دیون دولتی (عوارض گمرکی - شهرداری - دارایی)
- بیمه شخص ثالث
مراحل نقل و انتقال خودرو در مراکز شمارهگذاری
جهت نقل و انتقال خودرو در مراکز شمارهگذاری، باید ابتدا فک پلاک فعلی خودرو انجام شود و سپس پلاک جدید صادر و روی خودرو نصب شود. مراحل این کار از لحظهی ورود به محل را میتوان در ۱۲ مرحله و به شرح زیر بیان کرد.
- دریافت قبض ورودی پارکینگ (زمان ورود به مرکز)
- مراجعه به اطلاعات و نوبتدهی و تعیین دفتر خدمات دولت الکترونیک
- مراجعه به غرفه یا دفتر تعیینشده و ارائه مدارک لازم و بررسی مدارک متقاضیان توسط کارشناس حقوقی
- اخذ فرم بازدید فنی خودرو از دفتر تعیینشده
- بازدید فنی خودرو توسط کارشناس مرکز (تأیید اصالت خودرو)
- ارائه گواهی عدم خلافی در صورت داشتن تخلف
- پرداخت وجه پلاک برابر تعرفه و واریز به حساب خزانه نزد بانک ملی
- مراجعه به دفتر مربوطه جهت دریافت تأییدیه نقل و انتقال و سند مالکیت خودرو
- مراجعه به محل مربوطه جهت فک پلاک خودرو
- مراجعه به انبار پلاک و تحویل پلاک قدیم و اخذ پلاک جدید
- مراجعه به محل نصب جهت نصب پلاک جدید
- مراجعه به در خروج با ارائه قبض ورود به پارکینگ و خروج از مرکز
مدارک لازم جهت صدور المثنی کارت، سند و پلاک خودرو
در صورتی که مدارک اصلی خودرو یعنی کارت مشخصات و برگ سبز خودرو و همچنین پلاک خودرو، مفقود شود یا به سرقت رود؛ مالک خودرو باید در کمترین زمان ممکن نسبت به دریافت المثنی اقدام کند. مدارک لازم جهت درخواست صدور المثنی متناسب با نوع مدرک، در جدول زیر قابل مشاهده است.
مدارک مورد نیاز | نوع خدمت | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
صدور کارت المثنی مشخصات خودرو | صدور برگ سبز المثنی مالکیت خودرو | صدور پلاک در صورت مفقودی یا سرقت پلاک خودرو | تعویض پلاک در صورت مخدوش شدن پلاک خودرو | صدور المثنی تأییدیه نقل و انتقال خودرو | درخواست اصلاح مشخصات خودرو | درخواست تغییر آدرس محل سکونت از شهری به شهر دیگر | |
حضور مالک یا نماینده قانونی وی به همراه خودرو | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ |
اصل مدارک شناسایی معتبر (شناسنامه و کارت ملی) | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ |
اصل سند فروش کارخانه سازنده (تولید داخل) | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ |
اصل سند مالکیت خودرو صادرشده توسط پلیس راهور ناجا | ✔️ | ❌ | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ |
اصل کارت مشخصات خودرو | ❌ | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ |
ارائه گواهی عدم خلافی | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ |
مدارک احراز سکونت مالک در آدرس اعلامی | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ |
واریز هزینه تعیینشده جهت صدور مدرک درخواستی | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ |
پرداخت هزینه پستی جهت ارسال مدرک صادره | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ❌ | ❌ | ✔️ | ✔️ |
مراجعه به کلانتری و اعلام مفقودی یا سرقت | ❌ | ❌ |
✔️ |
❌ | ❌ | ❌ | ❌ |
ذکر برخی نکات در مورد خدمات یادشده ضروری است.
- چنانچه اطلاعات و مشخصات خودرو توسط کارکنان مرکز تعویض پلاک یا شمارهگذاری بهاشتباه درج شده باشد؛ مراجعهکننده وجهی را جهت دریافت خدمات در جهت اصلاح مشخصات خودرو پرداخت نخواهد کرد.
- تعرفه خدمات متناسب با نوع خدمت درخواستی متفاوت است که مبلغ مربوطه باید به حساب خزانه بانک مرکزی نزد بانک ملی ایران به شماره حساب ۰۲۶۷۰۰۶۷۰۰۰۰۷ واریز شود. تنها در مورد صدور المثنی تأییدیه نقل و انتقال خودرو، هزینه خدمات باید به شماره حساب ۰۱۰۰۸۰۱۴۲۶۰۰۴، به نام بنیاد تعاون ناجا نزد بانک ملی ایران، شعبه سعادتآباد تهران واریز شود.
- در صورت مفقودی سند مالکیت خودرو یا همان برگ سبز، باید ۱۰ روز پیش از اقدام و مراجعه جهت درخواست صدور المثنی، یک نوبت آگهی مبنی بر فقدان شناسنامه مالکیت خودرو در روزنامههای کثیرالانتشار توسط مالک، درج شود. در زمان مراجعه، علاوه بر مدارک اشارهشده در جدول فوق، این آگهی نیز باید تحویل کارکنان مرکز شمارهگذاری شود.
