مرسدس بنز یکی از قدیمی ترین خودروسازان دنیاست. درواقع، خیلی ها کارل بنز را سازنده اولین خودرو حقیقی در سال 1886 می دانند و طبیعی است برترین ساخته های خودروسازی این چنین بزرگ، با پیشینه 131 ساله را که خلق خودروهای افسانه ای پرشماری را در کارنامه دارد، نمی توان به تنها 10 مورد محدود کرد؛ درست مثل این است که بخواهید 10 فیلم برتر تاریخ و یا 10 خواننده برتر تاریخ را انتخاب کنید. با این حال می توان این 10 مورد را جزء برترین ساخته های تاریخ مرسدس به حساب آورد.

10. Mercedes- Benz SL65 AMG Black Series (2008- 2011)

SL65 AMG هیولایی در لباس یک رودستر بود، مخصوصا با 1,003 نیوتن متر گشتاور بیشینه ای که از نیروگاه V12 تویین توربو 6,0 لیتری آ ام گ می گرفت. اما حد نهایی یک SL از نگاه مرسدس، نژاد بیشتر به خشم آمده ای بود که پس از SL65، با پسوند سری سیاه (Black Series) و البته اتاق کوپه بر پایه این رودستر سقف فلزی ارائه شد.
 
برترین ساخته های تاریخ مرسدس بنز 

در این نسخه، خروجی موتور از 604 اسب بخار SL65 به 661 اسب بخار ارتقا یافت و 250 واحد هم از کیلوگرم های وزنش کم شد تا در کنار پیکره ای پهن تر، کیت بدنه ای آیرودینامیک تر و اضافه شدن یک حالت دستی جدید و پاسخگوتر به گیربکس، شاهد خلق یک کوپه غول کُش باشیم. کامل کننده این اصلاحات عملکردمحور نیز کیت ترمزی با دیسک های بسیار قطور بود که در دل چرخ های پوشش یافته با تایرهای بسیار پهن جا شده بودند.
 


9. Mercedes- Benz 600 Pullman (1964)
 
برترین ساخته های تاریخ مرسدس بنز 

سال 1963، مرسدس سدان مجللی را با نام 600 معرفی کرد که در دو اتاق عادی و لانگ قابل خریداری بود و منظور از اتاق لانگ، لیموزین کشیده ای با پسوند پولمان است که دارای یک جفت صندلی اضافی، پشت به پشت صندلی های جلو و رو به صندلی های عقب هم بود. 600 پولمان به قدری بزرگ و سنگین وزن بود که مرسدس مجبور به ساخت موتور V8 6,3 لیتری جدیدی برای آن شد. اما بارزترین مشخصه این خودرو، بی شک سیستم هیدرولیکی بود که صندلی ها، درها، شیشه های جانبی و سانروف را کنترل می کرد. حتی امکان سفارش پولمان به صورت کانورتیبل هم بود.

شاید کمی عجیب باشد که یک خودرو مفهومی را در لیست برترین ساخته هایی که مرسدس تا به امروز به تولید رسانده، قرار می دهیم اما C111 سیک نماد برای مرسدس بنز است. این خودرو اسپرت، گُوه ای شکل که در اصل به عنوان مبنایی برای توسعه یک موتور دورانی برای ساخته های آتی مرسدس طراحی و مهندسی شد، بسیار متفاوت از مرسدس های هم دوره خود در اواخر دهه 1960 میلادی بود.
 
برترین ساخته های تاریخ مرسدس بنز 

دهه 1970 یا توسعه C111های مجهز به پیشرانه های متفاوت از نمونه معرفی شده در سال 1969 همراه بود و حتی سومین و چهارمین نمونه های C111، با پیشرانه های دیزل توسعه یافتند. C111 در سال های آتی توانست رکوردهای سرعت متعددی را جا به جا کند. مثل دستیابی به سرعت 403,78 کیلومتر در ساعت در سال 1979 با یک موتور V8 تویین تروبرو 500 اسب بخاری. C111 هرگز به تولید انبوه نرسید اما میراث و جایگاه نمادینش، مرسدس را تشویق به طراحی و توسعه مفهومی C112 سال 1991 کرد.
 


7. Mercedes- Benz 190E 2.5- 16 Evolution II (1990)

مرسدس بنز مدل 190E 2.5- 16 Evolution II را تنها با یک هدف خلق کرد آن هم شکست دادن BMW M3 در سری رقابت های DTM. این نژاد خاص از سدان کامپکت 190E مجهز به موتور 4 سیلندر 2.5 لیتری 16 سوپاپی بود که با همکاری کازورث مهندسی شده بود. به لطف 232 اسب بخار قدرت این نیروگاه کوچک 190E 2.5- 16 Evolution II بسیار سریع بود و این سریع بودن، از چهره تهاجمی اش هم پیدا بود.
 
برترین ساخته های تاریخ مرسدس بنز 

پسوند Evolution II نشان از کیت بدنه مخصوصی دارد که روی 190E 2.5-16 نصب شد و با بالچه عقبی حجیم، این مدل را از 190Eهای عادی کاملا متمایز ساخته بود. این کیت آیرودینامیک در کنار اعمال نیروی عمودی بیشتر روی بدنه برای حفظ چسبندگی به مسیر در سرعت های بالا، به کاهش ضریب پسا (مقاومت بدنه در برابر جریان هوای مقابل) در پیست نیز کمک می کرد.
 


6. Mercedes- Benz SLR McLaren Stirling Moss (2009)

چه چیزی می تواند بهتر از ابرخودرویی دلفریب با درهای پروانه ای باشد که با همکاری مرسدس بنز و مک لارن خلق شده؟ معلوم است ابرخودرویی الهام شده از 300SLR مسابقه ای مرسدس که سال 1955 با رانندگی سرِ استرلینگ ماس فاتح میله میلیا شد و در ادامه همین فصل، مرسدس را فاتح سری رقابت های جهانی خودروهای اسپرت کرد.
 
