برچسب هوشمند

محققان در موسسه فناوری ماساچوست موفق به توسعه یک ابزار پوشیدنی شدند که می‌تواند تعرض جنسی را در لحظه تشخیص داده و به جلوگیری از آن کمک کند.

به نقل از زی‌نیوز، این ابزار که "برچسب هوشمند"(smart sticker) نام دارد، می‌تواند به هر قسمت از لباس متصل شده و با استفاده از بلوتوث به یک اپلیکیشن گوشی همراه متصل شود.

این برچسب هوشمند می‌تواند با انتشار یک سیگنال وضعیت اضطراری، پیام هشدار تولید کرده و همچنین به پنج نفر از لیست تماس کاربر پیام بفرستد.

مانشیا موهان، محقق موسسه فناوری ماساچوست در توضیح چرایی توسعه این فناوری اظهار کرد: بارها و بارها زنان به دلیل حفظ امنیت خود ناچار به ترک شغل خود شده و از آنان خواسته شده تا برای جلوگیری از وقوع چنین حوادثی در محیط خانه بمانند. به همین دلیل  وظیفه ما ایجاد امنیت برای آنها است.

این برچسب از چهار لایه ساخته شده و در هر دو حالت فعال و غیرفعال کار می‌کند.

حالت فعال برای افرادی است که غیر هوشیار هستند یا نمی‌توانند در برابر مهاجمان مبارزه کنند و حالت غیرفعال برای افرادی است که می‌توانند از مکانیسم‌های دفاعی خود استفاده کنند.

این بر جسب در هر دو حالت مورد آزمایش قرار گرفت و با موفقیت توانست در لحظه سیگنال‌های وضعیت اضطراری را برای جلوگیری از حمله و آزار منتشر کند.

این دستگاه با موفقیت بر روی 70 نفر مورد آزمایش قرار گرفت.



تاريخ : پنج شنبه 5 مرداد 1396برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

 

john dalton.jpg

"جان دالتون"(John Dalton) شیمیدان و فیزیکدان انگلیسی بود که شهرت وی بیشتر بخاطر پیشگامی او در نظریه اتمی است.

 جان دالتون ۱۰ سال پیش از ثبت و اعلان استقلال آمریکا در سال ۱۷۶۶، در انگلستان زاده شد. با وجود فراهم بودن اندکی از لوازم اولیه زندگی آنها خانواده فقیری بودند، بسیاری از پسران فقیر در آن زمان از داشتن تحصیلات محروم بودند، اما جان توانست با خوش‌شانسی در مدرسه‌ای در همان نزدیک زادگاهش مشغول تحصیل شود.

 او به یادگیری علاقه زیادی نشان می‌داد. آموزگاران نیز او را به یادگیری تشویق می‌کردند. در ۱۲ سالگی، او اولین مدرسه خود را در شهری نزدیک محل اقامتش باز کرد اما به خاطر کمبود پول مجبور به بستن آنجا و کارکردن در مزرعه عمه‌اش شد.

سه سال بعد، به همراه برادر بزرگ‌تر و یکی از دوستانش مدرسه‌ای را در کندال انگلیس باز کرد. به تدریس انگلیسی، لاتین، یونانی، فرانسوی و ۲۱ موضوع علمی و ریاضی پرداخت.

جان به یادگیری طبیعت و هوای اطراف خود می‌پرداخت. او پروانه‌ها، حلزون‌، و. . . را جمع‌آوری می‌کرد. جان دالتون پی برد که دچار کوررنگی است و به یادگیری آن روی آورد. در ۱۷۹۳، جان به عنوان معلم خصوصی به منچستر رفت و مشغول به تدریس شد و در آنجا به مشاهده رفتار گازها پرداخت.

او به عناصر و اجزاء مختلف و چگونگی درست شدن آنها اندیشید. جان نظریه‌ای داشت که بر طبق آن، هر عنصری از اتم‌های مجزا تشکیل شده و تمام عناصر با یکدیگر متفاوت هستند زیرا اتم‌های سازنده هر کدام از آنها، با دیگری متفاوت است.

او فکر می‌کرد که هر عنصری وزنی مخصوص دارد، زیرا از اتم‌های متفاوتی تشکیل شده. در سال ۱۸۰۸، جان دالتون کتابی با مضمون، نظامی نوین در فلسفه شیمی منتشر کرد که در آن وزن بسیاری از اتم‌های شناخته شده را جمع‌آوری و لیست کرده بود. مقدار عددی وزن‌هایی که او محاسبه کرده کاملاً دقیق نبودند، اما مبنایی بودند برای جدول تناوبی پیشرفته، اگرچه بسیاری نظریه دالتون در مورد ساختار اتم را نپذیرفتند، اما وی بر تحقیقات خود برای دفاع از نظریه‌اش ادامه می‌داد.

دالتون یکی از پیشگامان نظریه اتمی بود. بر طبق این نظریه تمام مواد از ذرات ریزی تشکیل شده اند که غیرقابل تقسیم اند. او اولین ذرات را اتم نامید، و شکل آنها را کروی تصور میکرد. همچنین شرح داد که اتم هر عنصر خاص، وزن و مشخصات بخصوص همان عنصر را دارد. دالتون که از کوررنگی رنج می برد(درباره این بیماری تحقیق کرد و نخستین مقاله علمی درباره این بیماری را که بعداً دالتونیسم نام گرفت) منتشر کرد.

جان دالتون استاد و محقق کالج منچستر انگلستان بود و با بیان اینکه هر عنصر از اتمهایی مشخص با ویژگی‌های منحصر به فرد تشکیل شده است مهمترین نظریه خود را ارائه داد که عبارتند از:

 ۱) تمام مواد از اتم ساخته شده اند.

 ۲) اتم تجزیه ناپذیر است.

۳) اتم ها کروی هستند.

۴) تفاوت اتم‌های عناصر مختلف در اندازه و جرم هر ماده است.

۵) انواع اتم ها محدود هستند اما به هم متصل می شوند و اشکال مرکب متعددی را به وجود می آورند.

 ۶) نمی‌توان اتم یک عنصر را به اتم عنصرهای دیگر تبدیل کرد.

 ۷) بین اتم‌ها فاصله و ربایش وجود دارد و اتم ها در جنبش هستند.

جان دالتون در 27 ژوئیه سال ۱۸۴۴ درگذشت، او با افتخار در انگلستان به خاک سپرده شد. بیش از 400 هزار  نفر بدن بی‌جان او را هنگام قرار گرفتن در تابوت مشایعت کردند.

آخرین تجربه و آزمایش مربوط به او بررسی چشم نگهداری شده او در سال ۱۹۹۵ بود تا دلیل کوررنگی او را معلوم کنند. ثابت شد که کوررنگی او از نوع نادری است که به دوتروآنوپیا معروف است. دالتون حتی پس از مرگ نیز به گسترش دانش کمک کرد.

از دانشجویان مطرح وی می‌توان به "جیمز پرسکات ژول" (James Prescott Joule) فیزیکدان مطرح انگلیسی اشاره کرد.