آدرس مراکز تعویض پلاک تهران بزرگ
در جدول زیر آدرس و شماره تماس مراکز شمارهگذاری تهران بزرگ را میتوانید مشاهده کنید. کلیه مراکز تعویض پلاک در شهر تهران، از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷:۰۰ لغایت ۱۴:۳۰ و پنجشنبه ۷:۰۰ الی ۱۲:۰۰ آماده ارائهی خدمت به مراجعین هستند. در شهرستانها نیز ساعات کار این مراکز، شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷:۰۰ لغایت ۱۴:۰۰ و پنجشنبه ۷:۰۰ الی ۱۲:۰۰ تعیین شده است.
نام مرکز | آدرس | شماره تماس |
---|---|---|
میثم | کیلومتر ۱۷ جاده مخصوص کرج، خیابان داروپخش، خیابان روزدارو | ۴۴۹۸۶۰۰۰-۱۱ - ۴۴۹۹۱۸۵۶ |
خاوران | تهران، کیلومتر ۱۰ جاده خاوران مقابل سهراه خاورشهر | ۳۳۸۵۱۳۳۲ - ۳۵۰۴۴۱۲۱ |
الغدیر | یافت آباد، بلوار الغدیر، خیابان حسینی، روبروی بیمارستان شهدای یافت آباد | ۶۶۱۳۳۶۹۳ |
اتحاد | تهرانپارس - حکیمیه - خیابان اتحاد - اتحاد ۵ | ۷۷۳۹۳۰۳۰ - ۷۷۱۲۴۳۵۸ |
چیتگر | کیلومتر ۱۲ بزرگراه شهید لشگری (جاده مخصوص تهران کرج) | ۴۴۹۰۱۹۲۹ |
یادگار امام (ویژه موتورسیکلت) | اتوبان یادگار امام (ره) - خیابان زنجان شمالی - جنب ستاد ترخیص خودرو | ۶۶۵۵۴۶۲۲ - ۶۶۲۵۶۷۲۹ - ۶۶۵۱۶۸۱۸ |
خلیج فارس (ویژه موتورسیکلت) | کیلومتر۷ جاده قدیم کرج- خیابان خلیج - بلوار رهنما | ۶۶۲۶۰۲۶۲ - ۶۶۲۰۹۷۴۳ |
آدرس مراکز تعویض پلاک شهرستانها
آدرس مراکز تعویض پلاک در سراسر کشور و به تفکیک استانها را میتوانید از طریق سایت مؤسسه راهگشا، وابسته به بنیاد تعاونی ناجا مشاهده کنید.
رهگیری وضعیت کارت مشخصات و برگ سبز مالکیت خودرو
مدارک مرتبط با انتقال خودرو در مراکز نیروی انتظامی از طریق پست برای مالک خودرو ارسال میشود. جهت رهگیری مرسولات سازمانی از جمله کارت مشخصات خودرو و برگ سبز صادره از طرف ناجا، میتوان با مراجعه به سایت اداره پست، بخش مرسولات سازمانی، از آخرین وضعیت مدارک درخواستی خود مطلع شد.
کارت و سند خودرو معمولا در بازهی زمانی مشخصی به مالک خودرو تحویل نمیشود؛ اما معمولا این روند بین ۱ هفته تا ۱ ماه بسته به شرایط، طول خواهد کشید. نکته اینکه ابتدا کارت مشخصات خودرو و سپس سند خودرو برای مالک ارسال میشود و بدین ترتیب این دو مدرک، با فاصله از یکدیگر به متقاضی تحویل خواهد شد.
طبق گزارشهای جدید، نهتنها پروژهی گوگل گلس متوقف نشده؛ بلکه گوگل در خفا در حال توسعهی نسخهی جدیدی از این عینک هوشمند است. به نظر میرسد این نسخه از گوگل گلس بهصورت محرمانه توسط کارکنان شرکتهایی همچونجنرال الکتریک، بوئینگ، DHL و فولکسواگن در دو سال گذشته مورد استفاده قرار گرفته است. یکی از نویسندگان وبسایت Backchannel در بازدیدی که از یک کارخانهی ساخت تراکتور در مینهسوتا داشته، استفادهی کارگران بخش مونتاژ از این عینکهای هوشمند را مشاهده کرده است.
عینکهای هوشمند مورد استفاده در کارخانهی تراکتورسازی مینهسوتا نقش یک ابزار را برای کارگران ایفا میکنند. یک پروسهی عادی در این کارخانه تقریبا ۷۰ دقیقه به طول میانجامد؛ این پروسه عموما به بخشهای ۳ تا ۵ دقیقهای تقسیم میشود. وقتی کارگر هر یک از این بخشها را آغاز میکند، این بخش و اطلاعات آن روی صفحهی کوچک عینک نمایش داده میشود و آیتمهای منو، گزینههایی مثل رفتن به مرحلهی بعد، گرفتن عکس، کمک خواستن و مواردی از این دست را در اختیار فرد میگذارند. با پایان یافتن هر بخش از یک پروسه، کارگر از طریق گفتن «Okay, Glass, Proceed» اتمام آن را به عینک اعلام میکند.