 برترین ساخته های تاریخ مرسدس بنز 

SLR McLaren Stirling Moss اگرچه فاقد سقف و حتی شیشه جلوست اما ابرخودرویی مجاز برای تردد در شهر و جاده است که در تیراژ محدود به تنها 750 دستگاه در سال 2009 به تولید رسید. در ضمن، مثل 300SLR کلاسیک، یک پوشش مجزا برای محفظه سرنشین کناری راننده آن در نظر گرفته شده. همچون دیگر SLRهای خاص، نیروبخش SLR McLaren Stirling Moss نیز نسخه 640 اسب بخاری نیروگاه V8 5.4 لیتری مجهز به سوپرشارژر مرسدس است که شتاب صفر تا 100 زیر 3.5 ثانیه و حداکثر سرعت 350 کیلومتر در ساعت به آن می دهد.
 


5. Mercedes- Benz SSK (1928- 1932)
 
 
برترین ساخته های تاریخ مرسدس بنز 

SSK را باید اولین خودرو به واقع اسپرت مرسدس بنز معرفی کرد که البته تعجبی هم ندارد چرا که توسط شخص فردیناند پورشه طراحی شده است. این ساخته مرسدس که برپایه اتاق کوچک تر شده رودستر S توسعه یافت و سریع تر و چالاک تر بود، از موتور 6 سیلندر 7.0 لیتری بسیار حجیمی نیرو می گرفت که متصل به سوپرشارژر و بسته به تنظیمات مختص هر نمونه تولیدی، بین 200 تا 300 اسب بخار قدرت داشت. این حجم قدرت، برای سال 1928، شگفت انگیز بود و همین، موفقیت های پی در پی در مسابقات اتومبیلرانی را برای SSK به همراه داشت. شگفت انگیزتر، توان تولید بیشینه گشتاوری فراتر از 678 نیوتن متر توسط این پیشرانه بود.
 


4. Mercedes- Benz 500E (1991- 1994)

بسیاری 500E را حد نهایی یک سدان اسپرت ساخت مرسدس بنز می دانند. این مدل که بر پایه سدان میدسایز مرسدس توسعه یافته، دارای محورهای پهن تری در جلو و عقب بوده، سوار بر یک فنربندی تقویت شده، از ترمزهای قدرتمندتری در چهار گوشه خود بهره می برد. نیروبخش آن نیز یکV8 5.0 لیتری بنزینی است که با 322 اسب بخار قدرت، توان تولید حداکثر گشتاوری معادل 480 نیوتن متر را دارد.
 
برترین ساخته های تاریخ مرسدس بنز 

اما آنچه که 500E را به واقع از دیگر ساخته های اواخر هزاره دوم مرسدس متمایز می ساخت، کیفیت ساخت آن بود. این محصول با همکاری مرسدس بنز و پورشه توسعه یافت و فرآیند تولید آن نیز توسط پورشه، آن هم به صورت دست ساز در فاصله سال های 1991 تا 1994 صورت گرفت. البته 500E تنها سریع نبود و در هیبت یک سدان لوکس، مجهز به تمامی فناوری ها و امکانات روز عصر خود نیز بود.
 


3. Benz Patent- Motorwagen (1886)
 
 
برترین ساخته های تاریخ مرسدس بنز 

این نه فقط یکی از مهم ترین خودروها در شجره نامه مرسدس بنز، بلکه یکی از مهم ترین خودروهای تاریخ است. بسیاری از صاحب نظران، این خودرو را که برای اولین بار سال 1886 معرفی شد، اولین اتومبیل حقیقی ساخت بشر می دانند. خودرو سه چرخ کارل بنز از موتور 1 لیتری تک سیلندری نیرو می گرفت که در قسمت عقب آن تعبیه شده بود و با دوسوم اسب بخار قدرت، محرک یکی از چرخ های عقب بود. کارل بنز در گذر سال ها به اصلاح و ارتقای این ایده خود ادامه داد و در نهایت، آن را به نقطه آغاز خودروساز موفقی که امروز با نشان ستاره سه پر شناخته می شود، تبدیل کرد.
 

 
2.Mercedes- Benz CLK GTR (1998- 1999)

در آغازین روزهای سری رقابت های اتومبیلرانی خودروهای اسپرت موسوم به FIA GT، خودروسازان برای شرکت در بالاترین کلاس رقابت ها یعنی GT1 مجبور بودند خودرویی مجاز برای تردد در شهر و جاده بر پایه مدل مسابقه ای خود ارائه دهند و این، خلق ابرخوردوهای تولید محدود ویرانگری هم چون CLK GTR در اواخر دهه 1990 میلادی را رقم زد.
 
برترین ساخته های تاریخ مرسدس بنز 

آ ام گ، بازوی اسپرتی ساز مرسدس، تنها 26 دستگاه CLK GTR مجاز برای تردد در شهر و جاده ساخت که شامل چند نمونه روباز نیز می شود. با وجود پیشوند CLK، این هیولای شهر و جاده غیر از یک سری جزییات طراحی، وجه اشتراکی با CLKهای کوپه عادی نداشت. نیروبخش آن نیز یک V12 6.9 لیتری 604 اسبی بود که توان تولید بیشینه گشتاوری معادل 776 نیوتن متر را داشت. CLK GTR ابرخودرویی کاملا آماده رِیس بود و امکانات رفاهی آنچنانی در خود نداشت. ارزش مادی این ابرخودرو که در زمان تولید نیز بسیار گران قیمت بود، هر روز بیشتر و بیشتر می شود به حدی که سال گذشته، یک نمونه با برچسب قیمت 2.7میلیون دلاری در آلمان به فروش گذاشته شد.
 


1. Mercedes- Benz 300 SL (1954- 1963)

برای هر خودروساز، نمادی وجود دارد و به سادگی می توان گفت 300 SL نماد حقیقی یک مرسدس بنز است. این خودرو اسپرت کلاسیک که در اتاق های کوپه  و رودستر در فاصله سال های 1954 تا 1963 به تولید رسید، به نوعی، الهام بخش هر سه ابرخودرو هزاره سوم مرسدس بنز یعنی SLS AMG، SLR McLaren و AMG GT بوده است.
 