امروز، دانشمندان بخش‌های کمی از نظریه دالتون درباره ساختار اتم را مورد قبول می‌دانند اما همگی بر تاثیر عمیق وی بر علم فیزیک و شیمی اذعان دارند.



تاريخ : پنج شنبه 5 مرداد 1396برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

 

59785833efcab92d008b5676.jpg

گوگل یک سرویس جدید تحت عنوان "SOS Alert" راه‌اندازی می‌کند که در صورت وجود بحران در اطراف کاربران، آنها را مطلع می‌کند.

 به نقل از بیزنس اینسایدر، "گوگل" یک امکان جدید به نام "SOS Alert" را معرفی کرد که از طریق نقشه و برنامه‌های موبایل، کاربران را از حوادث و بحران‌های در حال وقوع، باخبر می‌سازد.

برای مثال اگر کسی "آتش‌سوزی در بریتیش کلمبیا" را در گوگل جستجو کند، در صورتی که یک آتش‌سوزی در آن منطقه در حال وقوع باشد، برنامه نقشه‌های دقیق، شماره‌های اضطراری، خبرهای جدید و به روزرسانی‌های مقامات محلی را در بالای صفحه نشان می‌دهد.

"SOS Alert" از اطلاعیه‌های مستقیم نیز پشتیبانی می‌کند؛ بدین صورت که اگر کسی داخل منطقه تعیین شده باشد، گوگل برای وی مستقیما یک پیام هشدار می‌فرستد.

این ویژگی همچنین به طور مستقیم در برنامه "Maps" (نقشه) نیز کار می کند، جایی که یک علامت قرمز پر رنگ منطقه آسیب دیده را نشان می‌دهد. با ضربه زدن روی نقطه قرمز یک صفحه به شکل کارت با همان اطلاعات مفید که در حالت جستجو پیدا می‌کنید، باز می شود.

"گوگل" برای راه‌اندازی "SOS Alert" با صلیب سرخ، آژانس مدیریت اضطراری فدرال، هواشناسی فیلیپین، سازمان خدمات جوی و نجوم و بسیاری دیگر از سازمان‌ها و انجمن‌ها همکاری کرده است و همکاری خود را برای بهبود دقت و کیفیت عملکرد خود هنگام وقوع حوادث با ارگان‌های محلی ادامه خواهد داد.



تاريخ : پنج شنبه 5 مرداد 1396برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

پس از متوقف شدن تورم کیهانی، در زمانی که جهان تنها چند میکروثانیه سن داشت، پلاسمای کوارک گلوئون (QGP) تنها چیزی بود که در آن وجود داشت که می‌تواند مجموعه‌ای از اثرات غیر معمول کوانتومی را به نمایش بگذارد. اکنون برای نخستین‌ بار، پژوهشگران شرکت IBM موفق شده‌اند ناهنجاری گرانشی را در مواد زمینی مشاهده کنند؛ این در حالی است که تا به امروز دانشمندان گمان می‌کردند ناهنجاری گرانشی تنها در پلاسمای کوارک گلوئون یا لحظات پس از مه‌بانگ وجود داشته است.

در دنیای فیزیک کلاسیک، قوانین خاصی حکم‌فرمایی می‌کنند که یکی از مشهورترین آن‌ها، قانون پایستگی انرژی است. پایستگی انرژی بیان می‌کند که در یک سیستم بسته، مقدار انرژی تغییر نمی‌کند و فقط شکل آن تغییر می‌کند. دسته‌ای دیگر از مواد عجیب و کمتر شناخته‌شده مانند پلاسمای کوارک گلوئون وجود دارند که اثرات کوانتومی را به نمایش می‌گذارند و قوانین فیزیک کلاسیک در دنیای این مواد هیچ‌گونه کاربردی ندارند. پیش‌تر گفته می‌شد این مواد عجیب که در شرایط سخت پس از مه‌بانگ ذوب شدند و ما نیز می‌توانیم آن‌ها را در شتاب دهنده‌های ذرات انرژی بالا ذوب کنیم، تنها جایی هستند که می‌توان اثرات کوانتومی را در آن‌ها مشاهده کرد.

اما اکنون، دانشمندان شرکت IBM موفق شده‌اند یک اثر کوانتومی به نام «ناهنجاری محوری/گرانشی» را در ماده‌ی جدیدی به نام «نیمه‌رسانای وِیل» مشاهده کنند. الکترون‌های موجود در این بلورها با توجه به جهت چرخش خود، به دو دسته‌ی مختلف تقسیم می‌شوند و معمولاً در هر دسته، تعداد الکترون‌ها از هر نوع برابر است. دانشمندان اکنون با اعمال یک شیب حرارتی، دریافته‌اند که ناهنجاری‌های (انحرافات) کوانتومی در تقارن با الکترون‌ها هستند و موجب تغییر الکترون‌ها از نوعی به نوع دیگر و بالعکس می‌شوند. این نخستین‌ بار است که ناهنجاری گرانشی تحت شرایط عادی روی زمین مشاهده می‌شود.

انومالی

دکتر کارل لندشتاینر به کمک یک شکل هندسی، این کشف مهم را نشان می‌دهد.

کارل لندشتاینر، یکی از نویسندگان نتایج این پژوهش، می‌گوید:

این یک کشف فوق‌العاده هیجان‌انگیز است. اکنون ما می‌توانیم بدون تردید نتیجه بگیریم که یک چنین تقارنی را می‌توان در هر سیستم فیزیکی مشاهده کرد و فرقی نمی‌کند که در ابتدای شکل‌گیری جهان یا همین امروز روی زمین رخ داده باشد.

نیمه‌رساناهای وِیل، بلورهایی جامد هستند؛ بنابراین انحرافات باعث می‌شوند تعداد بیشتری از الکترون‌ها از طرف گرم به طرف سرد نیمه‌رسانا حرکت کنند و همین امر به تولید جریان الکتریکی منجر می‌شود. یوهانس گوت، نویسنده ارشد مقاله، می‌گوید:

این انحراف تا به امروز مورد توجه قرار نگرفته است. ما می‌توانیم بر اساس این انحراف، دستگاه‌های حالت جامدی را تولید کنیم که می‌توانند به شکل چشمگیری مشکلات بنیادین دستگاه‌های الکترونیکی کلاسیک مانند ترانزیستورها را برطرف کنند.

نتایج این پژوهش در نشریه Nature منتشر شده است.