نسخهی جدید گوگل گلس چندین بهبود نسبت به مدل گذشتهی این عینک دارد؛ نسخهی قبلی یا همان اکسپلورر ادیشن، در سال ۲۰۱۳ در اختیار علاقهمندان قرار گرفت. گوگل فروش این نسخه از گوگل گلس به خریداران عادی را در سال ۲۰۱۵ متوقف کرد؛ با این وجود کسبوکارها همچنان قادر به خرید آن هستند. دلیل اصلی توقف فروش گوگل گلس، امکان فیلمبرداری مخفیانه توسط آن و نقض حریم خصوصی بود.
بهبودهای گوگل گلس جدید در یک نگاه:
- کلید دوربین وظیفهی سوئیچ آزادسازی برای جدا کردن گلس پاد (بخش الکترونیکی عینک) از بدنهی عینک را بر عهده دارد.
- گلس پاد را میتوان بهطور مستقیم به عینکهای ایمنی متصل کرد.
- عمر باتری افزایش یافته است.
- دوربین دستگاه نسبت به گذشته بهبود یافته و چراغی با نور قرمز برای نشان دادن ضبط ویدئو به آن اضافه شده است.
- پردازنده و وایفای سریعتر شده و امنیت آن افزایش یافته است
- طبق ادعای Backchannel، میتوان گلس پاد را با لنزهای طبی نیز استفاده کرد؛ شرکتهای بزرگ و مطرح سازندهی عینک در حال ساخت فریمهای سازگار با این محصول هستند.
گوگل ایکس (google x)، واحد تحقیق و توسعهی گوگل، وظیفهی تولید گوگل گلس انترپرایز ادیشن را بر عهده داشته است. یکی از مهمترین دلایلی که گوگل دست به ساخت نسخهی جدیدی از گوگل گلس زده، هک شدن عینکهای پیشین توسط شرکتهای مختلف برای اضافه کردن قابلیتهای جدید به آن است. به نظر میرسد گوگل با توسعهدهندگان برای ساخت نرمافزار ویژه برای کسبوکارها همکاری کرده است. شکی نیست که گوگل از کاربران این عینکهای جدید خواسته است استفاده از آن را مخفی نگه دارند. در پایان باید گفت گوگل گلس قادر به ایجاد تحول در بهرهوری نیروی کار است؛ بهطوری که نمایش بلادرنگ اطلاعات و آزاد بودن دستان فرد برای بهرهمندی از این ابزار، برگ برندهی آن به شمار میرود.
نظر شما در مورد عینکهای هوشمند چیست؟
با توجه به رشد تکنولوژی همچنین آلاینده های امواج الکترومغناطیس کارشناسان حوزه سلامت در تکاپوی شناسایی مضرات امواج برای بدن انسان و همچنین ارائه راهکارهایی کاربردی برای کاهش این ضررها هستند.
در دنیای تکنولوژی نمیتوان از ابرازهای بهروز برای پیشگیری از ابتلا به مضرات آن دوری کرد، پیشرفتهای لحظهای که در دنیای تکنولوژی رخ میهد، فناوریهای جدید ناخودآگاه زندگی همه افراد را در مسیر استفاده از ابزارهای فناوری قرار میدهد، به خصوص اینکه در آینده ای نزدیک، بهرهمندی از اینترنت اشیاء به طور کامل زندگی انسان را با اینگونه ابزارها احاطه میکند.
در کنار تمامی مزایایی که دنیای فناوری و محصولات آن برای رفاه در زندگی دارد معایب آن به خصوص تاثیر امواج بر سلامتی بدن نیز باید مورد توجه ویژه باشند، کارشناسان سلامت و متخصصات حوزه امواج به خوبی به این مضرات آگاهند و علاوه بر فرهنگ سازی در استفاده صحیح از ابزار تکنولوژی راهکارهای حفاظت از سلامت را نیز ارائه خواهند داد.
یکی از سوالات مهم و اساسی مطرح شده در حوزه سلامت امواج، شدت مضرات امواج وایفای و اینترنت موبایل است.
علی زینلی محقق و مخترع در زمینه عوارض امواج الکترومغناطیس و شیوه های ایمن سازی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در مورد میزان شدت آلودگی دستگاههای وایفای گفت: استفاده از اینترنت گوشی یا تبلت به صورت دیتا به مراتب آلودگی بیشتری از دستگاه وایفای دارد.
وی ادامه داد: علت آن است که تلفن همراه شما تبدیل به مودم تولید موج شده و با توجه به فاصله کم گوشی با بدن میتواند آسیب بیشتری وارد کند، این آسیبها به خصوص در نوزادان، کودکان و افرادی که در نزدیکی دستگاه هستند بیشتر خواهد بود.