برترین ساخته های تاریخ مرسدس بنز 

300 SL یک پکیج کامل بود، مخصوصا از منظر طراحی. در واقع، بدون اغراق این ساخته مرسدس بنز از هر زاویه دلفریب است و درهای گالوینگ نیز به این افسون بصری می افزایند. اما مهم تر این است که سال 1954، 300 SL یکی از سریع ترین خودروهای دنیا نیز بود 
212 اسب بخار قدرت پیشرانه 6 سیلندر 3.0 لیتری مرسدس، توان دستیابی به بیشینه سرعت 259 کیلومتر در ساعت را به این کوپه 1,089 کیلوگرمی می داد. در ضمن، طراحی کاملا عملکردمحور تمامی اجزا لقب خودرو مسابقه ای خیابان ها را به 300 SL داده بود.


تاريخ : یک شنبه 1 مرداد 1396برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

 

Eso_exo-700x432.jpg

رصدخانه فضایی کپلر به تازگی سیاره‌ای کشف کرده است که با سرعتی سرسام‌آور، هر چهار ساعت یکبار به دور ستاره میزبان خود می‌چرخد.

به نقل از یونیورس تودی، این سیاره که "EPIC 228813918 b" نام دارد از جنس سنگ بوده و هم‌اندازه زمین است.

این سیاره در فاصله 264 تا 355 سال نوری از زمین قرار دارد و به دور یک ستاره کوتوله سرخ در حال گردش است.

نکته جالب توجه در رابطه با این سیاره این است که نزدیک‌ترین زمان به رکورد کوتاه‌ترین زمان ممکن برای گردش به دور یک ستاره را دارد و یک دور گردش آن به دور ستاره میزبانش فقط چهار ساعت و 20 دقیقه به طول می‌انجامد. مقام اول در اختیار یک سیاره است که هر چهار ساعت و 16 دقیقه یک بار به دور ستاره خود می‌چرخد.

این تحقیق از سوی محققان "موسسه فناوری ماساچوست"(MIT) "موسسه فناوری کالیفرنیا"(Caltech)، دانشگاه تحقیقاتی توکیو و موسسه اخترفیزیک جزایر قناری انجام شده است.

تیم تحقیقاتی تاکید کرده‌اند که اطلاعات این سیاره فراخورشیدی از چندین منبع اطلاعاتی به دست آمده است و چندین تلسکوپ قدرتمند در سراسر جهان در این پروژه حضور داشته‌اند.

علاوه بر اطلاعات این تلسکوپ‌ها، از داده‌های مربوط به رصدخانه فضایی "کپلر"(Kepler) نیز استفاده شده است.

این رصدخانه تا به حال موفق به کشف 106 سیاره با دوره گردش کمتر از 24 ساعت شده است.

از نکات قابل توجه در رابه با این ستاره جرم بالای آن است که تقریبا 222 برابر زمین جرم دارد اما شعاع آن تقریبا با زمین هم‌اندازه است و این موضوع نشان می‌دهد که در ساختار آن عناصر فلزی سنگین درصد زیادی را به خود اختصاص داده‌اند.

دلیل دیگر اینکه کشف این سیاره به قابل توجه است این است که مطالعات محققان بر روی ترکیب سیاره می‌تواند در کمک به درک نحوه برخورد سیاره های منظومه شمسی مفید باشد.

با توجه به اهمیت ستاره‌های کوتوله سرخ در زمینه احتمال وجود حیات بیگانه در اطراف آنها محققان تلاش می‌کنند تا اطلاعات بیشتری از ساختار،  ویژگی‌ها و سیارات پیرامونی آنها به دست بیاورند.

نتایج این تحقیق به صورت آنلاین منتشر شده است.



تاريخ : یک شنبه 1 مرداد 1396برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

 

167994.jpg

یک چکم سبک جدید فضانوردی در ماموریت‌های فضایی توسط شرکت معروف سازنده البسه ورزشی طراحی شد.

 به نقل از لایوساینس، شرکت ریباک که تاکنون لباس‌های ورزشی برای زمینیان تولید کرده در حال حاضر طراحی برای چکمه فضانوردان ماموریت با فضاپیمای بوئینگ CST-100 Starliner و ایستگاه بین‌المللی فضایی در سال آینده را پیش رو دارد.

این چکمه که از جنس امبره سفید و آبی است با لباس آبی فضانوردان بوئینگ هماهنگ خواهد بود. جنس لباس و چکمه فضانوردان سبک، قابل انعطاف و راحت‌تر از نمونه‌های پیشین است.

دن هبسون مدیر نوآوری‌های این شرکت اظهار کرد: سفر فضایی آرزوی گروه ریباک بوده و همیشه برای افراد ما جالب است به همین دلیل طراحی محصولات فضایی خود را از طریق شرکت دیوید کلارک که فضاهای آبی بوئینگ را طراحی کرده آغاز کرده‌ایم.

شرکت ریباک نمونه اولیه این چکمه را که شامل فوم سبک و راحت است برای استفاده خدمه ایستگاه فضایی براساس نمونه‌ کفش ورزشی "ران فلوتراید"(Run Floatride) این شرکت طراحی کرده است.

وی در ادامه افزود: این چکمه فضایی شامل کشش لاستیکی مناسب، فوم شناور و فوم تثبیتی در بالای آن است و در نتیجه فضانوردان با پوشیدن این چکمه به راحتی حرکت خواهند کرد.

این چکمه‌ها مناسب فضانوردان است و مثل دستکش‌های مخصوص آنان ساخته شده است. در داخل آنها مش مخصوص وجود دارد که تا نقطه خاصی کشیده شده و سپس قفل می‌شود و در نتیجه مناسب استفاده هر کاربر خواهد بود.

لباس و چکمه جدید طراحی شده برای ماموریت‌های آینده خدمه بوئینگ موجب راحتی بیشتر فضانوردان در ماموریت‌های فضایی خواهد شد.



تاريخ : یک شنبه 1 مرداد 1396برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

 

ماژول فضانوردان

شرکت لاکهید مارتین مسئولیت تبدیل کابین باربری شاتل بازنشسته را به ماژول آزمایشی زندگی انسان در فضا و در ابعاد واقعی بر عهده گرفت.

