ایستاده با آیپد در تقاطع تکنولوژی و هنرهای آزاد

مراسمی که در یک مرکز هنری برگزار می شود و پوستر اصلی آن برگرفته از لوگوی شرکت، ده ها برگ رنگارنگ را نشان می دهد. آیا نیازی هست نام این شرکت را حدس بزنیم؟ جای جای این انتخاب ها نوشته شده: اپل؛ شرکتی که هنوز هم می خواهد در تقاطع تکنولوژی و هنرهای آزاد بایستد. اینکه می تواند یا نه، بحث دیگری است.

 
در آن سو دنیای مایکروسافت را داریم. یک شرکت بدون رهبر، با بینشی مبهم، تعریفی جدید از خود که هنوز عملیاتی نشده، و الگوی درآمد سنتی که بر قیمت گذاری بالای سیستم عامل و برنامه های تولیدمحتوا متکی است. خیلی آن طرف تر هم گوگل را داریم که مبنای کار خود را اساسا چیز دیگری قرار داده و درآمدش را از مردم نمی جوید.
 
اپل در مراسم پاییز ۲۰۱۳ خود، حرف های زیادی گفت و ما به عنوان حسن ختام پوشش این دو روز به یک جمع بندی برای اپل در سال ۲۰۱۳ می پردازیم. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.
 
 

طراحی شده توسط اپل در کالیفرنیا "برای مردم"

در خرداد ماه بود که اپل از مانیفست جدید خود پرده برداشت و در یک ویدیوی بسیار ساده و جذاب، برای همه دنیا -مردم، رسانه ها، رقبا و بقیه- توضیح داد که دیدگاهش حین طراحی و توسعه یک محصول چیست.
 
این ویدیو و متن آن را خیلی سریع از نظر می گذرانیم، چون بقیه مطلب در این چهارچوب پیش خواهد رفت و مراسم دیشب اپل نیز با همین ویدیو آغاز شد:
 
 
 
 
با پشتیبانی: آی ویوید
دانلود ویدیو
اگر همه سرگرم ساختن همه چیز باشند
چطور کسی می تواند چیزی در حد عالی بسازد؟
اینجا است که شروع می کنیم به گیج خوردن
بین راحتی و لذت
بین فراوانی و انتخاب.
طراحی هر چیز
نیازمند تمرکز است.
اولین چیزی که ما از خودمان می پرسیم این است
می خواهیم مردم چه حسی کنند؟
سرخوشی
غافلگیری
عشق
پیوند.
سپس پیرامون نیت مان، هنر وَرزی می کنیم
زمان می برد...
یک هزار "نه" باید گفت
تا به یک بله رسید.
ما ساده سازی می کنیم
از عیب بَری می کنیم
از نو شروع می کنیم
تا اینکه هر آنچه لمس می کنیم
زندگی هر آدمی را که لمس می کند
بهبود دهد.
فقط آن وقت است که پای کارمان را امضا می کنیم.
طراحی شده توسط اپل در کالیفرنیا
آیا این مانیفست فقط بازی با کلمات است؟ مهم نیست که هست یا نه، چون هر چیزی با تکرار تبدیل به باور می شود. چه رسد به اینکه باوری را به کلمات تبدیل کرده و سپس منتشر کنیم! تیم کوک می گوید این ویدیو بهترین بیان ممکن از ارزش ها و اصول اپل است. اصولی که بر اساس آنها، یک روش طراحی، توسعه و تولید خاص برای هر محصول اپل شکل می گیرد و همه اینها در راستای انتقال حسی خوب به مردم است.
 
اپل دیگر برای خطاب قرار دادن مشتریان خود از واژه Users استفاده نمی کند و به جای آن People را نشانده. این نشانه ای است از اینکه اپل به مشتریان خود به دید کاربران محصولاتش یا ابزارهایی برای پولسازی نمی نگرد، بلکه آنها را "مردم" می داند و خود، مجموعه ای از همین مردم است که برای هم نوعان خود محصول می سازند تا زندگی آنها را بهتر کنند.
 