تاريخ : چهار شنبه 4 مرداد 1396برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

در چند روز گذشته، کنفرانس بین‌المللی ایدز در شهر پاریس برگزار شد. یکی از موضوعات مهم در این کنفرانس، بهره‌گیری از تحقیقات دیگر دانشمندان در حوزه‌های دیگر درمانی برای مهار ویروس اچ‌آی‌وی بود. در این میان پیشرفت‌های صورت گرفته در درمان سرطان، می‌توانند اهمیت زیادی برای دانشمندان حوزه‌ی ایدز داشته باشند. با اینکه تفاوت‌های زیادی بین این دو بیماری وجود دارند؛ ولی می‌توان مشابهت‌های بنیادی هم بین این دو پیدا کرد. به‌عنوان مثال تمرکز دانشمندان در درمان هر دوی این بیماری‌ها بر تقویت سیستم ایمنی ازکارافتاده‌ی بدن است. رئیس پیشین انجمن جهانی ایدز در این مورد می‌گوید:

مشابهت‌های سرطان و ایدز قابل مشاهده هستند. در هر دو مورد با یک سیستم ایمنی تضعیف‌شده طرف هستیم که در هدف قرار دادن سلول‌های آلوده به اچ‌آی‌وی و سلول‌های سرطانی ناتوان است.

در هر دوی این بیماری‌ها، سلول‌های مخرب با پوششی از پروتئین‌های پیچیده موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شوند و تلاش‌های دانشمندان هر دو حوزه، به شناسایی سلول‌های مخرب، میزان و نحوه‌ی پخش شدن این سلول‌ها معطوف شده است.

موضوع مهم دیگر، پنهان شدن سلول‌های مخرب در بین سلول‌های سالم بدن است که کار را برای دانشمندان سخت‌تر می‌کند. پزشکان به‌اصطلاح در اچ‌آی‌وی می‌گویند که ویروس در سلول خوابیده است؛ بدین معنا که داروهای ضد ویروسی که فرد مبتلا باید روزانه مصرف کند، قادر به دنبال کردن ویروس نیستند. 

در بخش سرطان، دانشمندان به پیشرفت‌های خوبی دست پیدا کرده‌اند و توانسته‌اند نوع جدیدی از داروهای ایمونوتراپی را توسعه دهند که در بیماران آزمایشی تا ۲۰ درصد منجر به از بین رفتن کامل سلول‌های سرطانی شده است. پژوهشگران حوزه‌ی ایدز امیدوارند که بتوانند از این دستاورد در تحقیقات خود استفاده کنند. 

شارون لوین، محقق اچ‌آی‌وی که تحقیقات خود را بر بازسازی قوای ازدست‌رفته‌ی سیستم ایمنی بدن متمرکز کرده است، در این مورد می‌گوید:

قسمتی از سیستم ایمنی که موظف به شناخت ویروس HIV است، سلولهای T هستند که توسط همین ویروس، عملکردها آن‌ها محدود می‌شود یا از بین می‌رود. در آزمایش‌های صورت گرفته مشاهده کردیم که با قرار دادن سلول‌های تی در یک بلاکرِ Immune checkpoint، قدرت به این سلول‌ها برمی‌گردد.

داروهای ایمونوتراپی سرطان می‌توانند در بیدار کردن سلول‌های پنهان‌شده در سلول‌های بدن هم کاربردی باشند تا بدین طریق، داروهای ضدویروسی کار خود را انجام دهند. با این حال در آزمایشات این داروها تنها ۵۰ نفر هم‌زمان مبتلا به ایدز و سرطان بودند؛ بنابراین نمی‌توان نتایجی خیلی عمومی از آن به دست آورد. همچنین بیماران مبتلا به ایدز که با استفاده از داروهای موجود به وضعیتی متعادل رسیده‌اند، با شروع آزمایش‌های جدید دوباره به وضعیتی نامشخص وارد می‌شوند که ریسک بالایی برای بیمار و محققان دارد.

آنتونی فوچی، رئیس موسسه‌ی ملی آلرژی و بیماری‌های واگیردار آمریکا، در مصاحبه‌ای می‌گوید:

ما نباید فکر کنیم که درمان سرطان مشابه درمان ایدز است و داروهای سرطانی برای درمان ایدز کاربردی خواهد بود. اچ‌آی‌وی ویروسی کاملا متفاوت است و نباید فکر کنیم که روش درمانی این دو بیماری یکسان است.



تاريخ : چهار شنبه 4 مرداد 1396برچسب:, | | نویسنده : مقدم |
 بشر همواره در آرزوی پرواز بوده است و این آرزو پس از تلاش‌های فراوان به واقعیت بدل شد؛ این موفقیت در پرواز اولین گام بشریت برای آغاز دوره‌ی جدیدی با نام صنعت هوانوردی بود. با بررسی این صنعت با محصولاتی روبه‌رو می‌شویم که با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، تاریخ‌ساز شدند و هوانوردی را به‌گونه‌ای که آن را امروزه می‌شناسیم، تبدیل کردند. در ادامه با یکدیگر نگاهی به تعدادی از این محصولات می‌اندازیم.
رایت فلایر

 

شاید اولین هواپیمایی که توانست با موفقیت به پرواز درآید، مهم‌ترین هواپیمای دوران هوانوردی لقب گرفت؛ اما فراموش نکنید که برادران رایت علاوه‌بر مهارت در پرواز هواپیما به سطح بی‌سابقه‌ای از بازاریابی دست یافتند که فراتر از پروازی چنددقیقه‌ای برفراز سواحل کیتی هاوک بود. برادران رایت به‌منظور هدایت ساخته‌ی دست خود از انحراف دادن بال برای حرکت هواپیما به طرفین و از سکان عمودی هواپیما برای حرکت سمتی هواپیما استفاده کردند؛ از این ایده‌ امروزه نیز به‌طور عملی برای هدایت هواپیماها استفاده می‌شود.

برادران رایت به اولین پرواز خود اکتفا نکردند و سال‌های بسیاری در تلاش کردند تا پرنده‌ی خود را به‌عنوان وسیله‌ای نظامی به آمریکا و دولت‌های اروپایی بفروشند؛ اما در این راه ناموفق بودند. بعد از این شکست آن‌ها به سفرهای عمومی روی آوردند و تقریبا ۵ سال بعد از اولین پروازشان، ویلبر رایت بعد از نمایشی عمومی در منطقه‌ای پروازی در له‌مانژ فرانسه در سال ۱۹۰۸ در حضور مخاطبان دیرباور آن زمان، یک‌شبه به یکی از مشهورترین افراد جهان مبدل شد. این نمایش عمومی الهام‌بخش انقلابی هوایی در سرتاسر اروپای غربی شد؛ پس‌ازآن اروپای غربی به قطبی در پیشرفت و توسعه‌ی وسایل نقلیه‌ی هوایی پرنده در دنیا تبدیل شد.
سوپرمارین اسپیت‌فایر

 

اسپیت‌فایر تنها جنگنده‌ی ساخت انگلیسی بود که در تمام دوران جنگ جهانی دوم، تولید آن ادامه داشت. این پرنده ستون فقرات فرماندهی جنگنده‌های رویال ایرفورس بود و با شکست دادن نیروی هوایی آلمان نازی (Luftwaffe) در طی نبرد بریتانیا به هواپیمایی مطرح تبدیل شد. بال‌های بیضی‌شکل متفاوت این پرنده به‌گونه‌ای طراحی‌شده بود تا کمترین سطح مقطع ممکن را داشته باشد تا پرنده بتواند به سرعت‌های بالاتری نسبت به جنگنده‌های رقیب آن دوران دست یابد.