 به نقل از نیواطلس، فرایند ساخت ماژول آزمایشی از قطعات شاتل بازنشسته در مرکز تحقیقات فضایی کندی در فلوریدا آغاز شده است. هدف از ساخت این ماژول آزمایش وضعیت کنترل خودکار سیستم کنترل رایانه‌ای در شرایطی است که همه فضانوردان در خارج از سفینه مشغول فعالیت هستند.

ماژول اقامت فضانوردان پروژه تحقیقاتی جدید سازمان ناسا است که با هدف تامین شرایط زندگی در فضا، در مدار بین ماه و زمین مستقر خواهد شد.

در آینده نه چندان دور برای سفر به ماه و مریخ علاوه بر ایستگاه فضایی بین‌المللی، یک ماژول سرنشین‌دار نیز برای استقرار در فاصله بین ماه و زمین ساخته خواهد شد.

سخنگوی شرکت لاکهید مارتین در مورد برخی از جزئیات این قرارداد عنوان کرد: این قرارداد با هدف تبدیل یکی از ماژول‌های تحویل بار به ایستگاه فضایی بین‌المللی به ماژول آزمایشی اقامت انسان در مدار بین ماه و زمین تنظیم شده است.

وی در ادامه افزود: ماژول باربری شاتل برای کاهش هزینه‌های ساخت و آزمایش انتخاب شده است و این انتخاب هوشمندانه زمان ساخت را از چند سال به تنها 18 ماه کاهش خواهد داد.



تاريخ : یک شنبه 1 مرداد 1396برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

 

شکارچی امواج گرانشی

ماهواره شکارکننده امواج گرانشی کیهان متعلق به آژانس فضایی اروپا هفته گذشته غیرفعال شد.

به نقل از گیزمگ، سامانه LISA Pathfinder ، 16 ماه پس از شروع ماموریت خود به تازگی غیرفعال شده اما این فقط آغاز ماجراست چون این ماهواره در واقع، بستری آزمایشی برای ساخت ماهواره اصلی LISA به شمار می آید. قرار است سامانهLISA بزرگ‌ترین رصدخانه امواج گرانشی لقب گیرد که تا به حال ساخته شده و در سال 2034 به فضا پرتاب خواهد شد.

سیستم‌های آنبرد ماهواره LISA Pathfinder در تاریخ 18 ژوئیه خاموش شدند و برای ممانعت از برخورد آن با زمین، به یک مدار امن منتقل شد و این مدار تا 100 سال آینده، از برخور آن با کره خاکی ممانعت خواهد کرد.

امواج گرانشی برای نخستین بار و بیش از 100 سال پیش توسط اینشتین پیش‌بینی شدند و یکی از آخرین قطعات معمای نسبیت عمومی به شمار می‌آیند که به طور مستقیم قابل مشاهده‌اند.

در سال 2015، سامانه LIGO تاثیرات فیزیکی این امواج را برای نخستین بار شناسایی کرد و بعدها دو بار دیگر آن‌ها را مشاهده کرد. اما به منظور کسب دانش بیشتر درباره این پدیده، به ابزارهای دقیق‌تری نیاز است و سامانهLISA  با حضور در فضا، قادر به شکار اثرات بیشتری از امواج گرانشی در مقایسه با سامانه زمینیLIGO  است.

گرچه این امواج ناشی از رخدادهای کیهانی مانند ادغام شدن دو سیاهچاله هستند، زمانی که به زمین می‌رسند، فقط می‌توان تاثیراتشان را در سطح زیراتمی مشاهده کرد. به منظور شکار این امواج فوق‌العاده ریز، سامانهLIGO  و همچنین ماهواره‌های ماموریتLISA  هر دو از ابزار مداخله‌سنج لیزری بهره می‌برند و این مداخله سنج نور لیزر را بین دو نقطه می‌تاباند و هر نوع تغییری در فاصله بین آن‌ها را مشاهده می‌کند.

این دو نقطه بر روی سامانه LISA Pathfinder، در واقع دو کیوب شناور آزاد بودند که از طلا و پلاتین ساخته شده‌ بودند و حدود 38 سانتی‌متر از یکدیگر فاصله داشتند، این در حالی است که در سامانهLIGO  این دو نقطه چهار کیلومتر از یکدیگر فاصله داشتند. با این حال، سامانه LISA در آینده از مجموعه‌ای از 3 ماهواره جدا ساخته خواهد شد که در قالب یک مثلث، لیزرهایی را به سمت یکدیگر می‌تابانند و طول هر یک از اضلاع این مثلث 2.5 میلیون کیلومتر خواهد بود.

دانشمندان این پروژه مدعی‌اند در چنین مقیاسی، این سامانه قادر به شکار امواج گرانشی خواهد بود که از هر نقطه‌ای از جهان نشات می‌گیرند.



تاريخ : یک شنبه 1 مرداد 1396برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

سرطان پروستات

محققان دانشگاه تهران موفق شدند به کمک نانوبیوسنسورهای الکتریکی سلول‌های سرطانی متاستاتیک را تشخیص دهند.

 محققان دانشگاه تهران به سرپرستی دکتر محمد عبدالاحد طی یک طرح پژوهشی به کمک سنسورهای امپدانسی و الکتروشیمی به تشخیص سلول‌های سرطانی پرداخته و در گام بعد به بررسی اثر داروهای ضد سرطان روی سلول‌های سرطان و تشخیص درجه متاستاتیک این سلول‌ها پی بردند.

یکی از پرکاربردترین استفاده‌های ادوات نانو الکترونیکی در پزشکی استفاده از سنسورهای امپدانس الکتریکی و سنسورهای الکتروشیمیایی هستند که می‌توانند با مانیتورینگ، تغییرات خواص الکتریکی سلول‌های سالم و یا نوع سرطانی آن را در اثر تزریق دارو و تغییر در دیگر پارامترهای بیولوژیکی الگویی الکتریکی از فعالیت‌ها و یا اختلالات بیولوژیکی سلول‌ها ارائه کنند.