این محقق با ارائه راهکاری ساده اعلام کرد: برای کاهش میزان شدت امواج برای کسانی که به صورت طولانی از اینترنت استفاده میکنند بهتر است از اتصال اینترنت به صورت کابل به دستگاه کامپیوتر و یا لپ تاپ استفاده کنند و یا مودم وایفای در دورترین محل فضای منزل قرارداده شود.
زینلی همچنین به محلهای نامناسب برای قراردادن مودم وایفای اشاره و تأکید کرد: محل خواب، فضای اتاق تلویزیون و محلهایی که بیشترین رفت و آمد و حضور در طول روز را دارند می تواند عوارض بیشتری را در بدن ایجاد نماید.
در ادامه تصاویر جالب از سیگنالهای امواج ساطع شده از دستگاه موبایل را ببینید.
محققان دریافتند: جنین میتواند تفاوت میان زبان مادری و یک زبان خارجی را از یک ماه قبل از تولد تشخیص دهد.
به نقل از دیلی میل، محققان دانشگاه مرکز پزشکی کانزاس در پژوهشی جدید دریافتند جنین در رحم مادر میتواند صداهایی نظیر گفتار را هر چند خفیف بشنود و تفاوت میان یک زبان خارجی را با زبان مادری تشخیص دهد.
با این که صداهایی که جنین میشنود، خفیف است؛ اما با این وجود میتواند ریتم و ضرباهنگ زبان را درک کند و بر همین اساس قادر به تمایز میان زبانهای خارجی با زبان مادری است.
دکتر "یوتاکو مینای"، استاد زبانشناسی و سرپرست گروه تحقیقاتی گفت: تحقیقات ما نشان میدهد توسعه زبان مادری در ذهن نوزاد خیلی زود آغاز میشود، تنها چند روز پس از تولد. نوزادان چند روز بعد از تولد به تفاوت در ریتم زبانها حساس هستند.
مطالعات اخیر این موضوع را با اندازهگیری تغییرات در رفتار نوزادان پس از تولد تایید کرده بود؛ به عنوان مثال با آزمایش چگونگی تغییر در روند مکیدن شیر از سینه مادر توسط نوزاد، هنگامی که گفتار از یک زبان به زبان دیگری با ریتم متفاوت از زبان قبلی تغییر میکرد.
همین باعث شد تا محققان راجع به این که آیا نوزاد قبل از تولد هم توانایی تمایز بخشیدن میان زبان مادری با دیگر زبانها را دارند یا خیر، کنجکاو شوند.
دکتر مینای افزود: جنین در رحم مادر میتواند تقریبا همه چیز را با صدای ضعیف بشنود و هیچ یک از آزمایشات قبلی از دستگاه دقیقی به نام "مگنتوکاردیوگرام" (MCG) که در آزمایشات ما مورد استفاده قرار گرفت، بهره نبرده بودند و در عوض از امواج فراصوت (سونوگرافی) برای این منظور استفاده شده بود.
"MCG" دستگاهی است که میدان مغناطیسی ایجاد شده توسط فعالیت الکتریکی قلب را اندازهگیری کرده و ضربان قلب، تنفس و دیگر فعالیتهای بدنی را ثبت میکند.
دکتر گاستافسون، عصب شناس و یکی دیگر از محققان دانشگاه کانزاس میگوید: مغز جنین به سرعت در حال توسعه و تشکیل شبکههای عصبی است، ضمن این که رحم یک مکان پر سر و صدا است.
جنین در رحم صدای ضربان قلب مادر و صدای سخن گفتن مادرش را به خوبی صدای رودههای وی میشنود. بخش شنوایی جنین بدون در معرض صدا قرار گرفتن و تحرک و فعالیت کافی، تکامل پیدا نخواهد کرد.
محققان 24 مادر که 8 ماهه باردار بودند را با "MCG" مورد بررسی قرار دادند. آنها یک بلندگوی دو زبانه داشتند که دو پخش کننده مختلف -یکی به زبان انگلیسی و دیگری به زبان ژاپنی- به طور پیوسته برای جنین پخش میشد. این دو زبان به دلیل تفاوت در ریتمهایشان انتخاب شدند.
محققان ابتدا گفتار انگلیسی را برای جنینها پخش کردند، سپس گفتار ژاپنی برای آنها پخش شد و مشاهده شد که میزان ضربان قلب جنین پس از شنیدن زبان غیر مادری (ژاپنی) تغییر کرد. در حالی که ضربان قلب جنینها وقتی به جای گفتار ژاپنی مجددا گفتار انگلیسی پخش شد، بدون تغییر بود.
با توجه به این که این دو گفتار توسط دو فرد مختلف قرائت شده بود، محققان احتمال دادند که شاید جنینها به تغییر صدای افراد واکنش نشان دادهاند و نه به تغییر زبان. بنابراین تصمیم به تکرار آزمایش در شرایطی که هر دو زبان را یک نفر قرائت کند، گرفتند. نتایج در آزمایش جدید با آزمایش قبلی یکسان بود و محققان دریافتند که جنین به تغییر زبان واکنش نشان میدهد.