بدنه‌ی هواپیما به‌گونه‌ای طراحی‌شده بود که می‌توانست در ماموریت‌های متفاوتی همچون ره‌گیری پرنده‌های دشمن، تصویربرداری هوایی، جنگنده بمب‌افکن و هواپیمایی آموزشی استفاده شود. در این پرنده از موتور ۱۰۰۰ اسب بخاری رولزرویس مرلین که یک موتور ۱۲ سیلندر بود، استفاده شد. بعدها روی اسپیت‌فایر موتور ۲۳۰۰ اسب بخاری گریفون ساخته‌ی رولزرویس، نصب شد.
بوئینگ ۷۸۷

 

دریم‌لاینر بوئینگ به اولین هواپیمایی تبدیل شد که به‌صورت عمده از مواد کامپوزیتی ساخته‌شده است؛ برخلاف روش سنتی که بدنه‌ی هواپیما از تکه‌های آلومینیومی به‌همراه هزاران اتصال‌دهنده مانند پرچ و پیچ ساخته می‌شوند، بنده‌ی این هواپیما از اتصال قطعات بزرگ کامپوزیتی، ساخته‌شده است؛ از کامپوزیت همچنین برای تولید بخش‌های داخلی، درها و همچنین دم استفاده‌شده تا طراحی تماماً جدید این پرنده تحت بارهای واردشده به آن خاصیت انعطاف‌پذیری بالایی داشته باشند.

همچنین در این پرنده به‌جای استفاده از سیستم سنتی هیدرولیکی-هوایی، از سیستم فلای بای وایر برای به حرکت درآوردن سروو موتورهای الکتریکی متصل به سطوح کنترلی هواپیما استفاده‌شده است؛ علاوه‌بر تمام ویژگی‌های بیان‌شده، بهبودهای آیرودینامیکی فراوان و موتورهایی کاملاً جدید این پرنده باعث شده تا بوئینگ ۷۸۷ نسبت به مدل ۷۶۷ این شرکت، بیست درصد بازدهی سوخت بالاتری داشته باشد. در توسعه‌ی بوئینگ ۷۸۷ مشکلاتی مانند نقص فنی در باتری و افزایش وزن محصول نهایی وجود داشت؛ اما باوجود تمام این مشکلات در حال حاضر ۷۸۷ به‌عنوان استانداردی برای جت‌های سبک‌وزن و کم‌صدای آینده تبدیل‌شده است.

بلک‌برد


 

اگرچه آخرین پرواز بلک‌برد به سال ۱۹۹۹ برمی‌گردد؛ اما او همچنان سریع‌ترین هواپیمای سرنشین‌دار در تاریخ نام دارد. رکوردی که در سال ۱۹۶۷ به دست آمد؛ نزدیک به ۴۰ سال است که به نام این پرنده ثبت‌شده است و به‌نظر نمی‌رسد که در آینده‌ای نزدیک توسط پرنده‌ای دیگر شکسته شود. ویژگی‌هایی نظیر خاصیت پنهان‌کاری، توانایی عملیات در سرعت‌ها و ارتفاعات بالا به بلک‌برد این امکان را می‌داد تا ماموریت‌های شناسایی خطرناک را با موفقیت انجام دهد.

پس از بازنشسته شدن بلک‌برد نگاه‌ها به جانشین آن بود؛ جانشینی که باید خلا پرنده‌ای همچون بلک‌برد با طراحی و توانایی‌های منحصربه‌فرد آن را پر کند. شایعه‌ها از توسعه‌ی جانشین این پرنده بانام اس‌آر-۷۲ برای مدت ده سال خبر می‌داد؛ اما لاکهید مارتین به‌تازگی مناقصه‌ا‌ی را برده‌است که به امکان‌سنجی ساخت سیستم پیشرانی می‌پردازد؛ موتورهایی که با سرعت ۷ برابر سرعت صوت حرکت می‌کنند. متاسفانه تغییر جهت شرکت‌ها به سمت توسعه‌ی جنگنده‌های بدون سرنشین و پنهان‌کار ممکن است مانع احساس نیاز به توسعه‌ی پرنده‌ای پیچیده و گران‌قیمت مانند اس‌آر-۷۲ شود.
سیررِس اس‌آر ۲۲

 

در سال ۲۰۰۱، با ورود اس‌آر ۲۲ دنیای هوانوردی عمومی متحول شد. این هواپیما بیش از یک دهه است که پرفروش‌ترین هواپیمای چهارنفره و تک موتور بوده است. بدنه‌ی کامپوزیتی و مجهز بودن به چتر نجات در این پرنده به خلبانان تازه‌کار نیز این امکان را می‌دهد تا تجربه‌ی پرواز با پرنده‌ای کارآمد را کسب کنند. در سال ۲۰۱۳، ریان کَمپِبِل با پرواز با این پرنده، جوان‌ترین خلبانی نام گرفت که موفق شد به‌تنهایی در مسیری دایره‌ای شکل پرواز کند. علاوه‌براین، سیستم چترنجات این هواپیما نیز تاکنون جان بیش از ۱۰۰ نفر را نجات داده است.
لیِرجِت ۲۳

 

به دهه‌ی ۱۹۶۰ میلادی برمی‌گردیم، جایی که بیل لیر از کالیفرنیا به سوئیس سفر کرد تا شرکت هوانوردی آمریکایی سوئیسی‌ای را تاسیس کند. این شرکت قصد داشت تا نمونه‌ی اولیه‌ی هواپیمای حمله‌ی زمینی FFA p-16 را بازطراحی کنند. این پروژه شکست خورد و کشور سوئیس نیز سفارش‌های خود را برای هواپیمای SAAC-23 اکزِکیوت‌جِت، کنسل کرد؛ اما این اتفاق لیر را از تلاش کردن بازنداشت. او به امریکا بازگشت تا نمونه‌ی عملیاتی هواپیمای خود را بسازد. بازار نوظهور سفرهای تجاری در آن زمان عاملی بود تا لیر هواپیمای خود بانام لیرجت ۲۳ را توسعه دهد؛ پرنده‌ای که آغازگر دنیای جدید هواپیماهای پرسرعت و مقرون‌به‌صرفه‌ی تجاری بود. با اسمی جدید و کشوری جدید، لیرجت صد و چهار فروند از این پرنده را طی ۲ سال در شرکت خود در کانزاس، تولید کرد؛ این پرنده درنهایت در سال ۱۹۶۶ از خط تولید خارج شد. لیرجت ۲۳ ظرفیت حمل ۸ نفر و سرعتی معادل با ۹۰۰ کیلومتر بر ساعت داشت و اولین جت تجاری تولید انبوه نام گرفت.
لاکهید سی-۱۳۰

 