نتایج این دستاوردها در مجله small سال ۲۰۱۶ با ضریب تاثیر 7.8 به چاپ رسیده، به علاوه اینکه تصویر این دستاورد به عنوان تصویر روی جلد (cover image) در مجله small چاپ شده است.

همچنین، این تحقیق در قالب مقاله در شماره ۸۵ سال ۲۰۱۶ مجله Biosensors and Bioelectronics منتشر شده است.

دریافت جایزه نوآوری سی امین جشنواره بین‌المللی خوارزمی و مدال بهترین مخترع جوان سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) از دیگر موفقیت‌های این پژوهش محققان دانشگاه تهران است.

بر اساس اعلام روابط عمومی دانشگاه تهران، این طرح در مدت چند سال انجام شده است و اطلاع‌رسانی اولیه درباره آن چند سال قبل صورت گرفت. اکنون طرح مراحل پیشرفت خود را گذرانده و اکنون به نتیجه رسیده و اطلاعات آن به شکل جامع آماده شده است.



تاريخ : یک شنبه 1 مرداد 1396برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

 

کوتوله سرخ

ستاره شناسان در نهایت رمز و راز سیگنال‌های عجیب و غریب را که از یک ستاره پیدا شده‌اند حل کردند.

 به نقل از دیلی‌میل،  این داستان باعث شد که این هفته به شدت گمانه زنی‌های عمومی ایجاد شود که شاید در نهایت حیات بیگانه پیدا شده است.

هفته گذشته منجمان در رصدخانه "آرسیبو"(Arecibo)در پورتوریکو اعلام کردند که امواج رادیویی عجیبی از یک ستاره کوتوله سرخ در فاصله 11 سال نوری از زمین دریافت کرده‌اند.

این امواج از ستاره Ross 128 ارسال شده‌اند که یک کوتوله سرخ است و هیچ سیاره‌ای در اطراف آن شناسایی نشده است.

حال محققان طی بررسی‌های خود متوجه شدند که این امواج به خاطر تداخلات ماهواره‌ای ایجاد شده‌اند و پای هیچ حیات بیگانه‌ای در میان نیست.

پروفسور "آبل مندز"(Abel Mendez) از منجمان دانشگاه پورتوریکو گفت: بسیاری از افراد علاقه داشتند که این سیگنال‌ها از سوی بیگانگان باشد اما این طور نیست و این امواج به خاطر تداخل بین امواج ماهواره‌های مستقر در مدار زمین هستند.

وی افزود: دلیل اینکه تصور می‌شد این امواج از یک ستاره کوتوله سرخ فرستاده شده‌اند این بود که مدت زیادی است که این ستاره مورد رصد ماست اما در مسیر رصد آن چندین ماهواره نیز وجود دارند.

مندز اعلام کرده است که در بررسی این امواج بیش از 800 متخصص شرکت داشته‌اند و به این قطعیت رسیده‌اند که این سیگنال‌ها از نوع سیگنال‌های ماهواره‌ای هستند.

در نظرسنجی‌های انجام شده در این رابطه بیش از 25 درصد شرکت‌کنندگان اعلام کرده‌ بودند که این سیگنال‌ها از سوی بیگانگان هستند که این موضوع نشان‌دهنده انتظار مردم برای اخباری مبنی بر کشف موجودات فضایی است.

مندز در وبسایت خود از محققان حاضر در این تحقیق تشکر کرده و افزود: این تحقیق نشان داد که ما باید بیش از گذشته با هم همکاری داشته باشیم و فقط به فکر یافتن یک نتیجه قطعی و دقیق نباشیم بلکه از اشتراک تجربیات نیز استفاده کنیم.

ستاره کوتوله سرخ(red dwarf star) ستاره‌ای کوچک و سرد و سرخ رنگ است که غالبا به ستاره‌ای گفته می‌شود که جرمی کمتر از نصف جرم خورشید داشته باشد(کمتر از ۰٫۰۷۵ جرم خورشید را کوتوله قهوه‌ای گویند) و دمای سطحی آن کمتر از ۳٬۵۰۰ درجه کلوین باشد.

اجرام زیست‌پذیر اطراف ستاره‌های کوتوله‌ قرمز بهترین نامزد برای میزبانی زیست فرازمینی و در واقع بهترین جای کیهان برای یافتن حیات فرازمینی هستند. کوتوله‌های قرمز فراوان‌ترین نوع ستاره در جهان هستند و هر یک از آن‌ها احتمالا دارای سیاره‌ای هستند که در ناحیه زیست‌پذیرشان قرار گرفته است. این ناحیه بهترین شانس برای وجود حیات بیگانه را داراست. کوتوله‌های قرمز که ستاره‌های کوتوله‌ M نیز خوانده می‌شوند، بیش از ۵٠ برابر نور کمتری از خورشید دارند و فقط ١٠ تا ٢٠ درصد آن جرم دارند. این اجرام کیهانی ٧٠ درصد ستارگان جهان را تشکیل می‌دهند.

فراوانی کوتوله‌های قرمز دانشمندان را به این فکر واداشت که شاید آنها بهترین مکان‌ برای کشف حیات بیگانه احتمالی باشند.

منجمان به طور فزاینده‌ای در حال کشف سیارات مدارگرد در اطراف این ستاره‌ها هستند و پژوهش‌های جدید فضاپیمای "کپلر"(Kepler) نیز نشان داده دست‌کم نیمی از این ستارگان، سیارات صخره‌ای دارند که اندازه‌شان نصف تا چهار برابر زمین است. دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس با استفاده از مدل‌های رایانه‌ای شکل‌گیری سیاره‌ای دریافتند کوتوله‌های قرمز احتمالا جهان‌های زمین‌ مانندی را توسعه دهند و اینکه سیارات موجود در ناحیه زیست‌پذیر آن‌ها به اندازه‌ کافی برای داشتن آب مایع، گرم هستند.

پژوهشگران دریافتند سیاراتی که در نواحی زیست‌پذیر ستارگان کوتوله قرمز قرار دارند، می‌توانند مقادیر قابل‌توجهی از آب را انباشت کنند و در واقع هر یک از آن‌ها احتمالا دارای ٢٥ برابر آب بیشتری نسبت به زمین باشند.