این نتایج نشان میدهد که توسعه زبان به احتمال فراوان در داخل رحم آغاز میشود و جنین گوش خود را از یک ماه قبل از تولد با سیگنالهای گفتاری زبانی که در آینده صحبت خواهد کرد، تنظیم میکند.
اینها یافتههایی بسیار هیجان انگیز برای تحقیقات علمی پایه در مورد زبان است. همچنین این یافتهها قابلیت به کارگیری در زمینههای دیگر را نیز دارند.
48 سال در چنین روزی "نیل آرمسترانگ" و "باز آلدرین" آمریکایی در ماموریت مشهور آپولو 11 قدم بر سطح ماه نهادند.
"آپولو 11" ( Apollo 11) ماموریتی ازمأموریتهای پروژه آپولو است که منجر به فرود نخستین انسان بر روی کره ماه شد. در طی این ماموریت که توسط "سازمان فضایی آمریکا" (ناسا) سازماندهی شده بود، "نیل آرمسترانگ" (Neil Armstrong) و "باز آلدرین"(Buzz Aldrin) در ۲۰ ژوئیه ۱۹۶۹، ساعت ۲۰:۱۸ جهانی بر کره ماه فرود آمدند.
حدود ۶ ساعت بعد، آرمسترانگ در ۲۱ ژوئیه ساعت ۲:۵۶ جهانی بر ماه گام نهاد.
فضانورد سوم این ماموریت "مایکل کالینز" (Michael Collins)، به تنهایی در مدار ماه باقیماند تا ۱۵ ساعت دیگر دو فضانورد دیگر به او ملحق شدند. پس از ۸ روز زندگی در فضا، هر سه فضانورد به زمین بازگشتند.
این فضاپیما از مرکز فضایی کندی واقع در جزیره مریت، فلوریدا در ۱۶ ژوئیه به سمت کره ماه پرتاب شد. این ماموریت پنجمین ماموریت حامل انسان آپولو بود. آپولو ۱۱ از سه بخش تشکیل میشد؛ بخش اول گردونه فرماندهی کلمبیا که با سه فضانورد بر زمین فرود آمد. گردونه سرویس که شامل نیروی محرک، برق، اکسیژن و آب میشد. گردونه ماهنشین عقاب که همراه آرمسترانگ و آلدرین بر ماه فرود آمد.
آپولو ۱۱ جلوی موشک "ساترن 5" (Saturn 5) نصب شده بود و پس از فرار از جاذبه زمین به همراه فضانوردان از موشک جدا شد و سه روز برای ورود به مدار ماه در راه بود. پس از ورود به مدار ماه، آرمسترانگ و آلدرین به ماهنشین نقل مکان کردند و در دریای آسایش فرود آمدند.
دریای آسایش نام یکی از دریاوارهای کره ماه است. این دریاوار در حوضه آسایش در سطح ماه واقع شدهاست. مواد درون این دریاوار از بازالت مربوط به سنین میانی تا جوان در دوره رگباری بالا تشکیل شده است.
دریای آسایش نسبت به بقیه سطح ماه رنگی آبیفامتر دارد. هنگامی که عکسهای متعدد از آن بخش پردازش و واضح شود، این رنگ در آنها دیده میشود. رنگ آبیتر این دریاوار را به خاطر وجود فلز بیشتر در خاک و سنگ بازالتی آن دانستهاند.
فضانوردان در مجموع حدود ۲ ساعت در ماه پیادهروی کردند. آنها پس از بلندشدن از کره ماه به گردونه فرماندهی که کالینز در آن قرار داشت، ملحق شدند و ماهنشین را در فضا رها کردند. سرانجام آپولو ۱۱ در ۲۴ ژوئیه به زمین بازگشت و در اقیانوس آرام فرود آمد.
هنگامی که آرمسترانگ از فضاپیما پایین آمد و بر ماه گام نهاد، فیلمش به صورت زنده در تلویزیونهای سراسر جهان پخش شد.
آرمسترانگ پس از گام نهادن در ماه جملهای بسیار معروف به زبان میآورد: «این گامی کوچک برای یک انسان و جهشی بزرگ برای بشریت است.» آپولو ۱۱ آرمان ملی "جان اف. کندی"، رئیس جمهور آمریکا در سال ۱۹۶۱ را برآورده کرد.
نیل آرمسترانگ و باز آلدرین توانستند در ۲۰ ژوئیه ۱۹۶۹ به عنوان اولین انسانها بر روی کره ماه فرود بیایند و در آن قدم بزنند. با این مأموریت، راه برای فتح کره ماه توسط سایر سفینهها باز شد. آپولو ۱۱ در ساعت ۱۳:۳۲:۰۰ شانزدهم ژوئیه ۱۹۶۹ از پایگاه فضایی کندی واقع در فلوریدا توسط موشک ساترن 5 به فضا پرتاب شد. چهار روز بعد در ساعت ۲۰:۱۷:۴۰ سفینه بر روی ماه نشست. اما به محض آنکه آپولو ۱۱ روی سطح ماه فرود آمد، قبل از همه چیز، فضانوردها سفینه را آماده ترک ماه کردند، زیرا برای آنها مشخص نبود که چه اتفاقی ممکن بود در آنجا رخ بدهد.