بیایید نگاهی به یک روز خاص برای کارمندان اپل استورها و زندگی آنها در کنار مشتریان شان بیندازیم تا فرهنگ مشتری مداری خاص اپل یادمان بیاید -که چقدر هم شبیه فرهنگ هواداری تیم های فوتبال در آلمان است (لا اقل در ویدیوها که این طور است!) روز شروع عرضه آیفون 5s و آیفون 5c:
 
 
 
 
با پشتیبانی: آی ویوید
دانلود ویدیو
بعضی شرکت ها زمانی فکر می کردند که با کپی کردن طراحی اپل استورها می توانند چنین فرهنگی را شکل دهند ولی مشخص شد که چنین چیزی شدنی نیست. در این زمینه به خصوص، آنها باید به خیلی چیزهای دیگر توجه کنند تا به اپل نزدیک شوند. باید برای خود تاریخچه ای داشته باشند. مثلا در دی.ان.ای اپل است که حتی نطق اصلی مراسم توسعه دهندگان خود را هم طوری برگزار کند تا همه فهم باشد. این چیزی است که آن را متمایز کرده.
 

دنیای مایکروسافت و دنیای اپل

اپل حدودا یک دهه است که OS X را برای لپتاپ و دسکتاپ توسعه داده و بنا به گفته تیم کوک، از ابتدا یک تمرکز اصلی داشته: «ساختن بهترین کامپیوترهای شخصی دنیا که مردم کار با آنها را دوست داشته باشند.» این کار به وسیله سه عنصر اصلی یعنی طراحی زیبا، سخت افزار قوی و سیستم عامل OS X صورت گرفته. خیلی ها می گویند سیستم عامل های دسکتاپ مرده اند. اما نظر اپل چیست؟

آیا اپل از OS X دست خواهد کشید؟ تیم کوک می گوید خیر، اعتقاد راسخ اپل به مک هنوز پا بر جا است. بر خلاف رقبا که در مورد سیستم عامل های دسکتاپ سر در گم و گره خورده به نظر می رسند، اپل راه مستقیمی را در پیش گرفته.

از نظر تیم کوک، در دنیای ویندوز «بعد از شکست مفتضحانه ایده نت بوک ها (Netbook، لپتاپ ارزان و کم توان) حالا وارد عصر پست پی سی شده ایم و همه دنبال این هستند که تبلت ها را لباس پی سی بپوشانند و بالعکس. بعد از این قرار است سراغ چه کاری بروند؟» خدا می داند.
 
اما اپل یک راه مستقیم دارد، و یک هدف جاه طلبانه. تیم کوک می گوید اپل عمیقا به مک ها اعتقاد دارد و قرار نیست آنها جایی بروند. حتی سرعت توسعه نیز کم نخواهد شد. بنابراین در اپل یک گروه مک داریم، و دو گروه آیپد و آیفون. این ساختار کاری اپل برای حداقل چند سال آینده خواهد بود. (آیپادها دیگر واقعا به حاشیه رفته اند.)

سنت شکنی اپل با ماوریکس. غیر از اینکه گروه زیر نظر کریگ فدریگی بهبودهای زیادی در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی، فشرده سازی استفاده از رم، افزایش قدرت پردازشی و گرافیکی، و دست کشیدن به سر و روی او اس ۱۰ انجام داده، یک انقلاب قیمتی هم رخ داده. اما قدم به قدم جلو برویم.
 
اول اینکه نصب ماوریکس عمر باتری مکبوک ایر ۲۰۱۳ را ۱ تا ۱.۵ ساعت بهبود می دهد و بر روی سایر مکبوک ها هم اثر مثبتی خواهد گذاشت.
 