تاريخ : یک شنبه 1 مرداد 1396برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

 

ذره ای که پادذره است

به تازگی فیزیکدانان دانشگاه استنفورد و دانشگاه کالیفرنیا نخستین مدرک محکمه پسند مبنی بر وجود ذره‌ای را یافته‌اند که پادذره خودش است و از آن به عنوان "ذره فرشته" یاد می‌کنند.

 به نقل از گیزمگ، هر ذره بنیادی در جهان یک پادذره دارد که این دو دارای جرم برابر اما بار مخالف هستند. چنانچه ذره‌ای با پادذره خود برخورد کند، هر دوی آن‌ها یکدیگر را خنثی می‌کنند و انرژی آزاد می‌کنند. با این حال، مدت‌هاست نظریه‌ای وجود دارد مبنی بر اینکه استثنایی در این قانون وجود دارد و آن این که ذرات خاصی وجود دارند که پادذره خودشان هستند.

این نظریه به سال 1937 برمی‌گردد یعنی زمانی که "اتوره مایورانا" (Ettore Majorana)، فیزیکدان ایتالیایی، از وجود گسستی بین خانواده فرمیون ذرات یاد کرد. پروتون‌ها، الکترون‌ها، نوترون‌ها، نوترینوها و کوارک‌ها همگی جزو فرمیون‌ها به شمار می‌آیند و دارای پادذره‌های متناظر هستند اما بر اساس محاسبات مایورانا، باید ذراتی وجود داشته باشند که پادذره خودشان هستند.

چون نوترون‌ها و نوترینوها فاقد بار هستند، بهترین کاندیداها برای این نوع از فرمیون‌های مطرح شده توسط مایورانا بودند اما بعدها آنتی‌نوترون‌ها کشف شدند. همزمان، محتمل ترین راه برای یافتن فرمیون‌های مایورانا، بررسی "شبه ذرات" (quasiparticles) است. همان‌طور که از نام آنها بر می‌آید، این‌ها ذرات کاملا طبیعی نیستند اما از رفتار جمعی الکترون‌ها نشات می‌گیرند و دارای ویژگی‌های خاصی هستند.

به تازگی دانشمندان در آمریکا مدعی‌ شده‌اند علائمی یافته‌اند که به وجود این فرمیون‌های فرضی اشاره دارند و این دستاورد پاسخی به یکی از مسائل بنیادی فیزیک است که 80 سال ذهن فیزیکدانان را به خود مشغول کرده است.

برای اینکه این شبه ذرات خود را نمایان کنند، تیم علمی مخلوط بسیار خاصی تولید کرد که از فیلم‌های نازک دو ماده کوانتومی تشکیل شده بود و این دو ماده روی یکدیگر سوار شده‌ بودند. نتیجه نهایی، شکل گیری یک عایق توپولوژیک ابررسانا بود که به الکترون‌ها امکان حرکت سریع در طول لبه‌های سطح خود را می‌داد. دانشمندان با افزودن ماده مغناطیسی به این ترکیب، الکترون‌ها را وادار کردند در طول یک لبه عایق و در یک مسیر حرکت کنند و در طول لبه دیگر در جهت مخالف حرکت کنند. آنها سپس آهنربایی را به صورت موج مانند بر فراز این عایق توپولوژیک به حرکت در آوردند و این آهنربا موجب کند شدن، متوقف شدن و در نهایت تغییر دادن مسیر الکترون‌ها شد.

این فرآیند معکوس‌ شدن در حرکتی نامنظم و تلوتلوخوران که تیم علمی آن را به پله‌های یک راه‌پله تشبیه کرده، رخ داد. در این تحقیق، شبه‌ذرات مایورانا به صورت جفت شروع به ظاهر شدن از میان این عایق کردند و در طول همان مسیری حرکت کردند که الکترون‌ها حرکت می‌کردند اما یک تفاوت کلیدی وجود داشت و آن اینکه زمانیکه شبه ذرات توسط آهنربا متوقف شدند و برگشتند، در گامهایی به اندازه نصف ارتفاع گام‌های الکترون‌ها این عمل را انجام دادند.

این موضوع به این دلیل است که هر یک از این شبه ذرات اساسا فقط نیمی از یک ذره است چون از هر یک جفت شبه‌ذره، یکی از آنها از مسیر منحرف می‌شود و این امر به محققان امکان اندازه‌گیری آسان شبه ذرات منفردی که همچنان به سمت جلو حرکت می‌کردند را داد. در واقع گام‌های شبه ذرات مایورانا با ارتفاع نصف گامهای الکترونها، دقیقا همان مدرکی بود که دانشمندان به دنبال آن می‌گشتند.

فیزیکدانان پیشنهاد داده‌اند که این ذره به تقلید از رمان "فرشتگان و شیاطین" نوشته "دان براون"، "ذره فرشته" لقب گیرد زیرا در این اثر، یک بمب توسط برخورد ماده و ضدماده نیرودهی می‌شود. ذرات مایورانا در درازمدت کاربردهای علمی در ایمن‌تر کردن رایانه‌های کوانتومی خواهند داشت.

جزئیات این دستاورد علمی در مجله Science منتشر شد.



تاريخ : یک شنبه 1 مرداد 1396برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

اگر نگاهی به گوشه و کنار منزل یا دفتر کار خود بیندازید، متوجه وجود تعداد قابل توجهی از وسایل الکترونیکی نظیر گوشی‌های همراه، لپ‌تاپ‌ها و پاوربانک‌ها می‌شوید که از باتری استفاده می‌کنند. اکثر اوقات این وسایل نه‌تنها زندگی ما را راحت‌تر می‌کنند، بلکه مشکل خاصی نیز برای ما ایجاد نمی‌کنند. اما این مسئله دائمی نیست و گاهی اوقات مشکلات مربوط به وسایل الکترونیکی موجب وارد آمدن خسارات سنگینی به دارنده‌ی آن وسایل می‌شوند. یک مثال آشنا در این زمینه، پرچم‌دار ناکام سری نوت سامسونگ، گلکسی نوت ۷ است. در ادامه، مروری خواهیم داشت بر روش‌های پیشگیری از مشکلات مربوط به باتری‌های وسایل الکترونیکی.