این هواپیمای حمل‌ونقل نظامی با ۴ موتور توربوپراپ توسط شرکت لاکهید مارتین ساخته شد و تا مدت‌زمانی طولانی در خط تولید قرار داشت. سی-۱۳۰ از این منظر در بین تمام هواپیماهای نظامی رکورددار است. در طی ۵۰ سال خدمت این پرنده، سی-۱۳۰ از همان ابتدای ورود به خدمت لقب انعطاف‌پذیرترین پرنده را از آن خود کرد و به‌عنوان هواپیمایی همه‌کاره استفاده می‌شد. هدف از طراحی این هواپیما انتقال سربازان و تجهیزات و پرواز در هر باند فرودگاهی بود؛ اما سی-۱۳۰ به ماموریت‌های دیگری نیز وارد شد؛ ماموریت‌هایی همچون عملیات پشتیبانی هوایی و تحقیقاتی، عملیات جستجو و نجات و سوخت‌گیری هوایی. این پرنده از سال ۱۹۵۴ در بیش از ۴۰ مدل مختلف به بیش از ۷۰ کشور جهان تحویل داده شد. درمجموع سی-۱۳۰ بیش از ۱.۲ میلیون ساعت پرواز را در کارنامه‌ی خود ثبت کرده است.
بلِریِت ایکس‌آی

 

لویس بلِریِت، یکی از پیشگامان هوانوردی بود که با الهام گرفتن از برادران رایت در استفاده از انحراف بال برای پرواز هواپیما، با انجام تغییراتی هواپیمایی با یک بال ساخت و اولین نفری نام گرفت که موفق شده است تا با یک وسیله‌ی سنگین‌تر از هوا از کانال انگلیس عبور کند. موفقیت او این پیام را برای علاقه‌مندان به هوانوردی داشت که هوانوردی تنها ابزاری سرگرم‌کننده برای افراد پولدار نیست و می‌تواند ابزاری ارزشمند برای کم کردن فواصل میان کشورها باشد. تقاضا برای طراحی بلریت گسترش یافت و تعدادی از پیشگامان هوانوردیِ آن زمان مدل‌های مختلفی از هواپیمای او را به پرواز درآوردند. یکی از این افراد، کلیدِ سِسنا، موسس شرکت هواپیمایی سسنا بود؛ شرکتی که رکورد بیشترین هواپیمای تک موتوره‌ی فروخته‌شده را در میان تمام شرکت‌ها دارد.
سِسنا ۱۷۲

 

سسنا ۱۷۲ اسکای‌هاوک بیش از هر هواپیمای دیگری تا به امروز فروخته‌شده است. این پرنده در سال ۱۹۵۶ برای اولین بار به بازار عرضه شد. این هواپیمای شخصی چهارنفره، یک موتور دارد و بال آن در بالای بدنه قرارگرفته است. خط تولید این محصول همچنان فعال است و ۴۳۰۰۰ فروند از این هواپیما تا به امروز به فروش رسیده است. به دلیل قابل‌اعتماد بودن، قیمت مناسب و پایداری در پرواز، از سسنا ۱۷۲ در مدارس آموزش پرواز استفاده می‌شود. با عملکردی متوسط و طول عمری مناسب، سسنا ۱۷۲ گزینه‌ای ایده‌آل برای حمل‌ونقل شخصی در دنیا است؛ با ورود اسکای‌هاوک به بازار هواپیماهای سبک، این بازار تحت سلطه‌ی شرکت سسنا قرار گرفت.
بوئینگ ۷۴۷

 

بوئینگ ۷۴۷ تا ۳۷ سال بعد از اولین پرواز خود رکورد بیشترین ظرفیت مسافر را در میان هواپیماهای مسافربری داشت. این جامبوجت دوطبقه با ظاهر متمایز و طراحی کوهان مانند خود، ابعادی بیش از دو برابر هواپیماهای مسافربری موجود در دوران پرواز خود داشت. در زمان طراحی این هواپیما از کامپیوترها در طراحی هواپیماها استفاده نمی‌شد؛ لذا مهندسان طراح ۷۵۰۰۰ نقشه‌ی فنی این پرنده را تماماً با دست کشیدند و حتی مدلی با ابعاد واقعی را با تخته‌ی چند‌لایه ساختند تا اطمینان پیدا کنند قطعات و قسمت‌های مختلف هواپیما به‌طور کامل با یکدیگر در تناسب هستند. ۷۴۷ تا به امروز بیش از ۳.۵ میلیارد مسافر را در سراسر زمین جابجا کرده است که این عدد معادل نصف جمعیت کره‌ی زمین است؛ از این پرنده برای مقاصد دیگری مانند هواپیمای تشریفاتی در سفرهای خارجی و جابجایی شاتل فضایی نیز استفاده می‌شود.
لاکهید مارتین اف-۳۵ لایتنینگ ۲

 

اکثر جنگنده‌های مدرن امروزی که نقش فعالی در شاخه‌های نظامی کشورهای مختلف دارند، برای اولین بار در سال‌های ۱۹۷۰ میلادی تولیدشده‌اند. پنتاگون با به پایان رسیدن عمر پروازی این پرنده‌ها، برنامه‌ی اف-۳۵ را به‌عنوان جایگزینی برای هواپیماهای سالخورده‌ی آمریکا معرفی کرد. اف-۳۵ نسل کاملاً جدیدی از جنگنده‌ها موسوم به نسل ۵ را به نمایش گذاشته است که با تولید در سه کلاس مختلف A،B و C به‌تدریج جایگزین هواپیماهای اف-۱۶، اف/ِای-۱۸ و آ-۱۰ خواهد شد.
بِل ایکس-۱

 

این هواپیمای تحقیقاتی و مافوق‌صوت اولین هواپیمای سرنشین‌داری نام گرفت که در سال ۱۹۴۷ با موفقیت از دیوار صوتی عبور کرد؛ این هواپیما دسته‌ی جدید از هواپیماها را معرفی کرد که از موتور موشک برای پرواز خود استفاده می‌کنند. بِل ایکس-۱ هواپیمایی تحقیقاتی بود که برای آزمایش سیستم‌های پیشرفته‌ و آیرودینامیکی استفاده می‌شد؛ نتایج به‌دست‌آمده از این آزمایش‌ها، مقدمه‌ای برای حضور امریکا در فضا و همچنین طراحی جنگنده‌های آینده‌ی این کشور بود.
جنرال داینامیکس اف-۱۶ فایتینگ فالکون

 

قابلیت‌هایی همچون بیشینه‌ی سرعت ۲ برابر سرعت صوت، ماکزیمم ارتفاع پروازی ۱۵۲۴۰ متر و توانایی تحمل شتاب ۹ برابر نیروی گرانش زمین و تک موتور بودن، اف-۱۶ را در میان مهم‌ترین هواپیماهای ساخته‌شده تا به امروز قرارداد. اف-۱۶ اولین جنگنده‌ای است که ازنظر آیرودینامیکی ناپایدار است؛ این ناپایداری آیرودینامیکی موجب می‌شود تا پرنده مانورپذیرتر شود اما از سوی دیگر کنترل‌پذیری آن سخت‌تر خواهد بود. اف-۱۶ برای اولین بار در سال ۱۹۷۶ تولید شد و تا به امروز بیش از ۴۵۰۰ فروند از آن تولیدشده که بدنه‌ی دفاعی بیش از ۲۵ کشور را تشکیل می‌دهد.
کنکورد