دوم اینکه تکنولوژی Compressed Memory امکان می دهد تا ۶ گیگابایت محتوای فعال در سیستم عامل را در ۴ گیگابایت رم جا دهید، بنابراین نرم افزار اختصاصی امکان استفاده بهتر از سخت افزار را فراهم می کند. چیزی که همیشه اپل به آن بالیده.
 
سوم اینکه ماوریکس به طور هوشمند حافظه ویدیویی را به برنامه ها اختصاص می دهد و این طور نیست که حافظه ثابت ۵۱۲ مگابایتی (چیزی که تاکنون بوده) همیشه برای گرافیک اشغال باشد.
 
و در آخر، OpenCL به ماوریکس آمده که امکان می دهد برخی پردازش ها که تا قبل از این تنها CPU آنها را انجام می داد، توسط GPU انجام شوند. این نیز باعث بهبود سرعت برخی عملیات ها تا ۱.۸ برابر می شود.
 
اینها فقط بخشی از بهبودها یا به بیانی بهترین ویژگی های ماوریکس بودند. ولی اپلیکیشن های جدیدی هم به سیستم عامل اضافه شده که از جمله آنها می شود به نقشه اپل و آیبوکز اشاره کرد. آیبوکز با افکت های گرافیکی زیبا امکان مطالعه بهتر را فراهم می کند. نوتیفیکیشن های مک هم قابل تعامل شده اند و حتی می توانید از سایت هایی که اشتراک شان را دارید هم اعلان آشکارشونده دریافت کنید.
 
تمام اینها را گفتیم تا بدانید که اپل عمیقا به ادامه ماموریت OS X تعهد دارد و فرآیند توسعه آن طوری پیش می رود که آپدیت های بزرگتری در زمان بین معرفی نسخه های اصلی، عرضه شوند و حس و حال سیستم عامل همیشه نو باشد.

بزرگترین انقلاب ماوریکس، رایگان شدن آن است. کاربران سه نسخه قبلتر OS X یعنی آنهایی که از اسنولئوپارد به این طرف آپگرید نکرده اند هم امکان نصب ماوریکس با یک کلیک (بعد از دانلود) را خواهند داشت. این در حالی است که ویندوز ۸ پرو با قیمت ۱۹۹ دلار به فروش می رسد و کریگ فدریگی هم با اسلایدهایی در مراسم حسابی این رویکرد ردموندی ها را تمسخر کرد.
 
شاید شما بگویید که «اپل با این به روزرسانی دستگاه های خودش را آپگرید کرده و بنابراین باید هم ماوریکس رایگان باشد، اصلا باید از اول رایگان می بود! اما ویندوز ۸ به طور جدا از کامپیوترها فروش می رود پس باید قیمت دار باشد و ایرادی به مایکروسافت وارد نیست.»
 
حرف تان قبول، و متشکریم که تایید می کنید مایکروسافت خودش هم نمی داند چه می کند. ناسلامتی حالا دیگر شرکت دستگاه ها و سرویس ها است، در این تعریف جدید از شرکت، جایگاه سیستم عامل کجا است و قیمت گذاری آن چطور تعریف شده؟ آیا تعریف شرکت عوض شده و استراتژی قیمتگذاری آن سنتی مانده؟
 

مکبوک پرو رتینا، کم کم استاندارد می شود. با توجه به آپدیت نشدن مکبوک پرو ۱۳ اینچی و حذف مکبوک پرو ۱۵ اینچی از فروشگاه اپل، حالا به نظر می رسد فرآیند جایگزین شدن آنها توسط مکبوک پرو رتینای ۱۳ و ۱۵ اینچی آشکار شده باشد.

بنابراین می شود از روی اتفاقات این مراسم گفت که اپل سال آینده یا مکبوک ایر را رتینا خواهد کرد یا آن مدل ۱۲ اینچی که شایعه اش راه افتاده را عرضه می کند و در آن صورت، مکبوک ها با توجه به عرضه همیشگی در زمانی ثابت از سال، قوی تر از قبل در بازار حضور خواهند داشت.