باتری‌های امروز ظرفیت ذخیره‌ی حجم بالایی از انرژی دارند. این باتری‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که این انرژی ذخیره‌شده را به آرامی و به شکل کنترل‌شده در اختیار وسایل الکترونیکی قرار دهند. اما مشکل زمانی رخ خواهد داد که انتقال انرژی از حالت کنترل‌شده خارج شود و با سرعتی زیادی صورت گیرد. در چنین شرایطی احتمال انفجار و آتش‌سوزی وجود خواهد داشت.

باید همواره متوجه این مسئله باشیم که یک باتری لیتیوم-یونی معیوب همواره در خطر انفجار است؛ نه انفجاری کوچک در حد ترکیدن یک ترقه‌، بلکه انفجاری که ممکن است موجب سوختن وسایل و تکه‌تکه شدن قطعات شیشه‌ای شود. شاید یک گوشی در حال سوختن و صفحه نمایش تکه‌تکه شده تنها خطرات این انفجار نباشد. خروج لیتیوم مذاب از باتری در کنار گازهای سمی تولیدشده از انفجار، دیگر خطرات مربوط به انفجار باتری‌ هستند.

 

تست هشت مرحله‌ای باتری سامسونگ

فرآیند هشت مرحله‌ای تست باتری‌های سامسونگ

شاید این تصور را داشته باشید که هنگام انفجار باتری، وسیله‌ی الکترونیکی به‌اندازه‌ی کافی از شما دور است و در یک فضای باز حضور دارید؛ بدین ترتیب خطر زیادی در این رابطه شما را تهدید نمی‌کند. اما لحظه‌ای را در نظر بگیرید که گوشی شما در جیب شلوارتان منفجر می‌شود. یا زمانی که در هنگام رانندگی در اتوبان هستید و هم‌زمان گوشی خود را نیز شارژ می‌کنید، اما ناگهان گوشی‌تان منفجر شود. یا زمانی که در خواب هستید و گوشی را کنار تخت خود قرار داده‌اید. جای خوشبختی است که چنین اتفاقاتی به‌ندرت رخ می‌دهند.

دلایل مختلف انفجار باتری‌

به‌طور کلی، دلایل انفجار باتری‌ها به سه گروه تقسیم می‌شوند که به ترتیب توضیح داده شده‌اند.

عیوب مربوط به فرآیند تولید

استفاده از مواد تولیدی مشکل‌دار یا نامناسب و اشتباهات فرآیند تولید از جمله دلایل انفجار باتری‌ها است. همین عیوب دلیل انفجار باتری گوشی نوت ۷ سامسونگ بودند. بسیاری از رسانه‌ها انفجار باتری‌ را به عیوب مربوط به فرآیند تولید نسبت می‌دهند؛ اما در واقع، به لطف انواع کنترل‌های فنی و کیفی که توسط تولیدکنندگان معتبر صورت می‌گیرد، عیوب مربوط به فرآیند تولید جزو نادرترین دلایل انفجار باتری‌ها هستند.

طراحی معیوب و محصولات تقلبی

طراحی معیوب باتری یا استفاده از باتری‌های تقلبی مشکلی است که معمولا در مورد محصولات تقلبی مشاهده می‌شود. محصولاتی که از این مشکلات رنج می‌برند، توسط شرکت‌هایی تولید می‌شوند که آشنایی کاملی با طراحی و تولید باتری ندارند یا شرکت‌های سازنده‌ی آن‌ها درصدد کاهش مخارج خود هستند. متأسفانه چنین محصولاتی در فروشگاه‌های آنلاین مطرح جهانی نظیر Ebay و آمازون به‌وفور یافت می‌شوند. از طرفی به‌واسطه‌ی چاپ علائم و نشانه‌های استاندارد و کنترل کیفی روی این محصولات، تشخیص آن‌ها از محصولات اصلی برای کاربران عادی آسان نیست. بسیاری از این محصولات ارزان‌قیمت و تقلبی فاقد ویژگی‌های امنیتی هستند که در محصولات باکیفیت یافت می‌شوند.

محصولاتی که حین استفاده معیوب شده‌اند

شاید باور این مسئله برایتان سخت باشد؛ اما بزرگ‌ترین دلیل ناامنی باتری‌ها ما کاربران هستیم. پرت کردن وسایل الکترونیکی، خیس کردن آن‌ها، شارژ کردن آن‌ها با شارژر نامناسب و قرار دادن این وسایل در معرض آفتاب، از جمله اشتباهات کاربران هستند.

محصولاتی که توسط تولیدکنندگان معتبر تولید شده‌اند، اغلب دارای ویژگی‌های امنیتی هستند. این ویژگی‌های امنیتی موجب می‌شوند تا باتری‌ها در مقابل گرمای بیش از اندازه، شارژ و دشارژ شدن بیش از حد، اتصال کوتاه و استفاده از شارژر نامناسب مقاوم باشند. هرچند ویژگی‌های امنیتی به این معنی نیستند که این باتری‌ها دچار هیچ مشکلی نخواهند شد.

فروش باتری در آمازون

فروش باتری در فروشگاه اینترنتی آمازون

چگونه از باتری‌ها به‌درستی نگه‌داری کنیم؟

حتما از خود پرسیده‌اید که چگونه می‌توانیم باتری‌هایمان را از خطرات احتمالی در امان نگه داریم. قطعا تمام کاربران امکان خرید تجهیزات گران‌قیمت تست باتری ندارند. اما خوشبختانه بخش قابل توجهی از مشکلات تنها با وارسی چشمی قابل تشخیص هستند. ضمنا کافی‌ است از چند قاعده‌ی کلی پیروی کنید تا از بخش زیادی از خطرات مربوط به باتری‌ها در امان باشید.