 

کنکورد یکی از دو جت مافوق‌صوت مسافربری بود که تا به امروز ساخته‌شده است. کنکورد اولین پرواز خود را در سال ۱۹۶۹ انجام داد؛ اما این پرنده درواقع اولین هواپیمای مافوق‌صوت در نوع خود نبود؛ توپولوف تی‌یو-۱۴۴ اتحاد جماهیر شوروی اولین جت تجاری‌ای بود که این افتخار را نصیب خود کرد. هرچند این طراحی متمایز کنکورد بود که در بیشتر دنیا مشهور شد و کنکورد را به نمادی از تاریخ هوانوردی امروز تبدیل کرده است. این پرنده در سال ۲۰۰۳ آخرین پرواز خود را انجام داد.
داسو فالکون ۷ ایکس

 

در این جت تجاری فرانسوی از سیستم کنترلی فلای‌ بای وایر استفاده‌شده است که از جنگنده‌ی میراژ ساخته‌شده توسط این شرکت، الهام گرفته‌شده است. در تمام بخش‌های طراحی این پرنده نیز از نرم‌افزار طراحی ۳ بعدی استفاده شد؛ این کار به قدری بزرگ بود که شرکت داسو ادعا کرد که اولین هواپیمای طراحی شده در یک پلتفرم مجازی را ساخته است. نرم‌افزار کتیا برای اولین بار توسط شرکت داسو به‌منظور طراحی جنگنده‌ها، توسعه داده شد و امروزه نیز از این نرم‌افزار در طراحی مدل‌های ۷۸۷ و ۷۷۷ شرکت بوئینگ استفاده می‌شود.
بِل بوئینگ وی-۲۲ اُسپِرا

 

در سال‌های ۱۹۸۰، ایالات متحد به هواپیمایی احتیاج داشت که ترکیبی از هلیکوپتر و هواپیما باشد؛ هواپیمایی که به‌صورت عمودی نشست‌وبرخاست کند و ارتفاع و شعاع پروازی بالایی همچون هواپیماهای دیگر داشته باشد. شرکت‌های بِل و بوئینگ قراردادی را برای توسعه‌ی هواپیمایی جایگزین سی‌اچ‌-۴۵ سی نایتس، منعقد کردند. حاصل طراحی آن‌ها هواپیمایی است که به اُسپِرا معروف است. طراحی اُسپِرا با جنجال‌های فراوانی همراه بود و حتی اتهاماتی در مورد ایمنی پایین این پرنده و ناکارآمد بودن آن در ماموریت‌ها زده شد؛ اما وی-۲۲ این بحران‌ها را با موفقیت پشت‌سر گذاشت و حتی با درخواست‌های خرید نیروی دریایی و هوایی آمریکا، تولید این پرنده رونق گرفت.
شاتل فضایی کلمبیا

 

 

با نگاهی به سفرهای برنامه‌ی شاتل فضایی ناسا به موارد شگفت‌انگیزی برمی‌خوریم؛ برنامه‌هایی که ساخت ایستگاه بین‌المللی فضایی، اولین پیاده‌روی در فضا و پرتاب تلسکوپ هابل تنها بخشی از آن‌ها است. سرآغاز این موفقیت‌ها و دستاوردها به ۱۲ آوریل سال ۱۹۸۱ بازمی‌گردد؛ روزی که اولین شاتل فضایی ناسا بانام کلمبیا از ایستگاه پرتاب واقع در کیپ‌کارناوال در فلوریدا به فضا پرتاب شد. هدف از طراحی شاتل، تسهیل سفرهای فضایی طولانی‌مدت بود و این پرنده گونه‌ی جدیدی از فضاپیماها را معرفی کرد که نه‌تنها قابلیت هدایت توسط خلبان را دارند بلکه در ماموریت‌های دیگر نیز قابل‌استفاده هستند. کار طراحی شاتل در اوایل دهه‌ی ۱۹۷۰ میلادی آغاز شد و بعد از سال‌ها تغییرات در طراحی و بررسی، مهندسان به توافق رسیدند که پرتاب شاتل به فضا به‌وسیله‌ی دو موشک سوخت جامد به‌عنوان بوستر خطری کمتر و صرفه‌ی اقتصادی بیشتری دارد. شاتل کلمبیا درمجموع ۲۸ بار به پرواز درآمد و مسافت ۱۹۷.۵ میلیون کیلومتر را طی کرد و با پرواز خود پایه‌های سه دهه ماموریت‌های شگفت‌انگیز شاتل فضایی را بنا نهاد.



تاريخ : چهار شنبه 4 مرداد 1396برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

 دکتر بابک حیدری اقدم متخصص قلب و عروق، فلوشیب آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی بیان کرد : دردهایی ناشی از حملات قلبی اصولا دردهایی هستند که در پشت جناق یا به عبارتی تخت سینه ایجاد می شوند. این دسته از درد ها در قفسه سینه منتشر شده و به شکل سوزشی، فشارنده و حس سنگین همراه است علاوه بر آن با انجام فعالیت حس درد بیشتر و با استراحت کمتر می شوند. البته در برخی از مواقع دردهای ناشی از حملات قلبی ممکن است در مواقع استراحت نیز به سراغ افراد رود. درد در قفسه سینه یا حسی مانند احساس فشار یا سنگینی شایع‌ترین نشانه یک حمله قلبی محسوب می شود.

وی در ادامه افزود: معمولا با مصرف قرص های زیرزبانی درد افراد کاهش پیدا می کند، انتشار این درد ها می تواند در 2 طرف سینه(چپ و راست) ایجاد شود اما اکثرا در سمت چپ بروز می کند همچنین درد در نواحی فک تحتانی، گردن و بازوی چپ بسیار مشاهده می شود. اگر این درد ها همراه با حالاتی چون تنگی نفس، تعریق و تپش قلب باشد بی شک در یک قدمی حملات قلبی قرار دارید.

به گفته حیدری اقدم، البته تمامی بیماران این علائم را ندارند، برای مثال در بیماران دیابتی، پر فشار خون و افراد مُسن این دسته از نشانه ها کم دیده شده و حملات قلبی بصورت ضعف شدید ناگهانی همراه با تعریق سرد گریبان گیرشان می شود.

این متخصص تاکید کرد: اما در رابطه با درد های نقطه ای که همراه با خم و راست شدن تشدید پیدا می کند معمولا درد های مربوط به قلب و حملات قلبی نیستند. افرادی که این دسته علائم را دارا هستند معمولا سن بالای 30 سال داشته و علاوه بر آن درگیری یک بیماری زمینه ای مانند دیابت، چربی خون بالا و فشارخون هستند و همچنین مصرف دخانیات در این افراد بسیار مشاهده می شود.