دیشب اپل خبر عرضه نهایی مک پرو ۲۰۱۳ را هم اعلام کرد که البته قیمت فوق العاده زیادش آن را تنها مناسب کاربران حرفه ای مثل تدوینگران سینما، عکاسان و آهنگسازان استودیویی کرده.

وسواس همیشگی در طراحی و کیفیت ساخت. ویدیوی زیر با توضیحات جف ویلیامز (مدیر عملیات های اپل) به شما دیدی بهتر از وسواس اپل برای تولید یک محصول می دهد. سوژه این ویدیو مک پرو ۲۰۱۳ است و شما در آن خواهید دید که بدنه این محصول با چه دقتی از یک لوح ضخیم آلومینیومی تهیه می شود. این یکی از مواردی است که می توان نگاه متفاوت اپل به کارش را دید. کدام شرکت دیگری در دنیا با این مقیاس چنین کیفیتی را ارائه می کند؟
 
 
 
 
با پشتیبانی: آی ویوید
دانلود ویدیو
اما از سیستم عامل و سخت افزار گذر می کنیم تا به نرم افزارها برسیم. 

وقتی مجموعه iLife رایگان می شود. ادی کیو ضمن معرفی اپلیکیشن های بازطراحی شده مجموعه iLife یعنی iPhoto و iMovie و GarageBand برای مک و آی او اس، اعلام کرد که مشتریان با خرید دستگاه های جدید می توانند هر یک از آنها را به رایگان نصب کنند. طبق خبرهای رسیده از مخاطبین نارنجی، نسخه جدید iMovie از قابلیت اسلو-موی دوربین آیفون 5s نیز پشتیبانی می کند.

مجموعه iWork نیز رایگان می شود. هر سه اپلیکیشن Pages و Numbers و Keynote از نو برای آی او اس ۷ و مک باز طراحی شده اند و علاوه بر اینها امکان استفاده از این مجموعه به صورت ابری نیز ممکن است، بنابراین بر روی تمام پلتفرم ها قابل استفاده هستند. این برنامه ها رقیب مایکروسافت آفیس هستند ولی به جای تعقیب خرگوش و رفتن به دنبال راه حل مشکلی قدیمی، رویکردی جدید دارند. 
 
اجرای روی صحنه تیم اپل. اما برای اینکه ببینید اپل محصولاتش را چطور معرفی می کند که مشتریان عاشق شان شوند، نگاهی داشته باشیم به ویدیوی زیر که اجرای روی صحنه ادی کیو و راجر راسنر است حین معرفی قابلیت Collaboration در Pages. اجرایی زیرپوستی.
 
 
 
 
با پشتیبانی: آی ویوید
دانلود ویدیو
در انتهای معرفی نرم افزارهای جدید، ادی کیو با اشاره به قیمت بالای Office 365 مایکروسافت که اشتراک سالانه اش ۹۹ دلار است، برتری اپ های رایگان اپل در این زمینه را متذکر شد.
 
ادی کیو روز سه شنبه (۳۰ مهر) را بزرگترین روز برای اپلیکیشن های اپل نامید. در واقع اپلیکیشن های اپل که برای ویرایش عکس، تدوین ویدیو، آهنگسازی، نویسندگی، پرزنتیشن و ... آماده شده اند یکی از آن چیزهایی هستند که باعث شده اند اپل در تقاطع تکنولوژی و هنرهای آزاد بایستد و به مشتریانش که مردم عادی هستند، راه هایی برای خلاقیت و نوآوری ارائه کند.

 

اپل به نظر دیگران اهمیت نمی دهد

در اینجای مراسم، تیم کوک جلوی عکس محصولات اپل ایستاد و اشاره کرد که وقتی به معرفی او اس ۱۰ ماوریکس و اپلیکیشن های اپل برای پلتفرم های مختلف نگاه کنید، اپل دوباره سطح رقابت در بازار کامپیوتر را بالا برده. اما دلیل رایگان شدن اپلیکیشن ها و سیستم عامل ماوریکس این نبوده که رقبا را گوشه رینگ قرار دهند.
 