اول از همه، سعی کنید از محصولات تولیدکنندگان معتبر استفاده کنید. این محصولات شاید مقداری گران‌تر از دیگر محصولات باشند، اما قطعا امنیت و سلامت شما و اطرافیانتان ارزشمندتر از چند دلار ناقابل است. اگر از eBay یا آمازون خرید می‌کنید، از خرید محصولات ارائه‌شده توسط فروشندگان نامعتبر خودداری کنید. همچنین اگر در حال حاضر از یک باتری ارزان‌قیمت یا بی‌کیفیت استفاده می‌کنید، استفاده از آن را متوقف کنید.

اگر دستگاه‌های مورد استفاده شما و باتری‌های آن‌ها بیش از حد داغ می‌شوند و باد کرده یا تغییر شکل داده‌اند، از آن‌ها استفاده نکنید. این مسئله در مورد شارژرها و سیم‌های برق نیز صدق می‌کند؛ حتی سیم‌های سالم اما کهنه و فرسوده نیز می‌توانند مشکل‌ساز شوند. خوشبختانه این‌ها مواردی هستند که صرفا با وارسی چشمی قابل تشخیص هستند. بهتر است این موارد را به‌طور سالانه بررسی کنید و قطعات و وسایل معیوب را تعویض کنید.

از گرم شدن بیش از حد دستگاه‌ها جلوگیری کنید. شارژ کردن گوشی‌تان درحالی‌که گوشی در کیف ورزشی‌تان قرار دارد یا رها کردن گوشی روی داشبورد ماشین ایده‌های خوبی نیستند. همچنین دستگاه‌هایی را که در حال شارژ شدن هستند، هیچ‌گاه به حال خود رها نکنید. بسیاری از ما عادت داریم دستگاه‌های خود را در زمان شارژ در منزل رها کنیم؛ اما یک باتری لیتیوم-یونی می‌تواند به‌سرعت میزهای چوبی و مبلمان منزل ما را به تلی از آتش بدل کند. به‌علاوه اگر شرکت سازنده از شما خواسته است دستگاه خود را برگردانید، این کار را انجام دهید؛ به خاطر داشته باشید، امنیت شوخی‌بردار نیست.

اگر خوش‌شانس نبودید و دستگاه شما آتش گرفت، بیش از هر چیز سعی نکنید با استفاده از آب آتش را خاموش کنید. تنها از کپسول ضد حریق کلاس D یا پتوی ضد آتش استفاده کنید. از فوت کردن به سمت آتش نیز خودداری کنید. همچنین در این موارد سعی کنید قهرمان‌بازی را کنار بگذارید و فورا با آتش‌نشانی تماس بگیرید.

در نهایت لازم است یادآوری کنیم که وسایل برقی معمولا بسیار امن هستند و نیاز نیست بیش از حد نگران آتش گرفتن آن‌ها باشید. اما با خرید محصولات معتبر و نگه‌داری صحیح از آن‌ها، قطعا خیال شما راحت‌تر خواهد بود.



تاريخ : شنبه 31 تير 1396برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

این بازوی ربات قابل حمل که لاین آس (Line-us) نام دارد، محصول مشترک طراح مشهور دورل بیشاپ و مهندس طراحرابرت پول است که با به اشتراک‌گذاری این پروژه در وب‌سایت کیک استارتر، اقدام به جمع‌آوری سرمایه کرده‌‌اند. 

Line Us

این ربات توسط یک برنامه کنترل می‌شود که حرکت دست انسان را شبیه‌سازی می‌کند. این ربات قادر است هر خط را دقیقا به همان ترتیب و دقت و حتی با حفظ سبک طراح روی کاغذ پیاده‌سازی کند.

ربات لاین‌آس می‌تواند یک مداد یا قلم‌مو را به انتخاب کاربر نگه دارد و در عین حال توسط یک صفحه‌ی فلزی به‌صورت امن روی یک برگه‌ی کاغذ، یک دفتر طراحی یا دفترچه یادداشت قرار بگیرد. این ربات حتی می‌تواند روی دیوار یا با استفاده از آهن‌ربای متصل به آن، روی در یخچال قرار داده شود. 

Line Us

نقاشی‌های ترسیم‌شده توسط لاین آس قابلیت ذخیره شدن و فرستادن به‌عنوان یک پیام یا به اشتراک‌گذاری برای عموم دارند. نقاشی‌هایی که از دیگران دریافت می‌شود هم قابلیت رسم مجدد روی کاغذ توسط دیگر کاربران لاین آس دارند.

این ربات به‌اندازه‌ی کافی کوچک است که می‌توان آن را همه‌جا با خود حمل کرد و انرژی مورد نیاز آن را از یک پاور بانک تأمین کرد. قابلیت دیگر این ربات، ترسیم عکس‌های گرفته‌شده توسط دوربین است.

Line Us

برنامه‌ی همراه لاین‌ آس برای آیفون، آیپد، گوشی‌ و تبلت‌های اندروید، مک و ویندوز موجود است. طرح اولیه را می‌توان توسط دست و قلم در این برنامه‌ کشید. لاین‌ آس را می‌توان برای استفاده‌های دیگر توسط رزبری‌پای هم استفاده کرد.

طراحان این ربات طراح در مصاحبه‌ای گفتند: «لاین‌ آس ما را به کشیدن نقاشی و تجربه کردن تشویق می‌کند. تماشای لاین آس در حال حرکت تفریح خوبی است؛ ولی بهترین مزیت آن، تشویق به نقاشی است. لاین آس سبک و کاراکتر نقاشی مخصوص خودش را دارد و همین تفاوت آن را با یک پرینتر یا پلاتر مشخص می‌کند.»

Line Us

کمپین تشکیل‌شده در سایت کیک استارتر به‌راحتی از هدف ۳۹ هزار پوندی برای سرمایه‌ی اولیه بنیان‌گذاران لاین آس عبور کرده و به سازندگان امکان ساخت هزار دستگاه اولیه را داده است.

سرمایه‌گذاران می‌توانند این ربات را با قیمتی بین ۴۹ تا ۶۹ پوند تهیه کنند. ولی قیمت آن پس از عرضه‌ی گسترده قرار است حدود ۹۹ پوند باشد.



تاريخ : شنبه 31 تير 1396برچسب:, | | نویسنده : مقدم |
صفحه قبل 1 ... 1492 1493 1494 1495 1496 ... 3356 صفحه بعد