عضو هیئت مدیره اتروسکلروز توصیه کرد: اگر افراد با بیماری رو به رو شدند که دارای این نشانه ها بود اولین و مهم ترین اقدام این است که فرد را به هیچ وجه تکان نداده و تنها بیمار دراز بکشد و هیچ گونه فعالیتی نداشته باشد، همچنین اکسیژن رسانی به بیماری را افزایش دهند و سریعا با اورژانس تماس بگیرند و در این میان دادن آسپرین بچه در اکثر موارد اوضاع را بهبود می بخشد. بسیار مشاهده می شود اطرافیان بیمار پشت او را ماساژ می دهند لازم به ذکر است این اقدام مناسبی نیست و ممکن است شرایط را سخت تر کند و تنها کمک مفید اطرافیان این است که فرد را در بی حرکت نگه دارند.

وی متذکر شد: یکسری مطالب در خصوص حملات قلبی وجود دارد مبنی بر این که بعضا دردهای حمله قلبی در ناحیه معده رخ می دهد به عبارتی بیمار سنگینی در معده خود احساس می کند. یک درصد از حملات قلبی که در اثر گرفتگی رگ تحتانی قلب رخ می دهد، بیمار یک سنگینی در پایین قلب خود احساس کرده که گاها با آروغ زدن هم همراه است لذا این نوع از درد را نیز باید جدی گرفت. همچنین بیشتر افرادی که درد در قفسه سینه و دست مرتبط با قلب دارند به این نکته اشاره دارند که درد قفسه سینه به شانه و سپس به دست سرایت می کند. درد ممکن است به سمت گردن، آرواره، پشت و دست راست نیز حرکت کند.

حیدری اقدم در خصوص کاهش سن حملات قلبی به جام جم آنلاین گفت : جامعه جوان ما نسبت به جوامع قبلی بسیار کم تحرک تر و به عبارتی زندگی ماشینی در تمامی دنیا همه گیر شده است. استرس های زندگی و کاری، اضافه وزن، مصرف فست فودها و غذاهای نامناسب، کم تحرکی، عدم ورزش مناسب و مصرف دخانیات در جوامع امروزی بخصوص جوانان بسیار افزایش داشته است. به عبارتی کلی با این روند در سبک زندگی امروزی با گذر زمان شاهد آمار های بیشتری از حملات قلبی در جوانان خواهیم بود.

این متخصص خاطرنشان کرد: احساس درد در دست چپ که با فعالیت شدیدتر می شود و با استراحت بهبود می یابد، نیاز به رسیدگی پزشکی فوری دارد زیرا ممکن است نشانه ای از یک مشکل قلبی جدی باشد.



تاريخ : چهار شنبه 4 مرداد 1396برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

 

زحل

در 15 هفته تا پایان عمر ماموریت فضاپیمای کاسینی، ناسا تصاویر جدیدی از طلوع آفتاب در سیاره زحل منتشر کرده است.

 به نقل از دیلی‌میل، در این تصاویر که از ارتفاع بیش از یک میلیون کیلومتری سطح زحل گرفته شده حلقه‌های این سیاره به دلیل تابش نور خورشید با جزئیات خوبی قابل مشاهده هستند.

این تصاویر در تاریخ 10 آوریل گرفته شده است.

زُحَل، پس از مشتری، دومین سیاره بزرگ منظومه شمسی و ششمین سیاره نزدیک به خورشید است. زحل یک گلوله گازی غول‌پیکر است که با وجود حجم زیادش تنها ۹۵ برابر زمین جرم دارد.

چگالی این سیاره حدود یک‌هشتم زمین و کمتر از آب است. پیش‌بینی می‌شود یک روز کامل در زحل برابر ۱۰ ساعت و ۳۹ دقیقه در زمین بوده و یک سال آن برابر ۲۹٫۵ برابر سال زمین است. فاصله زحل تا خورشید بیش از 1.4 میلیارد کیلومتر است.

جرم سیاره زحل همانند مشتری از گاز است که بیشتر آن را هیدروژن تشکیل می‌دهد. میزان اندکی هلیوم و متان در رده‌های بعدی گازهای تشکیل‌دهنده سیاره قرار دارند.

در آسمان شب زمین، زحل به دلیل اندازه بزرگ، نسبتاً درخشان دیده می‌شود. زیبایی آسمان زحل به خاطر نوارهای روشن حلقه‌های اطراف آن و نیز به خاطر قمرهای زیادش است.

به علت سرعت حرکت کیوان به دور خود در قطب‌های آن نوعی حالت پخی مشاهده می‌شود که سیاره را از شکل کرهٔ کامل دور می‌کند. زحل از جنبه‌های زیادی شبیه مشتری است، جز اینکه در اطراف آن چندین حلقه شگفت‌انگیز وجود دارد.

براساس اعلام "سازمان فضایی آمریکا"(ناسا) در این مجموعه تصاویر که از زاویه 19 درجه بالای حلقه‌ها گرفته شده، نور خورشید جزئیات زیبایی از حلقه‌های زحل را مشخص کرده است.

نکته جالب توجه در این تصاویر این است که نور خورشید در حلقه‌های زحل سبب ایجاد رنگین‌کمان شده است، هر چند که تمام رنگ‌های رنگین‌کمان زمینی در آن قابل مشاهده نیست.

همچنین ناسا در توضیحات همراه با سری جدید تصاویر منتشر شده از "کاسینی"(Cassini) اعلام کرده است که میدان مغناطیسی زحل هیچ شیب مشخصی ندارد، و این به معنی آن است که طول واقعی یک روز زحل هنوز یک راز است و کاسینی همچنان به اکتشاف خود در اتمسفر خارجی این غول گازی ادامه می‌دهد.

کاسینی در اندازه‌گیری‌های خود انحراف میدان مغناطیسی زحل را کمتر از 0.6 درجه اعلام کرده است که این یافته، اطلاعات دانشمندان در رابطه با اینکه این میدان‌ها چگونه ایجاد می‌شوند به چالش کشیده است. 

تصور می شود که میدان های مغناطیسی سیاره‌ای نیاز به درجه‌ای از شیب دارند تا جریاناتی که از طریق مایع فلزی عمیق درون جریان می‌یابند را حفظ کند.

بدون این شیب، این جریان‌ها از حرکت می‌افتند که باعث می‌شود میدان مغناطیسی ناپدید شود و به همین دلیل طول روز در زحل قابل محاسبه نخواهد بود.

دانشمندان با توجه به این داده‌ها نمی‌توانند طول روز را در سیاره زحل به درستی محاسبه کنند.


"میشل دوگورتی"(Michele Dougherty)، مسئول تحقیقات مغناطیسی کاسینی در کالج امپریال لندن می‌گوید: به نظر می‌رسد این انحنا در زحل بسیار کوچکتر از آنچه پیشتر تخمین زده شده باشد که توضیح آن بسیار مشکل است.

وی در ادامه افزود: ما تا به حال قادر به حل کردن معمای طول روز در زحل نیستیم، اما هنوز روی آن کار می‌کنیم.

دانشمندان امیدوارند که تجزیه و تحلیل بیشتر داده‌های کاسینی، بینش بیشتری در مورد این پدیده ایجاد کند و در نهایت به آنها این امکان را بدهد تا زمینه انحراف مغناطیسی را بهتر درک کنند.