هدف فضاپیمای آپولو ۱۱، فرود بر نقطهای خاص و ایمن از ماه بود. سه دقیقه مانده به فرود روی ماه، سفینه به درون چالههای فضایی افتاد و مثل توپ در فضا رها بود و به سرعت به سوی ماه میرفت. زنگهای خطر به صدا درآمده بودند و کامپیوترها مدام هشدار میدادند که نمیتوانند این همه اطلاعات را پردازش کنند. سوخت سفینه هم تقریباً داشت تمام میشد.
آرمسترانگ با نگاه به سطح ماه دریافت که آنها مستقیم به سوی تختهسنگها میروند. اگر فضانوردان کاری نمیکردند، مسافرتشان با یک انفجار بزرگ به پایان میرسید.
وی هدایت سفینه را از دست کامپیوتر خارج کرد و خودش هدایت سفینه را بر عهده گرفت. مسیر سفینه را عوض کرد، ولی فضایی که او برای فرود برگزیده بود، کاملاً از تختهسنگ بود. آرمسترانگ آخرین شانس خود را امتحان کرد و برای آخرین بار مسیر سفینه را عوض کرد. سرانجام فضایی صاف پدیدار شد. در کمتر از ۳۰ ثانیه مانده به فرود بر ماه، سفینه را خاموش کرد تا خودش فرود بیاید.
در تاریخ ۲۰ ژوئیه ۱۹۶۹، اولین فضاپیمای انسان در ساعت ۲۰:۱۷:۳۹ بر روی ماه فرود آمد.
پایههای فضاپیما، ۵ تا ۱۰ سانتیمتر در ماه فرو رفت. فضانوردان نیز تمام امکانات رفتن از ماه را آماده کردند تا اگر اتفاقی افتاد، به سرعت از ماه دور شوند.
بامداد فردای آن روز، یعنی ۲۱ ژوئیه، در ساعت ۰۲:۵۶:۱۵، آرمسترانگ بهعنوان فرمانده تیم، اولین کسی بود که از سفینه پیاده شد و بلافاصله به ضبط تصاویر پیاده شدن خود - درواقع جای پایش - در ماه مشغول شد.
بهگفته ناسا، ردپای آرمسترانگ تا مدتها بر سطح ماه باقی خواهد ماند. چرا که در سطح ماه هیچ بادی نمیوزد (به دلیل فقدان اتمسفر)، آبی جریان ندارد و فعالیت آتشفشانی به وقوع نمیپیوندد.
پس از آن "آلدرین" قدم به ماه گذاشت و آن دو مقداری از خاک و سنگهای موجود در سطح ماه (حدود ۲۲ کیلوگرم) را به عنوان نمونه، برای آوردن به زمین برداشتند.
فضاپیمای آپولو ۱۱ از دو بخش تشکیل شده بود:
گردونه فرماندهی «کلمبیا» که قرار بود در مداری دور ماه گردش کند. "مایکل کالینز" مسؤولیت هدایت این بخش را به عهده داشت و در طول ماموریت در مدار ماه باقیماند.
گردونه ماهنشین «عقاب» که شامل کپسول ماهنشین و سختافزار مخصوص فرود روی ماه بود. نیل آرمسترانگ و باز آلدرین با این بخش روی ماه فرود آمدند.
دو فضانورد به علت عدم شناخت و محدودیتهایی که داشتند، همان روز ساعت ۱۷:۵۴:۰۱ سطح ماه را ترک کرده، پس از اتصال مجدد به بخش فرمان «کلمبیا» به سمت زمین برگشتند.
فضانوردان در مجموع حدود ۲۱ ساعت و نیم روی سطح ماه بودند. آزمایشهایی که بعداً روی نمونه سنگهای آورده شده انجام شد، نشان داد که این سنگها عمری بیش از ۷٫۳ میلیارد سال زمینی دارند.
فضانوردان علاوه بر جمعآوری خاک و سنگ از سطح کره ماه، آزمایشهایی را نیز انجام دادند که از مهمترین آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
آزمایشهای مقاومت مصالح، برای شناخت بیشتر خصوصیات فیزیکی مواد سطح کره ماه
آزمایشهای زلزلهنگاری برای بررسی اعماق سطح کره ماه
تعیین فاصله میان ماه و زمین با کمک لیزر
آزمایشهایی روی گرد و غبار سطح ماه
این ماموریت در واقع پاسخی به دستاورد شوروی برای ارسال اولین انسان به مدار زمین یعنی "یوری گاگارین"(Yuri Gagarin) بود.