تیم کوک می گوید: «ما این کار را کردیم چون می خواهیم مشتریان مان جدیدترین نرم افزار ما را داشته باشند و به بهترین امکانات دسترسی یابند. و به گمان ما همه افراد از کاربران گرفته تا معلمین و کسب و کارها از آنها لذت خواهند برد.»
 
تیم کوک سپس مقدمه ای جالب درباره آیپد گفت. هدف اولیه آیپد که سه سال و نیم قبل معرفی شد، جاه طلبانه بود. اپل آن را پیشرفته ترین تکنولوژی خود و یک دستگاه جادویی و انقلابی خواند و آن زمان خیلی ها با چنین نظری موافق نبودند.
 
بعضی ها گفتند «نیازی به این وسیله نمی بینم.» نظر دیگران این بود که «محصولی انقلابی نیست و نمی تواند با نت بوک ها رقابت کند.» (نت بوک ها الآن در زباله دانی تاریخ هستند. کی آنها را به یاد می آورد؟) عده ای هم گفتند آیپد هیچ اثری بر روی صنعت کامپیوتر نخواهد داشت و «هر کسی فکر کند این محصول بازی را عوض می کند، ابزار دست اپل است!» ولی اپل به بینش خود اعتقاد داشت و آیپد تا به امروز ۱۷۰ میلیون فروش داشته، و امروزه حتی شکاکان دیروزی هم به تولید تبلت روی آورده اند.

شاید بگویید درصد سهم فروش آیپد کاهش یافته ولی این برای اپل ملاک نیست. ملاک میزان استفاده از آیپد است که هنوز ۸۰٪ وبگردی با تبلت ها را در تصاحب خود دارد، یعنی ۴ برابر کل تبلت های دیگر! چیزی که برای اپل مهم است، همین استفاده عملی از آیپدها است که نشان می دهد مردم از این وسیله کار می کشند و اول بودن اپل در میزان رضایت مشتری نیز باعث می شود تیم کوک با اطمینان بگوید «مردم با علاقه کامل از آن استفاده می کنند.» 
 
علت علاقه مردم به آیپد، سخت افزار و نرم افزار عالی در کنار سرویس های خلاقانه است. ۴۷۵ هزار اپلیکیشن اختصاصی شده برای آیپد، به تنهایی یک اکوسیستم مناسب به شمار می روند و باعث شده اند آیپد دستگاهی بهتر از قبل برای تولید محتوا، آموزش، سرگرمی و خلاقیت های مختلف باشد. اینها در کنار هم دلایل موفقیت بزرگ آیپد در این مدت ۳.۵ سال هستند.
 
بعضی ها آیپد را بزرگترین تغییر نسل ما می دانند، دلیل چنین حرفی می تواند پذیرش آن در بین مردم باشد. تیم کوک می گوید: «ما آیپد را می سازیم تا بهترین وسیله برای انجام کارهایی باشد که شما بیشتر اوقات انجام می دهید» و برای بزرگداشت نبوغ مردمی که از آیپد به طرق مختلف استفاده می کنند، ویدیوی زیر را پخش می کند.
 
 
 
 
با پشتیبانی: آی ویوید
دانلود ویدیو
آیپد ایر، بزرگترین تغییر در تاریخ آیپد تا امروز. چیپ ۶۴ بیتی A7 با سرعت، قدرت و گرافیک دو برابر نسل قبل؛ کاهش وزن و ضخامت و حاشیه های نمایشگر؛ کمک پردازنده M7 و غیره. شما اکنون یک آیپد ۹.۷ اینچی را در دست خواهید گرفت که بیشتر شبیه یک آیپد مینی بزرگ است! و این چیز خوبی است چون همه ما سبکی، باریکی و زیبایی آیپد مینی را دوست داشتیم.
 