آنها معتقدند که بخشی از فضای عمیق این سیاره می‌تواند میدان مغناطیسی واقعی را پنهان کند.

محققان همچنین قصد دارند که داده های مغناطیس‌سنج را با اندازه گیری‌های کاسینی از میدان گرانشی زحل در آخرین شیرجه‌ها به اتمسفر آن بررسی کنند.


تجزیه و تحلیل های قبلی اختلافاتی را بین داده‌ها و مدل‌های اولیه ساختار زحل شناسایی کرده است که طبق اعلام ناسا این اختلاف نشان می‌دهد ممکن است چیزی غیر منتظره در ساختار سیاره وجود داشته باشد.

فاز آخر ماموریت کاسینی، "پایان بزرگ" نام دارد که حدود سه ماه از آغاز آن می‌گذرد. کاسینی در آخرین ماموریت خود در 22 شیرجه به فضای بین سیاره و حلقه‌های آن برای اولین بار اقدام به تصویربرداری از زحل از نزدیک‌ترین فاصله ممکن خواهد کرد.

اطلاعات منتشر شده از سوی ناسا در رابطه با اولین شیرجه فضاپیمای کاسینی به فضای بین سیاره زحل و حلقه‌های اطراف آن نشان می‌دهد که این قسمت از فضا یکی از خالی‌ترین بخش‌های فضاست و فقط چند برخورد محدود با ذرات بسیار ریز غبار به ثبت رسیده است.

اگرچه این ذرات ریز هستند می‌توانند در برخورد با فضاپیما آسیب‌های شدیدی به آن وارد کنند و به همین دلیل این یافته‌ها می‌تواند بر روی نحوه مواجه شدن کاسینی با این ذرات تاثیرگذار باشد.


ابعاد این ذرات در حدود یک میکرون و کمتر از آن است اما احتمال وجود ذرات بزرگتر منتفی نیست و برخوردهای این چنینی می‌تواند ادامه ماموریت این فضاپیما را دچار اختلالات جدی نماید.

فضاپیمای کاسینی در حال رسیدن به پایان ماموریت خود و نابودی قرار دارد و طبق اخبار اعلام شده از سوی ناسا 15 هفته تا نابودی آن زمان باقی مانده است.

کاسینی در طول ماموریت 13 ساله خود تصاویر زیادی از این سیاره ارسال کرده است که برخی از آنها به جای اینکه پاسخی به سوالات دانشمندان درباره این سیاره بدهند، سوالات جدیدی نیز ایجاد کرده‌اند.

هم‌اکنون 20 سال از پرتاب کاسینی به فضا می‌گذرد. این فضاپیما هفت سال در راه رسیدن به زحل بوده است.



تاريخ : چهار شنبه 4 مرداد 1396برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

 

مزرعه بادی شناور

مهندسان در حال ساخت نخستین مزرعه بادی شناور دنیا در اسکاتلند با استفاده از توربین‌های عظیم هستند.

 به نقل از دیلی‌میل، فناوری‌های جدید این سازه‌ها را قادر می‌سازند در آب‌هایی شناور شوند که برای مزارع بادی معمولی بیش از حد عمیق اند.

نخستین توربین از پنج توربین‌ 11 هزار و 500 تنی پروژه Hywind، در 25 کیلومتری سواحل شمال شرق اسکاتلند و در شهر "پیترهد" Peterhead)) نصب شده است.

این توربین توسط یک شرکت نفتی نروژی به نام Statoil ساخته شده و از این کشور به سمت اسکاتلند حمل شده است؛ قرار است چهار توربین عظیم دیگر نیز به این محل انتقال یابند و این سیستمها برق مورد نیاز 29 هزار منزل را تامین خواهند کرد.

این پروژه با هزینه 260 میلیون دلار اجرایی می‌شود و گام مهمی در صنعت مزارع بادی دریایی به شمار می‌آید چون بازارهای جدیدی پیش روی تولید انرژی تجدیدپذیر باز خواهد کرد.

این طرح در ادامه ساخت نخستین توربین بادی شناور تمام عیار دنیا در آن سوی سواحل نروژ در سال 2009 اجرا می‌شود.

در پروژه Hywind، به جای استفاده از پی‌ ثابت در بستر دریا برای نگهداری توربین‌های بادی، یک لوله فولادی شناور به کار خواهد رفت که به بستر دریا متصل می‌شود. این توربین‌ها بادهای قوی دریایی را با هزینه ای کمتر از توربین‌های تثبیت شده در بستر دریا مهار می‌کنند.

گفته می‌شود بیش از 90 درصد ظرفیت بادهای دریایی در شمال اروپا و تا حد زیادی در بریتانیا وجود دارد.

 



تاريخ : چهار شنبه 4 مرداد 1396برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

 

new-glue.jpg

دانشمندان دانشگاه پوردو یک چسب جراحی جدید را بر پایه پروتئین‌های موجود در صدف‌های دریایی و دیگر حیوانات توسعه داده اند که به سطوح مرطوب چسیبده و جایگزین بسیار خوبی برای روش‌های کنونی محسوب می‌شود.

به نقل از مدیکال اکوئیپمنت، این ماده که قادر به چسبیدن به اجسامی است که در آب غوطه ور هستند، اخیرا مورد آزمایش قرار گرفته و مشخص شده است که از تمامی محصولات موجود در بازار عملکرد بهتری دارد.

متاسفانه تمامی روش‌هایی که در حال حاضر در جراحی‌ها و برای چسباندن دو بافت به یکدیگر از آنها استفاده می‌شود(مانند بخیه زدن)، تهاجمی بوده و برای همه جراحی‌ها مناسب نیستند.

محققان به منظور ساخت یک چسب جراحی که به خوبی در زیر آب کار کرده و در عین حال غیرسمی بوده و از نظر بیولوژیک با بدن انسان سازگار باشد، به بررسی موجوات زنده ای پرداختند که پروتئین‌هایی با خواص مشابه را تولید می‌کنند.

آنها به طور خاص به بررسی3,4- dihydroxyphenylalanine (aka DOPA) پرداختند که یک اسید آمینه و جزئی از پروتئین‌هایی است که صدف‌های دریایی و سایر حیوانات از آن برای چسباندن خود به صخره‌های مرطوب استفاده می‌کنند.

این ماده جدید که حال حاضر ELY16 نامگذاری شده، حاوی پروتئین الاستین است که همانطور که از نام آن بر می‌آید، الاستیسیته و اسید آمینه تیروزین را تولید می‌کند. هنگامی که آنزیم تیروزیناز به ELY16 اضافه می شود، تیروزین را به DOPA تبدیل کرده و کاری می‌کند که این ماده به طرز چشمگیری به اجسام غوطه ور در آب بچسبد.



تاريخ : چهار شنبه 4 مرداد 1396برچسب:, | | نویسنده : مقدم |
صفحه قبل 1 ... 1488 1489 1490 1491 1492 ... 3356 صفحه بعد