پایگاه خبری کانورسیشن، گزارشی را درباره پروفسور مریم میرزاخانی به قلم مهردخت پورندار منتشر کرد.
به نقل از کانورسیشن، مریم میرزاخانی، پروفسور ریاضیات و تنها زن دارنده مدال معتبر فیلدز در این رشته، روز 14 ژوئیه در سن 40 سالگی درگذشت.
ظرف اندک ساعاتی نام او هم به فارسی (#مریم میرزاخانی) و هم به انگلیسی(#maryammirzakhani) به موضوعات مهم توئیتر و فیسبوک تبدیل شدند و آژانسهای مهم خبری دنیا خبر درگذشتش را پوشش دادند و گزارشهای زیادی درباره دستاوردهای این دانشمند منتشر کردند.
غم و اندوه از دست رفتن این نابغه ریاضی به ویژه برای نسلی از دانشگاهیان جوان همچون نگارنده سخت است، چون ما همیشه مریم را به عنوان یک الگو تصور کردهایم، الگویی که به ارائه تعریفی دوباره از جایگاه زنان در علم و به ویژه ریاضیات کمک کرد.
نکته جالب این بود که مریم همیشه تلاش میکرد از قرار گرفتن در کانون توجه رسانهها اجتناب کند. به رغم این واقعیت که او تنها زنی بود که به چنین جایگاهی در دنیای ریاضیات دست یافته بود و فاتح مدالی بود که از آن به عنوان جایزه نوبل ریاضیات یاد میشود، سادگی و تواضعش زبانزد همه آنهایی بود که او را میشناختند.
متاسفانه، من شخصا شانس ملاقات کردن مریم را نداشتم، اما مانند بسیاری از همدورهایهای ایرانیام در دانشگاههای مختلف، او را الگویی به عنوان اثبات این موضوع میدانستم که جهان پذیرای انسانها و دستاوردهای علمیشان است، صرف نظر از رنگ پوست، ملیت یا مذهبشان.
از آنجا که مردم سراسر دنیا در اندوه از دست دادن این ریاضیدان با استعداد داغدارند، زندگی مریم الهامبخش دختران و پسران جوان در تمامی جنبههای زندگیشان است.
پیشرفتهای مداوم یک نابغه سختکوش
بهرغم ظاهر آرام و لبخند گرمش، مریم مانند یک "مبارز" بود. او ابتدا میخواست نویسنده شود و عشق او به نویسندگی حتی در طول تحصیلش در دبیرستان هرگز کمرنگ نشد، با این حال، این نابغه لذت بزرگتر را در حل کردن مسائل ریاضی یافت. به عنوان یک دانشآموز، مریم اولین عضو تیم ملی ایران بود که در مسابقات بینالمللی المپیاد شرکت کرد و دو سال پیاپی دو مدال طلا را از آن خود کرد؛ دستاوردی که هنوز هم یک رکورد به شمار میآید.
مریم مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه صنعتیشریف ایران و پس از آن مدرک دکترایش را از دانشگاه هاروارد دریافت کرد. در سال 2014، او نخستین زن دارنده مدال فیلدز لقب گرفت و این افتخار را برای تلاشهایش در هندسه هذلولی از آن خود کرد.
مطالعات این دانشمند روی سطوح انحنادار مانند کرهها یا شکلهای دونات و چگونگی درک ویژگیهای آنها متمرکز بود. دستاوردهای او کاربردهای زیادی در رشتههای دیگر علوم از جمله حوزه نظریههای کوانتومی، مهندسی و علم مواد دارند و میتوانند حتی بر نظریههایی تاثیر بگذارد، مبنی بر اینکه جهان چگونه شکل گرفت.
مریم، فروتنانه موفقیتهایش را به تلاش زیاد و صبر نسبت میداد و میگفت: "زیبابی ریاضیات فقط خودش را به مریدان صبورترش نشان میدهد."
متاسفانه، وقتی او به دریافت مدال فیلدز مفتخر گشت، با آخرین چالش خود یعنی سرطان سینه دست و پنجه نرم میکرد؛ بیماری که سرانجام او را از پا در آورد.
آنچه او بود و نه صرفا آنچه انجام داد، مهم است
دستاوردهای مریم در رشته ریاضیات تا سالیان مدید به یادگار خواهد ماند، اما آنچه مهم است میراث او به عنوان یک الگوست. مریم یک ایرانی، یک زن و یک مهاجر به ایالات متحده بود و متاسفانه این سه واژه در تعدادی از کشورهای غربی به خصوص آمریکا و با طرح پیشنهادی ترامپ درباره ممنوعیت مهاجرت به این کشور، خط قرمز به شمار میآیند.
با این حال، استعداد مریم در ایران رشد کرد و بعدها ثمر داد و مریم بالاتر از تمامی برچسبهای افراد و قضاوتهایشان درباره دیگران است.