اپل یک شرکت دو چهره است. یک چهره آن دیزاین است و دیگری نرم افزارهای کاربردی. آیپد ایر به عنوان یک محصول، از این دو نظر نسبت به دیگر تبلت های بازار برتری دارد و اینها چیزهایی است که اپل روی آنها حساب باز کرده تا مردم از محدودیت های همیشگی محصولاتش با چشم پوشی عبور کنند.

آیپد مینی رتینا، ادامه بی توجهی اپل به تبلت های ارزان! تا به حال شده سعی کنید از کسی که در حرفه خودش همتای کمی دارد، خدمت یا محصولی را که ساخته ارزان بخرید؟ و او فروشنده بوده یا با اخم و تخم شما را نگاه کرده؟ اپل با معرفی آیپد مینی رتینا، پیام خیلی واضحی را فرستاد. اینکه هر چیزی را به قیمتش می فروشد، و نه یک ذره ارزان تر. حالا شما قدرت آیپد اصلی را در ابعادی کوچکتر دارید.
 

محصولات اپل، تجربه های یک سبک زندگی

نوشتیم که اپل یک شرکت دیزاین، نرم افزار و سخت افزار است. تنها شرکت دنیا که این سه را با هم در سطحی بالا ارائه می کند. اپل مثل گوگل یک شرکت اینترنتی نیست که برای اش آنلاین کردن عده بیشتری از مردم مهم باشد، بلکه بیشتر شبیه یک برند خوشنام در زمینه Fashion است با این تفاوت که به جای عرضه محصولاتی نظیر عطر، ادکلن، لباس، و... دستگاه های کامپیوتری و نرم افزارهای کاربردی تولید می کند.

اینجا است که زنگ ها به صدا در می آیند و می توان استخدام خانم آنجلا آرنتز (گرانترین مدیرعامل بریتانیا) توسط اپل را بهتر درک کرد. خیلی ها استفاده از محصولات اپل را مساوی با یک سبک زندگی می دانند. اما بگذارید این قضیه را کمی باز کنیم. اول سری بزنیم به گوگل.

خدمات اینترنتی گوگل در اصل به واسطه اینکه روی تجربه هر روزه عده زیادی از مردم تاثیر می گذارند، مساوی با یک سبک زندگی شده اند. اینکه ریشه های این سبک از زندگی غربی یا هر جای دیگری می آیند به کنار، مهم این است که گوگل توانسته خدماتی ارائه کند که عده زیادی از مردم در کشورهای مختلف دنیا با فرهنگ های گوناگون، آنها را به آغوش کشیده اند.
 
اما اپل، به شکلی دیگر یک سبک زندگی را رقم می زند و آن، تاکید روی طراحی است. دیزاین محصولات اپل به شکلی است که شما را به نظم و بی آلایشی دعوت می کند ولی در عین حال به خاطر قدرت برند اپل، باعث می شود با کاربران سایر محصولات احساس تفاوت کنید. (عده ای هم از برند اپل برای خودبرتر فروشی استفاده می کنند، حساب آنها از مردم عادی جدا.)
 
مسلما شما هم قبول دارید که ابزارهایی که در زندگی و شغل مان به کار می بندیم، و نحوه کار با آنها، تاثیر زیادی روی رفتار و عادات زندگی مان دارند و همین ها، سبک زندگی را شکل می دهند. بنابراین اپل به عنوان شرکتی با طراحی، نرم افزار و سخت افزار اختصاصی، یک جور سبک زندگی را اشاعه می دهد و گوگل نیز به عنوان شرکتی اینترنتی، با خدمات خودش یک جور سبک زندگی دیگر را. اتفاقا خیلی از افراد نقاط مشترک زیادی در این دو سبک پیدا می کنند.
 
این روزها شرکت های زیادی در عرصه فناوری پیدا نمی کنید که سبک زندگی بسازند. اپل، گوگل، و تا حدی آمازون.
 
, | | نویسنده : مقدم |