افسانه مریم پس از مرگ زودهنگامش همچنان خواهد ماند، اما ذکر این نکته لازم است که مطابق مطالعات جمعیتشناختی انجمن ریاضیات آمریکا در سال 2015 درباره 213 گروه ریاضی در دانشگاههای امریکا، هنوز فقط 20 درصد هیات علمی تمام وقت ریاضی در دانشگاههای آمریکا زن هستند.
تحقیقات نشان میدهد الگوهایی مانند مریم میتوانند بر درک افراد حاضر در مشاغل ریاضی، مهندسی، علم و فناوری تاثیر بگذارد. درست مانند "ماری کوری" و "جین گودال"، بانوی دانشمند انگلیسی، که مردم آنها را به عنوان پیشگامان عرصه علم میدانند، نام "مریم میرزاخانی" هم به عنوان یک نابغه ریاضیدان در تاریخ خواهد ماند.
زین ماتمى که چشم ملائک ز خون تر است
گویا عزاى صادق آل پیغمبرست
شهادت جانسوز رئیس مذهب شیعه امام جعفر صادق علیه السلام تسلیت باد.
امشب شب شهادت صادق آلپيامبر است؛ شبي كه خورشيد مدينه دانش، چهره فروزانِ اهل بيت و وارثِ علومِ رسالت، در ظلمتكده دورانِ منصور، به خونِ دل نشست.
شهادت امام صادق (ع)، مرد آسماني مدينه، چشمه جود و سخاوت، كوه حلم و بردباري، تجسم اخلاص و صبر و درياي عميق علوم لدني بر پيروان آن حضرت تسليت باد!
«مدينه» همچنان مظلوم است و ... «بقيع» مظلوم تر! رنجنامه نانوشته شيعه، بر خاك و سنگ مزار صادق آلپيامبر ، گوياتر از هر زمان به شِكْوه و شهادت ايستاده است.
سبز آمدى، سرخ رفتى، حال آنكه سپيد سپيد زيستى و صداقت، تنها واژهاى است كه برازنده نام توست. تو از زلالى آينه، هر آينه فراترى.
در تو كرامت باران موج مىزند. با تلاوت قرآن هم آغوشى و دستهايت، مونس آسمان مدينهاند
65سال، عاشقانه زيستى و 34 سال را صادقانه امامت كردى تا پر پر دانههاى نجابتت به انگور زهرآلود منصور آغشته شد.
اى ششمين ستاره تابناك امامت و ولايت، صادق آل محمد (صلى الله عليه و آله و سلّم)! نامت را با افتخار به دلهاى غريبمان مىسپاريم تا يادت آرام بخش سينههاى بىتابمان باشد.
سرمایه امروز بقیع، اشک است و اشک. مدینه، جهان را از شیون اکنون خود پر کرده است. امروز بقیع در لباس سوگ، چکیده اشکهای غربت شیعیان است و دانش،
بحارالانوار اشکی است که به تمامی برگهای زرین احادیث، تسلیت میگوید.
صادق که اساس دین ازاو شد معمور
بودند ملایک پی امرش مامور
آخر ز جفا، ناصر احکام خدا
مسموم شد از ظلم و جفای منصور
ای ششم پیشوای اهل ولا
خلق را رهبری به دین هدی
پای تا سر خدانمایی تو
هم ز سر تا بپای صدق و صفا
زهر منصور زد شرر به دلت
آب شد پیکرت ز زهر جفا
خون شد از داغ تو دل شیعه
عالم از ماتم تو غرق عزا
امام صادق علیه السلام: کسی که دوست دارد بداند آیا نمازش پذیرفته شده یا نه ، با تامل بنگرد که آیا نمازش او را از فحشا و منکر باز داشته؟
پس به اندازه ای که او را بازداشته از او پذیرفته می شود.
بنال ای دل که در نای زمان، فریاد را کشتند
بهین آموز گار مکتب ارشاد را کشتند
اساتید جهان باید به سوگ علم بنشینند
که در دانشگه هستی، بزرگ استاد را کشتند
امام صادق(علیه السلام):
مایه ی زینت ما باشید، نه مایه عیب ما.
الا ای لاله ی خوشبو، عزیز آل پیغمبر
که بهر دین و قرآنت چنین گردیده ای پرپر
شده زین غم، گل خاتم، مدینه غرق در ماتم
دوصد لعنت به آنکس باد که مسمومت نمود از زهر
جان عاشقان و شیفتگان تو، در آتشی از ماتم میسوزد و شرارهاش دنیا را میسوزاند. هقهق گریه، رخصت تسلیتگویی نمیدهد و طاقت شانهها را میگیرد.
سلام من به مدينه ، به غربت صادق
سلام من به بقيع و به تربت صادق
سلام من به مدينه ، به آستان بقيع
سلام من به بقيع و کبوتران بقيع
سلام من به مزار مطهر صادق
که مثل ماه درخشد به آسمان بقيع
سلام من به تو اي ماه فاطمي بقيع
سلام من به تو اي ياس هاشمي بقيع
.: Weblog Themes By Pichak :.